3 641 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
"Stopp" i avloppet
Sida 1 av 2
Har ett underligt problem med avloppet i duschen.
Huset är ett gammalt stenhus från början av 1900 talet. Givetvis har det uppdaterats med tiden men avloppen är gjutjärn och beter sig lite underligt. När jag startar duschen så svämmar det rätt snabbt över. Då använder jag en sugpropp upp och ner ett par gånger i duschens avlopp så funkar det felfritt i en bra stund. Kan bli översvämning igen om jag duschar längre stund men då upprepar jag proceduren bara så funkar det.
Har kört med rensband rätt långt in så att jag tror inte att det är stopp någonstans. Ett annat fenomen jag märker är då jag drar på vattnet i handfatet så kan det bubbla i duschens avlopp.
Någon som varit med om något liknande?
Huset är ett gammalt stenhus från början av 1900 talet. Givetvis har det uppdaterats med tiden men avloppen är gjutjärn och beter sig lite underligt. När jag startar duschen så svämmar det rätt snabbt över. Då använder jag en sugpropp upp och ner ett par gånger i duschens avlopp så funkar det felfritt i en bra stund. Kan bli översvämning igen om jag duschar längre stund men då upprepar jag proceduren bara så funkar det.
Har kört med rensband rätt långt in så att jag tror inte att det är stopp någonstans. Ett annat fenomen jag märker är då jag drar på vattnet i handfatet så kan det bubbla i duschens avlopp.
Någon som varit med om något liknande?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Ett vanligt fel när de blir såhär är att inloppet i brunnen har satt sig. Lyft locket och ta nåt och rengör framför inloppet och se om det rinner ut en massa. Du kan ju stå vid brunnen och titta medan någon spolar så ser du ju om det är nån fart på vattnet.
Eller det är inte bara dags att rensa vattenlåset i duschen?
Eller det är inte bara dags att rensa vattenlåset i duschen?
Det är fart i brunnen iaf. Inget niagarafall men det rinner ut iaf. Är en del slabber osv som följer med då jag spolar men det rinner iaf ut som sagt. Har dålig erfarenhet av detta men det bör ju inte vara överdriven fors i brunnen?
´Vattenlåset har jag testat rengöra för hand. Funderade på att använda mig av högtryckstvätten och det tillbehör jag har som blåser rent i rör eller är det overkill?
´Vattenlåset har jag testat rengöra för hand. Funderade på att använda mig av högtryckstvätten och det tillbehör jag har som blåser rent i rör eller är det overkill?
Kan ju vara så att jag inte kollade på rätt rör iofs.
Vilket rör är vilket? Det som vattnet kom ur då jag spolade var den stora delningen som man ser på bilden.
http://husagare.avloppsguiden.se/images/Trekammarbrunn.jpg
Är det andra rör jag bör kolla?
Vilket rör är vilket? Det som vattnet kom ur då jag spolade var den stora delningen som man ser på bilden.
http://husagare.avloppsguiden.se/images/Trekammarbrunn.jpg
Är det andra rör jag bör kolla?
Om det kommer ut lite mög när du spolar rent vatten så tyder det på att det sitter något i röret, troligtvis en fettklump.En spolslang till högtyckstvätten kommer att fixa problemet, du kan annars först testa meden vanlig vattenslang o gå in bakvägen o jucka den fram o tillbaka medans vattnet sprutar..Hybenos skrev:Det är fart i brunnen iaf. Inget niagarafall men det rinner ut iaf. Är en del slabber osv som följer med då jag spolar men det rinner iaf ut som sagt. Har dålig erfarenhet av detta men det bör ju inte vara överdriven fors i brunnen?
Oooops, så jag skriver
Tack för hjälpen, har aldrig tagit mig mod att öppna "skiten" om jag inte fått tips.
Har nu öppnat och matat in en slang ett par meter. Började komma lite smått skit eftersom men det såg rätt klart ut. Skickade in sambon som startade alla kranar inkl duschen. Blev ingen större ändring i flödet så jag drog ut slangen.
