Krilleman
Krilleman: [citat] Det var ju det jag skrev...!!!
27 svar · 8,4k läst
C
camaro1969: ingen brunnsgrävare inloggad idag? :) kändes som brottomt att få svar då han ville sambeställa brunnsringarna //T
1 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag har sneglat på dom med, men dom känns väldigt dyra samt väldigt lite iso på dom... Fast å andra sidan väldigt smidiga och signal-kabel inbyggd...! Till solvärmebygget hemma (på planeringsstadiet) blir det nog koppar med 40mm rörskål typ isover. Fast det kräver mer plats och om man inte har det så blir det svårt!
15 svar · 6,7k läst
kysan
kysan: http://www.eldirekt.se/kabel/kabelskydd/markeringsband
1 svar · 1,1k läst
harry73
harry73: Ring lantmäteriet eller logga in på dina sidor hos lantmäteriet (med hjälp av bankID) och kolla där. Även om grannen inte skulle ha servitut är det mycket möjligt att han kan få det mot din vilja, om det inte finns en annan lämplig möjlighet för honom
2 svar · 1,4k läst
M
MMR: Om vi bortser från 74mm vs 75mm är det någon annan som kollat på grejjorna? Som brunn till mitt badrum med godkända tätskikt etc så kanske man inte vill ha det, men det finns andra tillämpningar som kanske är intressanta, sånna små 100x100 golvbrunnar är ju ganska vanligt lite längre söderut i Europa.
6 svar · 6,3k läst
HRBM
HRBM: 60 cm är standard,det blir bra. Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
1 svar · 4,1k läst
sergeant
sergeant: Det är ju så det borde vara. Samma dimension och gängning på kopplingarna. Oklart varför Nibe valt en annan strategi. MVH ///Henrik
8 svar · 3,2k läst
·
H
hempularen: Det enda lite tveksamma som jag ser är påsticket från handfatet, du har ritat in en T koppling, funkar antagligen, där är ju inga stora flöden. Men jag skulle ha fixat ett 45 graders påstick. Tänk också på att alla vinklar uppåt, till Toa, avlopp från våningarna ovanför osv. Skall antingen vara 2 st 45 graders vinklar eller en "långsväng", det finns 90 graders krökar med stor
1 svar · 4,3k läst
·
H
hardon: Det är just det, att dom måste relina den lilla snutten, och det måste vi betala ca 20000 för om vi är ensamma om att göra det vid det tillfället. Jag trodde och hoppades att man kunde kapa av stammen och skarva på ett grenrör på den delen, men det funkar kanske inte då...
4 svar · 818 läst
L
LM_1973: Hej på er Vi har lite funderingar på att börja använda vår gamla brunn igen. Tyvärr är det så att den finns inne i huset och är övergjuten. Tanken är att komma åt den utanför huset med t ex ett rör alternativt ta upp en ny alldeles sidan om den gamla. Är det någon här som vet någon som gräver/borrar brunnar till ett rimligt pris, i Skåne? Vi bor utanför Lund. //Mia
0 svar · 1,4k läst
Göran.W
Göran.W: Jag har 0 i klor så jag måste hålla koll på poolen när temperaturen stiger. Någon eller några dagar innan algerna börjar ta fart känner man att sidorna på poolen börjar bli hala och då är det hög tid att starta upp. På sommeren när vattnet är uppvärmt till 30 grader kan det bli grönt över en natt om klorhalten blivit för låg.
23 svar · 10,8k läst
ronolo
ronolo: Tack för hjälpen! Om någon i närheten av Ale har behov av sådana här så finns dom att hämta fram till påskbrasan skulle jag tro.
