L
LinaoMarkus: Tack!
4 svar · 3,9k läst
·
L
C
corre: Det brukar komma fiberpackning med flexslangarna, den fungerar bra till de flesta kopplingspunker om man inte drar för hårt. Samlingsröret har Rörgänga så det är bredare anläggningsyta på den, ska inte vara några problem sålänge som du bara drar typ 1/5varv efter att det är stopp med handkraft
2 svar · 2,6k läst
·
P
Pontus E: Det läcker när trycket är mellan 4-4,5.
2 svar · 3,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Pluggarna i "botten" är till för att man ska kunna ha inkommande antingen uppifrån eller nedifrån. Man kan precis som Hamid säger så kommer man åt silarna genom att lossa inkommande rören och sedan lossa röranslutningarna från blandaren, men det går också att lossa pluggarna för att komma åt silarna. När du lossat pluggarna så är det "bara" att vicka fram å tillbaka i sidled
2 svar · 2,8k läst
·
J
JONB: Tack! Enligt dottern till förra ägaren (dödsbo) så har vattenkvalitén alltid varit bra, men vi ska såklart göra ett vattenprov. Förra ägaren har även grävt en brunn på andra sidan vägen som använts för bevattning, detta på grund av att inte slösa på vattnet i den "riktiga" brunnen under somrarna. Kan jag rådfråga/ta dit någon som kan titta på situationen och hjälpa mig?
2 svar · 2,9k läst
Krilleman
Krilleman: Adolfs länk har RSK: 189 09 79. Din lösning funkar fint. Helt korrekt uppfattat!
90 svar · 21,9k läst
·
F
Freddy-79: Har du någon känsla för hur lång tid det kan ta innan missfärgningen skall försvinna?
3 svar · 2,8k läst
G
gralvik: Samma problem här. Trots att handboken säger att man måste ta loss och tömma kallvattneslangen och därmed ventilen, gjorde jag inte det inför vintern, då huset är utkylt. Vem läser hela manualen? Här finns en film som visar hur man byter aqua stop utan att byta hela slangen och en länk till en dansk firma som säljer ventilerna.
6 svar · 28,1k läst
·
krillek
krillek: Jaha, så enkelt var det! Fixade en spolslang till högtrycken och körde ner. Efter 5-8 meter tog det stopp. Lyckades efter lite meck och spolning flytta stoppet nedåt 5 meter till, sen var det tvärstopp och vattnet rann ner sämre än någonsin. Efter någon timme när hustrun höll på i köket kom det som hon sa "ett märkligt ljud från avloppet" - Uppenbarligen försvann proppen helt - nu
2 svar · 4,2k läst
joflopp
joflopp: Till att börja med är din infiltration eller markbädd kass då den inte orkar ta emot vattnet från din slamavskiljare. Nivån ska aldrig stiga över skiljeväggarna och det rör du ser är mest troligt ett överfyllnadsskydd som leder ut det orenade vattnet för att förhindra att avloppsvattnet istället trycks upp ur manluckan eller ur golvbrunnarna inne i huset. Inloppet går till den
8 svar · 6,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Måste du kapa röret så är en typ av Fernco att rekommendera, precis som Hamid skriver. Det finns olika märken på denna koppling. Köp det du kommer över!
11 svar · 15,8k läst
S
strandorf: låter som ett vettigt tips!! Vattenhantering kan få konsekvenser!! Tack ändå!
10 svar · 6,9k läst
D
Daniel78: [citat] Japp. Titta lite på t.ex. www.rinkabyror.se och se hur antingen LK eller Wirsbo's sortiment ser ut. Läs sedan lite monteringsanvisningar på respektive hemsida så kommer du snart på hur rör-i-rör installationer fungerar. Det finns lite olika alternativ när det kommer till vägg-genomföringar, antingen väggbockstöd eller väggdosor.
3 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Brava Vattenrening, servar alla filter.
1 svar · 2,0k läst
J
JerreEssberg: Javisst, behöver inte vara mer krångligt än så.
