Vi har just installerat ett järnfilter från Vattenteknik, som ska regenereras med kaliumpermanganat.
Nu har jag läst på om kaliumpermanganat och det är tydligen väldigt giftigt för vattenlevande djur, men hur är det tänkt att man ska hantera avloppsvattnet då man sköljer igenom filtret efter att ha tillsatt kaliumpermanganat? Vår plan var att koppla ihop avloppet från rummet där filtret står med dräneringsavloppet, som ska ledas ut i en mosse, men det känns ju inte ok nu...

pratar du med kommunen kommer dom säga att det ska gå via ett ordenligt avlopp, det gäller även vattenfilter utan tillsatts av främmande ämnen. Kaliumpermanganat är ett starkt gift så någon typ av rening för spillvattnet bör göras

Vet du vilken typ av avlopp som behövs? Räcker vanligt trekammarbrunnsystem?
Man kan ju anta att det är många som har vattenfilter som även har enskilt avlopp, så jag är lite förvånad över att jag inte hittar mer information om detta i instruktioner till filter/om jag googlar.
Jag har kontaktat vår filterleverantör som inte kunde ge mig ett tydligt svar, men som skulle kolla upp och återkomma.

Nej tyvärr.
De flesta som har eget vatten har som du säger även eget avlopp, då man oftast även drar vatten när man får kommunalt avlopp.

I detta fall skulle jag nog prata med någon som håller på med avlopp. Hör även med dessa personer om avloppet tar skada av kaliumpermanganat och inte bara om det klarar att rena det.

Det är ofta bättre att satsa på ett järnfilter som syresätter vattnet för att fälla ut järnet, än att använda kaliumpermanganat. Bättre för miljön och defenitivt billigare då kaliumpermanganet är väldigt dyrt.
Varför rek. Dom ett sådant filter?

Tänk även på att kaliumpermanganat gör att de biologiska processerna i reningsverk slåss ut. Har du trekammarbrunn så kommer du troligen snart att åka på att installera reningsverk...
...av just denna anledningen så rekommenderades vi att spolvattnet i filtret skulle ledas ut i dagvattnet. Jag avvaktar dock med detta, då jag måste bila upp bottenplattan för att få till det och kommunalt vatten nog kommer inom ett par tre år...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

Backspolning av vattenreningsfilter får inte ledas till enskilda avlopp. Har ofta funderat på hur folk med filter gör och hur många som låter vattnet gå ut med det vanliga avloppet.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
joflopp skrev:
Backspolning av vattenreningsfilter får inte ledas till enskilda avlopp. Har ofta funderat på hur folk med filter gör och hur många som låter vattnet gå ut med det vanliga avloppet.
Varför får det ej gå mot enskilda avlopp?

• Gilla
Esko5
  • Laddar…
Vi rek. Endast i extrema nödfall kalium-filter av just denna anledning.
Bättre att satsa på ett syresättningsfilter något dyrare i inköp, men betalar sig på några år då du inte behöver tillsätta något. Miljövänligt naturligt och billigt.

Vi håller även på att testa ett system som tar humusbundet järn, klarjärn, hummus och kalk som verkar väldigt lovande. Denna kommer att bli väldigt kostnadseffektiv jämfört med dom lösningar som finns idag.

LinusW skrev:
Kaliumpermanganat är inte så nyttigt mot levande organismer vilket dagens avloppsverk arbetar med, biologisk nedbrytning.
Det har också varit mycket prat om avhärdningsfilter och dess salt.
Självklart ska man inte släppa ut för mycket salt i naturen, ju mindre desto bättre. Men alla diskmaskiner förutom Cylinda har idag avhärdare som standard och där är det också salt som sprids. Där är det inga prat om att leda till dagvatten!

LinusW skrev:
Den främsta anledningen är att det går åt stora mängder vatten på kort tid vid backspolning, upp till 800 liter på 20 minuter. En avloppsanläggning för ett hushåll är dimensionerad för att hantera 750-1000 liter avloppsvatten per dygn och blir helt enkelt överbelastad. Dessutom krävs det en väldigt stor slamavskiljare för att hantera det stora vattenflödet på den korta tiden. En tillverkare anger att max badkarsstorlek som slamavskiljaren klarar av är 540 liter och då är det en slamavskiljare avsedd för tre hushåll.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
mogge_73 skrev:
Kaliumpermanganat är inte så nyttigt mot levande organismer vilket dagens avloppsverk arbetar med, biologisk nedbrytning.
Det har också varit mycket prat om avhärdningsfilter och dess salt.
Självklart ska man inte släppa ut för mycket salt i naturen, ju mindre desto bättre. Men alla diskmaskiner förutom Cylinda har idag avhärdare som standard och där är det också salt som sprids. Där är det inga prat om att leda till dagvatten!
Han skrev att backspolningsvatten får ej ledas mot avlopp. Jag är fullt medveten om att kaliumpermanganat ej bör ledas hit. Även filter som omladdas med salt då vissa avlopp störs av detta. Men t.ex. ett järnfilter som backspolar 300 liter utan tillsats, varför skulle detta vara ett problem mot avlopp? Om nu avloppet klarar den belastningen.. Det var det som var min fråga

mogge_73 skrev:
Vi håller även på att testa ett system som tar humusbundet järn, klarjärn, hummus och kalk som verkar väldigt lovande. Denna kommer att bli väldigt kostnadseffektiv jämfört med dom lösningar som finns idag.
Kommer denna lösning även att plocka ammonium?

Inte vad jag vet, men det går årgärda uran. Jag skulle nog rek. Ett dricksvattenfilter för det. Finns ett som du kan lagra vattnet med uv-ljus och mineralfilter.

Jag pratade med vår filterleverantör och de sade att vi inte bör skicka kaliumpermanganatvattnet till dagvatten. De trodde att det skulle vara okej att skicka til trekammarbrunn, men de visste inte säkert. Jag tycker det är konstigt att filtertillverkarna inte verkar ha koll på detta, eller så har jag bara haft otur med de jag pratat med.

Hur som helst, nu är vi inne på att byta vårt järnfilter som behöver kaliumpermanganat till ett som oxiderar järnet genom syresättning, t.ex. Göingefilter. Innan vi gör det skulle det dock vara bra att få klarhet i om det verkligen är okej att skicka backspolningsvattnet från ett sådant filter till dagvatten. Det som kommer ut från filtret borde ju vara det oxiderade järnet, och det kanske inte heller är så nyttigt att få ut i vattenförekomster?

Vi har också ett avhärdningsfilter med salt och det hade jag inte heller tänkt på att det kanske inte är så bra att backspola till dagvatten (eller till avlopp). Är det någon som vet vad som är att rekommendera gällande ett sådant filter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.