Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Vinkorken i brunnens rensplugg är en klassiker! :wow::thumbup:
Matss: Tala om det för dom som blir tvungna att lägga i värmekabel...
Locke: Det är inte all isolering som är gjord för att ligga i mark. Många material förlorar sin isolerande förmåga efter en tid i fuktig miljö.
Demmpa: Eftersom du nu har lyckats få lite vattengenomströmning så är antagligen plastkranen helt rund inuti, då kan du försiktigt såga sönder plastkranen och på så sätt komma åt spindeln.
mexitegel: Det är väl så också att du ska dra åt klämringen lagom hårt, sedan släppa den och skruva åt igen. Detta för att inte få spänningar i klämringen.
Annuni30: Ja , det tyckte jag med, har inte vågat försöka få loss skruvarna då jag var nervös för att tex man borrat ner skruvarna och förstört något tätskickt ?
Johan Hammer: Tack för svaret. Låter som det är ganska lätt att fixa. Får ringa till min röris och höra hur mycket han ska ha för att fixa det.
Dsl: Nu är det pluggat iaf..och tätat med lin. Verkar hålla tätt än så länge. Men frågan är om jag vågar gjuta igen. Fråga: Kan man täta ännu mera på något bra sätt? Tex genom att dra några varv vulktejp runt eller är det bortkastad tid? Skulle eventuellt kunna dra ett skvallerrör genom väggen och ut på garagegolvet. Läcker det får jag ge upp detta rör och dra rören till
tromb: Hej! Vi bor i en bostadsrätt där det är 5 lägenheter. För två år sedan bestämdes det att det skulle installeras vattenmätare på kall och varmvatten. För ett par månader sedan har det uppkommit ett högfrekvent ljud när någon i fastigheten tappar vatten. Det hörs troligen inte alla gånger det tappas men själv har jag framkallat ljudet vid handfatet i badrummet. Ibland t.o.m när
Hvdv: Ja jag é ingen expert, men vad jag förstått så är väll gummibussningen mest för att hjälpa till med att få vattenröret centrerat för att underlätta vid montering av väggbrickan.
NetNut: En annan lösning är att sätta en golvbrunn i skåpet under diskmaskinen, då det finns gilvbrunnar med inbyggd backventil så får du både vattenlås och backventil på en gång. Med golvbrunn får du även fördelen att du kan sätta tätskikt och får en bra lösning på översvämningsproblemet. Lite dyrare men skulle olyckan vara framme klarar den lösningen rätt mycket strömmande
KnockOnWood: [citat] Andreas, det enklaste och bästa är väl att bygga vidare på tidigare erfarenheter? Vad är det för dimension på slangen du byter? Var flödet tillräckligt? Byt till samma dimension. Var flödet för dåligt? Var orsaken slangdimension eller för klen pump? Osv :) Edit: Flera med samma tankar!
Kattvovven: Det där med trissa gav jag upp. Skulle sätta nya ballofixar på gammalt befintiligt rör. (Lätt 20 år gamla). Helt ny trissa, såg bra ut, men en mm fel!? Åkte ner till Fredells och sa något om att idioterna på K-rauta gett mig fel grejer. Visar sig som du säger att det är trisan som klämmer ihop röret. Jag köpte en bågfil istället, fungerade till 100%. Ev är det trissan jag köpte
Edvuld: Hej Är detta rätt delar för att koppla denna Gustavsbergsblandare? Eller ska man använda 10mm klämringar och stödhylsa (som inte ser ut att få plats då insidan är hexagonal)? [bild] [bild]
Nilsson2: Vi har ett uponor clean1 minireningsverk som vi släpper ut vattnet i ett stenfyllt och täckt dike från. Men om jag var dig/er skulle jag prata med kommunen då olika kommuner har olika krav. Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk 2
Anders D: Tack för infon! Vår vattenpump fungerar inte efter stått stilla ett tag men skall prova att fylla på vatten i nippeln som ni säger.
Martok: [citat] Tack mycket bra länk till säkervatten.se, där finns ju branschreglerna.
Nalleboda: Tack för alla svar. Nej inget vattenlås ute, skulle som någon skrev, antagligen frysa ihop. Att flytta röret till dagvattenbrunnen är ju inte så lätt, då måste jag bila mig igenom källartrappen. :( Ok, så det är så det skulle ha varit alltså, till dagvattenbrunn. Finns det något enkelt jag kan göra nu då för att slippa kallraset? Jag tänker byta golv i tvättstugan och då
hasse_f: Jag ska bygga ett nytt garage på tomten under våren. Mitt problem är att garaget kommer i konflikt med mina avloppsledningar. Vattenledningen klarar sig dock. Är det någon nackdel med att låta avloppet gå under garageplattan? Alternativet är att leda om det utanför plattan men då kommer jag nära el, vatten mm som jag inte har exakt koll på var de ligger. Vad säger expertisen? /h
gstv: Jo det hade varit önskvärt. Men blandaren är begagnad (FM Mattson 9000) och det går inte att få loss de kopparrör som sitter där. Därför jag måste lösa det på detta sätt.
JOW: Ja, och 8 grader in är ganska varmt med, så dt är nog ännu större vilket ger än högre effekt.
mexitegel: Den håller till långfredagen fick vi just erfara. c:a 25 år tror jag den hann bli.
zebb: Som jag skrev byttes motorskyddet till ett kraftigare och det ändrade ingenting. Både elektrikern som var här för att kolla installationen och elverket som också mätte kom fram till att pumpen måste vara orsaken till problemet!
fth: Jag lägger en 100mm cellplast-skiva överst i komposten på vintern, om man dessutom lägger snö och/eller trädgårdsavfall, halm-/höbalar, vassknippen el dyl mot sidorna så håller dom värmen ganska bra så länge temperaturen inte sjunker under -20 eller så. Annars är det inget större problem att dom "går i ide" över vintern, med tre pallkrage-komposter på sammanlagt 2.4 kubik så
Demmpa: Jag tror inte att det är luft i toppen på beredaren som Alfredo misstänker. Jag är inne på Kopparkullens linje. Eller eventuellt så kan det oxå vara så att varmvattenröret har gått av precis ovanför botten/innanför beredarväggen, hur troligt detta alternativ är beror på hur vattnet är. http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/