Vatten & Avlopp
Göran.W: Sug ledningen ska räcka mer än väl för jag har en pump till som är större till en 1 tums sug ledning och den kan pytsa ut drygt 80 liter i minuten. Skillnaden är att det är en ringpump och den går bara på halva varv talet och bygger trycket i flera steg. Nu är den pumpen rätt slut för den orkar bara bygga drygt 3 bar så den ska bytas ut innan den rasar och då måste jag veta mot
mogge_73: Läs ordentligt på deras beskrivning. "Om vattnet är syrefattigt och innehåller svavelväte måste en luftinjektor monteras före tryckkärl som måste vara på minst 50 liter och helst vara hydrofor men hydropress kan även fungera. För maximal rening av mangan skall pH-värdet vara minst 7,5, komplettera med ett avsyrningsfilter vid behov. " Vadå KAN fungera med hydropress. Detta filter
Göran.W: 28 liter räcker långt. En vanlig kran tar 7-8 liter i minuten Dusch 8-15 liter Badkar runt 15 liter Mät upp hur mycket vatten dina kranar osv tar per minut. Sen är det bara räkna på det. Man ska med tänka på att att tex tvätt maskinen bara tar några liter åt gången precis som disk maskinen. Det ända man har som tar vatten någon längre tid är dusch och bad resten använder bara
shadowfire: Har kollat med Bauhaus, de hade varken skyddsrör eller färdiga pex/pal i rör heller... kollat med två lokala byggfirmor, samt två badrum/VVS-firmor - inte de heller. Lite märkligt finner jag det allt - på det här forumet låter det som om PEX och PAL är husguden hos moderna VVSare, men det säljs enbart via enstaka nätbutiker och VVS-grossister? Det måste ju onekligen vara så att
Robban66: Sitter med samma problem, har 110 rör som möter gamla huvudstammen i betong där invändigt mått är 100, förslag på lösning?
Daniel78: Självklart är det inte lämpligt på en kallvind, men rör-i-rör under isoleringen på vinden hade jag inte dragit mig för att lägga.
Alanl: detta betyder i detta exempel att herr staten. Så det som skulle få mindre pengar är bidragstagare i olika former samt kommun och statliga verk.
växelventil: Hej Tycker det är tråkigt att det har gått så långt.Det brukar vara chefen som åker ut och räknar på jobb och lämnar sedan en offert OCH DET ÄR DEN SOM GÄLLER.Sedan om vi måste åka och hämta mer saker eller att det fattas något är det inte kunden som ska drabbas utan det antingen chefen eller vi som har missat något,Men sedan kan bli andra problem exp en som renoverar badrummet
Adolf: Värme är ok att skarva i golvet... Däremot får du inte bygga in GV fördelaren utan vattensäkrat utrymme...
fth: Jag har använt dom "gamla" pex-kopplingarna i mitt fritidshus, dom är väldigt enkla att använda, och ingen har läckt än så länge iaf. Jag trodde att dom gamla och nya rören och kopplingarna kunde kombineras, går inte det? Är det olika sorts 15mm-rör? Jag hade tänkt "uppgradera" min installation med 22mm rör, fördelare etc, men då vill jag ju återanvända domsnabbkopplingar och
Dejpa: Hej! Är nybörjare på VVS. Renoverar köket på en liten sommarstuga. Har en egen "sänkpump" som ligger i en brunn som är borrad ca 100m. Behöver jag en s.k trycktank för varmvattenberedaren (har tänkt mig en liten varmvattenberedare på ca 10-15 liter), vattnet används bara till disk och handtvätt, ej dusch. Försöker samla lite info inför samtal med rörmokaren... Varför behöver
thiras: Ha. Hittade det i deras servicebok. Ska tydligen bara vara att flytta spärrbrickan som sitter under avstängningsventilen så blir det kallt istället. Ska testa detta när jag kommer hem, fungerar förhoppningsvis :)
Ulven80: Det funkar ju oftast bra och jag har ingen avloppslukt i garderoben så luften borde väl sugas in eller? Men är ju inte hundra att luften sugs in.blir ju ett "schwissande" ljud när jag pillar upp den ..hur kollar jag om det suger eller trycks ut luft enklast? Och om det är så att det trycks ut luft vad gör man åt det?
HRBM: Förresten kan du köra hela vägen med distans under klammer och använder lite längre skruv bara, så slipper du s-böjen.
