Tjena, upptäckte igår att väggarna var dyngblöta utvändigt
På mitt pumphus/rum, öppnade och såg att det strilade vatten från säkerhetsventilen.
Den är på 6bar, dum som jag är så har jag aldrig tänkt på att detta kan hända så allt vatten låg på golvet...

Nu har jag satt på en slang till ventilen och leder ut vattnet istället men nu tillsjälva frågan;
Rörmokaren jag pratade med tyckte jag ska byta ut ventilen mot en på 9bar istället och att det förmodligen är ngt fabrikationsfel på den ventilen jag har iom att den bara är tre år gammal.

Jag undrar dock om det är vettigt, pallar husets vattensystem mer än 6 bars tryck?
Ska man inte byta ut den mot en ny på 6bar?

Kan man kolla vad tryckställaren är inställd på för bar?

Du kan väl kolla vad du har för tiilslag och frånslag på pumpen, du borde ha en tryckmätare vid pumpen nånstans, titta på mätaren när pumpen startar när du spolar ut vatten, sen kolla när den stannar när du stängt kranen. Är trycket normalt så byt till en ny 6 bars, förstår inte varför man skulle sätta dit en 9 bars... Den är ju till för att skydda det övriga systemet, det lär ju knappt en på 9 bar göra...

Menar du en manometer (?) så är den inte till mycket hjälp, den fungerar inte utan står på 3 bar hela
tiden, bytte för knappt ett år sedan för att drn föregående var likadan men det hjälpte föga...
om man ska vrida ner trycket lite är det väl bara skruva på +- skruven antar jag
men hur mycket? Skruvade motsvarande 10 minutvarv men det blev ingen
skillnad...

Hur sitter tryckvakt, manometer, säkerhetsventil, pump, tank och utgående ledning i förhållande till varandra?
Lägg upp bild/bilder så underlättar det.

swecul skrev:
Menar du en manometer (?) så är den inte till mycket hjälp, den fungerar inte utan står på 3 bar hela
tiden, bytte för knappt ett år sedan för att drn föregående var likadan men det hjälpte föga...
om man ska vrida ner trycket lite är det väl bara skruva på +- skruven antar jag
men hur mycket? Skruvade motsvarande 10 minutvarv men det blev ingen
skillnad...
Ja jag menar en manometer. utan en sån har man ingen vidare koll... sitter den på ett avstick eller? kanske att röret är tätt, brukar kunna bli en del kex ock skit i rören. Bara skruva tryckströmbrytaren på måfå är ingen större idé om man inte vet vad som händer.

Men ta gärna nån bild å lägg upp så är det lättare att förstå.

ok, här kommer bilder...

• pumpen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tryckställare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjälpte inte bilderna?

Ingen?

Byt ut tryckströmbrytaren, det är säkert inget fel på ventilen och 6 bar är lagom för alla normala fall. Samtidigt passa på med en ny manometer så du vet vad du gör när du ställer in trycken. Att leda undan ev vatten från ventilen på ett ordnat sätt med ett fast rör är inte heller fel.

Annars ser allt helt ok ut på bilden, en typisk installation med ett komplett ventilrör och hydropress. Se även till att du har lämpligt förtryck i tanken och tät blåsa när du ändå håller på.

Hade en rörmokare här i våras som fyllde på luft i tanken och ställde om
trycket i tryckställaren, dock utan en fungerande manometer då oxå.
Förutom ventilen som löst ut och konstant står och droppar (dock via slangen numer) så har blandaren i badrummet
börjat knarra när man reglerar den och den är står oxå och rinner om man inte
drar ner handtaget och vrider det åt sidan... Det är därför jag misstänker att trycket kanske för högt ställt.

Kanske kan prova att skruva (i blindo) ner tryckställaren och se om ventilen slutar droppa och blandaren blir normal?
Att byta tryckställaren är nog inget jag vågar mig på själv..

swecul skrev:
Menar du en manometer (?) så är den inte till mycket hjälp, den fungerar inte utan står på 3 bar hela tiden, bytte för knappt ett år sedan för att drn föregående var likadan men det hjälpte föga...
Står visaren på tre bar hela tiden och rör sig inte alls oavsett om du tappar ut vatten? Ta reda på varför den gått sönder i så fall, särskilt om den gamla var likadan. Det kan ju finnas en gemensam anledning till att manometrarna och säkerhetsventilen går sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.