Vattnet såg rätt ok ut efter ett par minuter och var rätt nära på att stänga ner då jag så hur vattnet åter igen sakta ändrade färg till att bli brunt. Jag hörde nästan i röret att något var på G och såg hur vattnet faktiskt minskade....för att sedan fullständigt explodera ut efter den äckligaste klumpen av gud vet vad kom ut. Tur man inte hinner se detta i detalj...jävligt äckligt men riktigt roligt på något sjukt sätt. Efter denna klump så kom följesslagare i alla former och färger.
Slutresultatet är klart vatten. Skall testa duschen om en liten stund så får jag se om det funkar.
Har nu öppnat och matat in en slang ett par meter. Började komma lite smått skit eftersom men det såg rätt klart ut. Skickade in sambon som startade alla kranar inkl duschen. Blev ingen större ändring i flödet så jag drog ut slangen.
Vattnet såg rätt ok ut efter ett par minuter och var rätt nära på att stänga ner då jag så hur vattnet åter igen sakta ändrade färg till att bli brunt. Jag hörde nästan i röret att något var på G och såg hur vattnet faktiskt minskade....för att sedan fullständigt explodera ut efter den äckligaste klumpen av gud vet vad kom ut. Tur man inte hinner se detta i detalj...jävligt äckligt men riktigt roligt på något sjukt sätt. Efter denna klump så kom följesslagare i alla former och färger.
Slutresultatet är klart vatten. Skall testa duschen om en liten stund så får jag se om det funkar.
Tycker inte det var "snuskigt" så att jag kände mig illa till mods på något sätt. Jobbar statligt där jag stöter äckliga saker relativt ofta så på så sätt var det inget fara. Har varit med om värre. Är dock något fascinerande för mänskligheten detta med "äckliga" saker. Svårt att sätta fingret på.
Dock så löste sig ej problemet med duschen så att det måste sitta något där också. Tyckte dock att jag körde rensbandet rätt långt in sist. Men jag får köra slangen från det hållet också då antar jag,
Dock så löste sig ej problemet med duschen så att det måste sitta något där också. Tyckte dock att jag körde rensbandet rätt långt in sist. Men jag får köra slangen från det hållet också då antar jag,
Överväg att få spolat systemet av profesionell spolfirma som även har kamera möjlighet om du har problem. I mitt förra hus höll jag på som du nu beskriver med olika rensband och inlånade rensfjädrar med motorrotering på och slet med "skiten" utan att lyckas. Efter många dagars slit fixade en spolfirma det på en halvtimme och hittade också problemet med ett dåligt fall i systemet vilket medförde att jag exakt visste var jag skulle köra med rensslangen lite då och då i förebyggande syfte.
Sist så hade jag stopp i avloppet 3 ggr under en 2 veckors period och sista gången så sa jag att avloppet fick sista chansen sen byter vi ut gjutjärnsdelen men när jag öppnade brunnslocket så såg det ut som en cementklump, pillade på den med en pinne och ut kom en 50 cm lång fettkorv. Antagligen har jag gått igenom den med högtrycksrensen och sen när varmt vatten kommit så har det satt sig igen men sen dess har det fungerat felfritt.
För de modiga.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c80201291618Aead5
För de modiga.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c80201291618Aead5
Ja, när vi flyttade in i vårt hus så anlitade jag tämligen omgående en spolfirma för att lösa ett stopp. Sura pengar om det bara handlat om att spola ut lite skit men det var guld värt att filma och få veta hur avloppet sitter ihop, var det kan bli problem, status på rören ut mot gatan etc.oceanis skrev:Överväg att få spolat systemet av profesionell spolfirma som även har kamera möjlighet om du har problem. I mitt förra hus höll jag på som du nu beskriver med olika rensband och inlånade rensfjädrar med motorrotering på och slet med "skiten" utan att lyckas. Efter många dagars slit fixade en spolfirma det på en halvtimme och hittade också problemet med ett dåligt fall i systemet vilket medförde att jag exakt visste var jag skulle köra med rensslangen lite då och då i förebyggande syfte.