Magnus i E-tuna: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Prefab/Avloppsblock-grodor/ http://byggkatalogen.byggtjanst.se/knappens_prefab/ror_och_teknisk_armatur_ovrigt/knappens_fortillverkade_avloppsgrodor/i233393/ http://www.knappens.se http://spa.118100.se/avlopp+g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/260650 http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=227&Typ=AmaNytt
larsson r: Fanns grusbädd skall vara 30cm tjock och eftersom det e en markbädd så blir den 10m lång o 5 m bred sedan skall den ligga 1m över högsta grunvattenytan ,det går att kompromissa genom att gummidukstäta den , Trollhättans kommun kräver 50cm tjock bädd ,nästan alla kommuner godkänner 2-5 bergkross numera o gör dom inte det utan kräver marbäddsand så står dom för garantin på
Proton: Sent svar. Men självklart, kanske räcker hålla 50cm under schaktbotten till man ska upp i plattan? Då blir det ca 1m att böja kulverten uppåt.
drakhenke: [citat] närå, det är därför så många går tre år i gymnasiet följt av två års lärlingstid följt av ett montörsprov, som för övrigt består av teoretiskt och praktiskt prov och håller på i ca fyra dagar :rolleyes: skämt åsido, jag tycker det är beklagligt att trådskaparen blivit utsatt för rent ocker
LM_1973: Hej på er Finns det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet vad det gäller Pipelifes kompakta markbädd? Tacksam för alla svar //Mia
chisburg: tack för alla svaren, hittade ngt. i pdfn från ifö om en nyckel för spolarmatur, kanske man bara ska ta i med en griptång?
norrbottenstorpet: Tack för svaret. Jag hittade till slut info på LKs sida, lite otydligt men de hänvisar till slut till TH-profilen: "Pressbackar Till LK PressPex kopplingar skall pressbackar med avsedd kontur användas. Flera fabrikat finns, rätt typ framgår av märkning på pressbacken enligt tillverkarens anvisning. Vid osäkerhet rekommenderar vi LK:s pressbackar märkta LK eller profil TH." Jag har en
JOW: Kom och tänkta på en annan sak... Vet du om det suger in i vattenlåset eller trycker ut luft. Om det är ett begynnande stopp längre nedströms toaletten så kan det nog bli så att luften i rörsystemet inte får nånstans att ta vägen när du spolar. Vakumbrytaren är ju normalt stängd, så då kan det trycka ut luft ur duschens vattenlås, men det borde man känna på doften... Hoppas
inspectah44: Helt rätt b_hasse. Jag tackar för tipsen och kör fortsätter med 32:an samt en PRK!
carler: Tack för svaret! Det låter betryggande att det kanske bara är en backventilsfjäder. Men då varken jag eller min fru har någon koll alls på varmvattenberedare undrar jag fortfarande om någon kan rekommendera en rörmokare/VVS-firma i Stockholm/västerort som servar varmvattenberedare?
JerreEssberg: Ja, den ska monteras på röret så nära tappstället som möjligt. Har du diskmaskinen monterad på kallvattnet monterar du ett t-rör på kallvattenröret under diskbänken och sätter den i det Det är inte svårare än att sätta in en Ballofix
prototypen: Kranen är sliten och då ligger packningen och vickar fram och tillbaka (väldigt snabbt) Protte
HRBM: WC måste vara 110 rör,köksavlopp minst 75 och handfat räcker med 50.
DjAlbert: I vårt hus finns det ett gäng lödda skarvar på olämpliga men inte dolda ställen, bl.a i en gammal platsbyggd garderob, i en nisch i hallen ovan plankgolv, i köket under botten på diskbänksskåpet. Hade en VVSare som bl.a jobbat med kylanläggningar som gjorde det, så han fick tag på nått "dunderlod" , va tydligen inget man normalt använde till tappvatten p.g.a priset. Men vi
Krilleman: Om det bara hänger på själva kopplingen på anslutningen så har du inget val på tappvatten-installation. Trevlig anläggning du verkar ha för övrigt, var ska denna högprestanda PN16 ventil , (DN 15-DN 50), sitta i för system? Det finns ju lättare alternativ för villa med klämringskoppling typ ESBE för villa-bruk, detta luktar lite industri-aktigt! Och byter du märke slipper du