4 svar · 2,3k läst
L
lvedin: Returledningen kan vara minsta möjliga dimension 10mm. Det skall sitta en pump på returledningen som leder returvattnet in i värmekällan, returvattnet värms upp igen, och åter cirkulerar ut i tappvarmvatten-ledningen. Ju närmare tappkranen returledningen går, desto snabbare kommer varmvattnet. Det går bra även att inte dra returen ända fram till varje kran, utan t ex bara fram till ett
3 svar · 10,3k läst
Krilleman
Krilleman: Ja, detta är ju ett dilemma i många svenska hem! Man bilar upp brunnen i gillestuga/garage och upptäcker att den har ett extra tillopp... Om det nu inte finns någon dränering att tillgå vad gör man? För att undvika att vatten rinner in i källaren kopplar man ihop allt som det var förut! Det funkade fint med gjutgärn och det kommer att fungera lika bra med plast. Och på frågan om det
3 svar · 8,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja lim är starkt men inte två kapade bitar plyfa... Hållfastheten i tillkapade bitar kan ifrågasättas! :cool:
8 svar · 4,7k läst
·
B
BigGitt: Bara måste kolla det. Köpte en på Jula. Rea. 595:- Ska koppla in den som arbetsstol ;-) Får se hur den funkar! Det blir en riktig test. Hehe.
21 svar · 30,6k läst
Krilleman
Krilleman: Nja, det finns väldigt stora problem med dessa stålomspunna slangar!!! Det kommunala fastighetsbolaget här hemma, har totalförbjudit dom för att en sådan sprack och fyllde ett helt kontorshus med vatten! Många av dessa slangar är inte ens förstärkta i själva gummislangen innanför själva stålomlindningen! (kapa en så får du själv se!) Jag tycker personligen också att det är lite
3 svar · 5,8k läst
Göran.W
Göran.W: När jag drog in kommunalt vatten för några månader sen passade jag på att dra in en ny sug ledning och drog ut en till slang till trädgården en stoppade jag en trycklufts slang i och ett tom rör jag pluggade och grävde ner ifall jag ska ha ut el någon gång och så klart den ledningen till det kommunala vattnet. Totalt drog jag 5 st pem 32 i ett 100 mm hål. Slang är som sagt billig
12 svar · 9,8k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Inte helt bestämt ännu. Men det ska vara något diskret och ge ett lite avskalat utseende. [citat] Rolig lösning. Får se vad det blir till slut. Tror jag börjar med en kätting och ser hur det funkar. Skvätter det runt för mycket får jag lösa det på annat sätt.
13 svar · 17,2k läst
·
F
floddan: Det blev en till backventil innan pumpen så nu verkar det fungera fint. Tack för hjälpen
6 svar · 6,4k läst
N
notvikarn: Tack för svaren! det var tips jag sökte? fick 1, vet om dimensionerna på rören men tänkte att det kommit så mycke nytt inom vvs,, lättare att fråga än att söka!
3 svar · 1,6k läst
Patrick E
Patrick E: På pumpen har du två slangar som går ner till ejektorn i borrhålet. På den nedre av dem, i regel en grövre slang, sitter en nippel som kan tas bort. Här ska du spola ner vatten. Enklast är att montera dit en slanganslutning. Du ska spola tills det är fullt i slangen, sedan starta pumpen och fortsätta tills pumpen börjar suga (trycka upp vatten). Du hör på ljudet när det funkar.
21 svar · 31,5k läst
F
fuselage: Ok. Tack för svaret. Ska hålla trycket under uppsikt ett tag.
3 svar · 3,6k läst
J
Johanna1986: Tack för snabba svar! Hemmakatten: Marken nedanför trappan (eller marken där trappan också ligger, är inte i vår ägo utan kommunens) så vi har endast servitut på att få parkera där i dagsläget. Hur vet man djupet på stenkistan? joflopp: Ok, ja då kanske det är bättre att avvakta förvisso. Den slutna tanken ligger 102 trappsteg upp, visst är det spännande :) Vi har en
3 svar · 14,4k läst
J
jahaja452: Har nu fått hem lite kopplingar och tänkte bara dubbelkolla innann jag börjar. Visst är det bata att byta ut stödhylsan i klämmringskopplingen till en som är anpassad till pex? Drar man åt kopplingen lika som att det skulle vara ett kopparrör?
15 svar · 5,4k läst
Consensus
Consensus: Det är en billig fix, men du får inte skarva dolt. Dolt fel kan det väl heller inte vara då det upptäcks att något är onormalt bara genom att öppna kranen.
1 svar · 802 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.