2 svar · 1,5k läst
·
K
källare: Skickade efter rör och tillbehör i morse, så tack vare hemapularen så blev det endast halvkopplingar till 15 mm
8 svar · 3,3k läst
NetNut
NetNut: De flesta tillverkare rekommenderar att avloppsslangen har en 180 graders böj i höjd med maskinens ovansida, detta för att undvika att hävertprincipen tömmer maskinen helt på vatten efter att pumpen slutat gå. Sålänge denna böj finns i rätt höjd kan du säkert dra vidare avloppsslangen bakom diskmaskinen och sedan genom/bakom 40 skåpet till diskbänksskåpet. Slangen bör dock inte
1 svar · 2,9k läst
Locke
Locke: Se till att du får rätt övergång mellan gjutjärn och plaströr. Jag var osäker på vilket system jag hade. Köpte en koppling som inte slöt tätt, fick byta den sen. Läs noga på tillverkarens datablad för kopplingen inom vilka rördiametrar den är godkänd. Gjutjärnsrören kan ha lite varierande dimensioner i fabriksändarna jämfört med mitt på (när du kapat det). Kopplingen kan
8 svar · 3,0k läst
·
P
-PC-: Så här har jag tänkt mig! 75 mm rör från golvbrunn i pannrum och diskbänk till den avlånga rännan/golvbrunnen. Sen då, ska man köra 110 mm till oljeavskiljaren och vidare till det kommunala? Om det går så vill jag ha vattenlås enbart i rännan, innan det rinner vidare till oljeavskiljare utanför. Då det är ett garage så kommer nog vattenlåsen att torka ut om man har separata, i
0 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Det där med att det var svårt att få i stödhylsor beror på att rörkaparen trycker ihop röret lite. Du måste skära bort graderna som det blir. Finns speciella verktyg för det också, som inte är dyra. Det kan dock vara försent efterssom dina kopplingar också trycker ihop röret. OM det var mjuka kopparrör så är det ganska stor risk att de börjar läcka senare pga. den missade
19 svar · 4,1k läst
R
RealElwood: Ok, tar och hyr en bilmaskin imorgon och provar. Det är ganska kraftig ballast i plattan, runt 20-30 mm i diameter så det kanske underlättar.
6 svar · 3,1k läst
·
Kopparkullen
Kopparkullen: Inte jag med! ===================== Med mobil via byggahus-appen
7 svar · 1,1k läst
·
L
lordi: [citat] En termostatblandare för ett par hundra brukar inte hålla särskilt länge, det är inte säkert att den funkar som ny ens.
6 svar · 23,2k läst
Krilleman
Krilleman: Jag tvivlar på att Rinkabys "kit" passar på alla tillverkares modeller... Däremot tror jag dom passar på rinkabys lagerhållna hydroforer! Men det är ju bra ringa och kolla om du köper hydroforen hos dom!
1 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag vet inte varför, men jag har två befintliga luftningar!!! Men efter höstens planerade renovering blirdet en! :thumbup: Vad ska man ha två till i en villa?! :x
3 svar · 2,0k läst
·
NetNut
NetNut: Hmmm, funderade lite.... Då du haft problemet en längre tid kan det även vara så att det lagt sig skräp/skit i rören som gör att vatten står kvar i röret och hindrar avluftningen. Vanligtvis har du en renslucka i källaren/lägsta punkten i huset där avloppet försvinner ut genom grunden. Har du en högtryckstvätt med avloppsrensare (iller) eller kan låna en sådan så testa och kör
4 svar · 11,4k läst
·
Göran.W
Göran.W: [citat] Så här ser backventilen ut http://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-25/?select=true Tänk på att om man ska gå ner i en brunn ska man låta locket ligga av i minst 1 timme innan för att vädra ut ev giftiga gaser där kan vara. Man bör aldrig jobba själv i en brunn och klättra aldrig på stenarna i en stensatt utan släng ner en stege istället.
17 svar · 8,9k läst
·
F
forgus31: Jag misstänker att du vill slippa gå in i grannens hus och göra hål i väggen, dra rör mm. Är det inte så att du tänker dig T-kopplingen på röret där vattnet är på väg upp ur brunnen. Det hade varit den trevligaste rördragningen. Det hade ju funkat om det varit dränkbar pump men ejektorprincipen kräver cirkulationen och en extra pumpring som ger tryckhöjning på vattnet till
9 svar · 3,6k läst
5
50talshuset: Generellt sett är det alltid den som ska anlägga avloppet eller vägen som betalar detta. Men jag fattade inte riktigt om det var ett gammalt avlopp som behöver flyttas pga er byggnation? Om det finns ett servitut för detta gammla läge är det i sådana fall troligt att ni får betala. Ni har "inkräktat" på den befintliga rättigheten. Fanns det däremot inge rättighet att ha avloppet
3 svar · 1,5k läst
E
EndZone: Tack it-snubben! Vad bra, den handboken använder jag redan flitigt! :) Trevlig helg!
4 svar · 1,6k läst
A
Anders D: Är det någon som handlat av VVS Experten i Arlöv? Fick ett reklamblad i brevlådan härom dagen! Kan mycket väl tänka mig att avloppsrör, PEX slang osv är samma som hos Dahl eller Bauhaus men kranar och stylade avlopp, är det någon som har erfarenhet i forumet? Tacksam för svar då vi skall gjuta platta och kom på att vi vill ha ett avlångt avlopp i duschen. Gjuter på fredag eller
0 svar · 1,5k läst
K
källare: Tackar, 5,5 mm får det bli.
2 svar · 876 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.