Jag vet faktiskt inte varför de rekommenderade ett sådant filter. Vi fick frågan om vi hade ett avlopp där filtret skulle stå som kunde ta hand om backspolningsvattnet, men vi uppfattade det mer som en fråga om kapacitet, inte typ av avlopp. Återförsäljaren verkar anse att det är vårt ansvar att se till att vi har ett avlopp som kan ta hand om kaliumpermanganat, men informationen om detta anser jag, (efter att nu i efterhand försökt läsa in mig på ämnet) vara generellt bristfällig hos alla filtertillverkare/återförsäljare (om man läser på hemsidorna).

Vårt reningsverk slås ut av backspolningsvattnet, det dödar stora delar av bakteriekulturen. Det är ett delat reningsverk där 5 av 16 har vattenrenare....

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Vårt reningsverk slås ut av backspolningsvattnet, det dödar stora delar av bakteriekulturen. Det är ett delat reningsverk där 5 av 16 har vattenrenare....

Vad är det för slags vattenrening som har den effekten?

SaraMaria80 skrev:
Vad är det för slags vattenrening som har den effekten?
Kaliumpermanganat

Det är åxå mängden vatten som kommer vid returspolning ,visst det går att dimensionera upp en avloppsanläggning men den blir väldigt dyr

I vårt fall är det tydligen järnet som påverkar, enligt avlippsfirman som driftar. Eftersom vi har en anläggning för 16 hushåll så klarar den rätta stora flöden. Vi har nämligen separat mottagningstank på en dryg kubikmeter också...

På vilket sätt då? (nyfiken i en strut)

mogge_73 skrev:
På vilket sätt då? (nyfiken i en strut)
Vet tyvärr inga detaljer. Bakteriekulturen skall påverkas av höjda/varierande järnhalter enligt den information jag fått av företaget.

Nu är jag jobbig kanske, förlåt alla avloppsförsäljare.
Men vid 0,5 mg/liter får man en så kallad teknisk anmärkning för järn enligt socialstyrelsen.
Om man räknar att en person förbrukar 200 liter per person och dygn, så innebär det att en familj på fyra omsätter 800 liter per dygn, ett filter backspolas oftast var fjärde dygn vilket innebär efter ca 3200liter.
Det ger 1600 mg/liter järn, alltså 1,6 gram. På ett helt år 0,146 kg. 1,5 kilo på 10 år (Ber om ursäkt om jag räknat fel någonstans).
Väldigt mycket för ledningarna i ditt hus som rymmer ca 5-10 liter totalt beronde på storlek antal badrum etc. Men ska väll ändå inte slå ut ett modernt reningsverk från 2000-talet.

bakterierna i avloppsverket som tar hand om och ska bryta ner din avföring är inte anpassade för allt det som släpps ut ,o är det då höga doser med sådant som INTE skall in i ett avloppsverk oavsett tillverkare ,Varje avlopp är unikt finns nog inte 2 avlopp som har samma förutsättningar men ALLT går att lösa är bara frågan om priset

Har ett minireningsverk från uponor och eget borrat vatten. Verket funkar bra men vattnet innehåller för mycket järn och därför luktar lite sumpgas. Har i dagarna tänkt att beställa en installation av filter och följer därför denna tråd extra noga. Därför ringde jag till uponor för mer information. Deras expert avrådde från all filterrening via avloppet. Han medade att två saker påverkar bakterierna om filtret backspolas via avloppet. Dels att koncentrationen av det som renas blir för hög för bakterierna, dels att det ökade vattenflödet också förstör balansen. Vissa filter backspolas med flera hundra liter per dygn Han rekommenderade därför att dra backspolningen via dagvattnet och att inte använda rent giftigt rening. Läs: kaliumpermangan

Ett par hundra liter per dygn är väldigt överdrivet. Det finns filter som renar det du pratar om som förbrukar 70liter vatten, 1,3 kg salt var fjärde dag.
Det ska den nog tåla. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.