Har nyss monterat en ny duschblandare allt enligt tillverkarens anvisngar (Tapwell)
Har dolda 12 mm kopparör och använde klämringskopplingen som medföljde, använde även
stödhylsor till rören, Spände muttrarna med handkraft och sedan ytterligare ett helt varv enligt Tapwells beskrivning. Problemet är att det läcker från båda kopplingarna, provade att dra åt muttrarna ytterligare
lite utan någon förbättring,Det är inga stora mängder som läcker ut, kanske en droppe varannan timme, Kan man låta det vara eller är det nåt som måste fixas ? Någon som har tips?

• Gilla
Beppe69
  • Laddar…
Det låter som om klämringen inte kommit rätt, montera av det såga av ringen och köp nya

Tack för tipsen, ska testa det lättaste med locherpastan först!:)

Var försiktig om du ska såga bort den gamla ringen. Det får inte vara längsgående repor på röret där en klämring ska sitta. Jag vet inte vilken metod som är bäst, men om du bara sågar tills den gamla ringen trillar av så tror jag det är ungefär 100% sannolikhet att du har åstadkommit en längsgående skada på röret.

Använde du smärgelduk eller något annat på rören innan du satte dit klämringarna? Även i det fallet måste man undvika längsgående repor.

Hej!
Jag var supernoga med längsgående repor denna gången, fick en läxa första gången jag använde
prisolrör då kniven jag skalade med gjorde just sådana skär i kopparöret. i stort sett alla kopplingar
läckte:thumbdown: Vet inte om mina prisolrör inköpta på Hornbach hade extra tjockt plasthölje men de var ett
h-e att skala utan att skada röret.
Angående duschblandaren avvaktar jag med någon åtgärd eftersom den slutat droppa.

Rörmokaren hemma smorde alla kopplingar med samma pasta som till linet, innan han skruvade ihop dem.

Jag upptäckte sen att det var lättare att dra det där varvet på muttern också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.