Vi har ett litet dränerings problem, kommunen har rör som går bakom ca 3st tomter, med brunnar var ca 50m. Sen löper rören till mitten av vår långsida på tomten där det finns en sista brunn innan det rinner på i gatan. Vårt problem är att den brunnen som ligger på vår tomt har den lägsta punkten även lägre än gatan, detta resulterar i att där alltid är vatten över rören mot de andra tomterna och givetvis mot gatan med. Är detta fel gjort av kommunen?? För vid ett kraftigt regnväder eller snabb snö smältning så bildas det en sjö på vår tomt vilket jag tycker bör ha med deras dränering att göra då vattenståndet är högre vid den brunnen vilket bör bidra till att vårt vatten inte rinner undan som det bör eller har vi fel?
Jag skulle tro att den del av dräneringen som ligger på er tomt är er och den ansvarar ni för, men om det inte rinner undan ordentligt så kan det så klart bero på fel längre ner i systemet som då är kommunens. Jag tror även ni ansvarar för ledningarna ca 10m ut från tomten. Prata med kommunen och se vad de säger. Om er brunn ligger lägre än de rör den ska leda vatten till, så är det så klart ett fel, men om det varit så länge så är frågan vems ansvaret idag är att rätta till felet. Men i detta fallet ligger ju marknivå hos er lägre än vattennivån vid kraftigt regn, och då är det ju som sagt "mer fel".
Er brunn, om vi menar brunnslocket kan så klart ligga under den marknivå som gatan har. Men botten på er brunn ska inte ligga lägre än botten på brunnarna i gatan om vattnet ska kunna rinna åt det hållet. Men det var nog egentligen inte det som var problemet hos er. Utan att vattnet inte rinner undan alls ens från marknivå vid kraftigt regn. Vilket kan bero på flera olika saker, så börja med att ta ett snack med kommunen och se vad de säger.
OM det beror på brunnens placering eller dagvattenanläggningen och det inte står i servitutet att det är OK så är det klart att kommunen ska rätta till det. Ditt problem kanske blir att bevisa att det beror på det.
Brunnarnas botten i kommunens ledningsnät är nog inte så intressant. Kommunen anger vilken uppdämningshöjd som är aktuell för just din fastighet och det är den nivå som man garanterar att vattnet inte stiger över.
Brunnarnas botten i kommunens ledningsnät är nog inte så intressant. Kommunen anger vilken uppdämningshöjd som är aktuell för just din fastighet och det är den nivå som man garanterar att vattnet inte stiger över.
Kommunen säger så klart att det är projekterat och rätt att min brunn ska ligga lägst. Så det krävs en hel del vatten för att det ska tvingas ut i gatan, känns nästan som de höjer grundvatten nivån när de har det på det sättet.
Klockan är mycket så det kanske är därför, men varför har kommunen dräneringsrör på din tomt? Är det inte vanliga dagvattenrör? Jag förstår inte varför de skulle dränera din tomt?
OK, då fattar jag. Nej, det låter ju inte som det är riktigt rätt. De skulle ju behöva sätta en pumpbrunn istället och pumpa upp dräneringsvattnet till dagvattensystemet.
Det finns en paragraf i bestämmelserna om servitut har jag för mig som säger att det går att häva servitut om det hindrar en ändamålsenlig användning av den tjänande fastigheten (din alltså) eller enligt detaljplan. (Fritt ur minnet).
Kanske kan vara värt att kolla upp och om det stämmer börja föra det på tal med kommunen så de inser allvaret...
EDIT: Du är helt säker på att det är dräneringsrör över din tomt? Det behöver det ju inte vara bara för att det dräneras längre bort.
Det finns en paragraf i bestämmelserna om servitut har jag för mig som säger att det går att häva servitut om det hindrar en ändamålsenlig användning av den tjänande fastigheten (din alltså) eller enligt detaljplan. (Fritt ur minnet).
Kanske kan vara värt att kolla upp och om det stämmer börja föra det på tal med kommunen så de inser allvaret...
EDIT: Du är helt säker på att det är dräneringsrör över din tomt? Det behöver det ju inte vara bara för att det dräneras längre bort.