Hej!

I fastigheten jag bor i så har vi näst intill obefintligt kallvatten, detta beror på igen rostade gamla galv-rör.
Nu håller hyresvärden på med utbyte av dessa, i första hand samtliga badrum. Huset är ett enkelt 3 våningshus med källare och vind byggt på 50 talet. Badrum och kök ligger ovan varandra.

Jag kan inte hålla mig ifrån att vara nyfiken på den entreprenad som utförs då jag också är delaktig i fastighetsbranschen då jag är anställd på ett mindre fastighetsbolag som handyman.

Går allt rätt till enligt Säker Vatten och allmänt sunt förnuft?

1. Håltagning i höger hörn i badrummen, tror det är ett 110 mm hål.
2. De drar 22 mm alupex rör i rör, varm och kallvatten buntas ihop från våning ett till den sista längst upp.
3. Varje badrum får 2 slangar vilka klammras på vägg, jag och en granne fick dessutom varmvattnet under kallvattenledningen!
4. Brandtätning av genomföringen så gjuter de igen med betong.
5. De bygger igen med regel och gips och målar kanalen, tätar mot golv med silicon.
6. Komplettering badrum utanpåliggande rör och tätning av gamla rörutstick, endast de med fuktskadade badrum får nytt komplett badrum.

Jag har snackat med rörmockarna som skyltar med att de är medlemmar inom Säker Vatten, och frågade om det verkligen är okej att bunta ihop varm och kallvatten, de menade på att det var okej då det är rör i rör där ytter-röret räcker som isolering. Att varmvatten i vissa lägenheter hamna underst- det bara blev så fick jag till svar, de verkade tycka att det var krångligt att fixa till...

Sedan brandtätningen, genomförs den på rätt sätt? Sen blir det fan inte snyggt heller när både slang och ytter-rör kommer ut från trumman snett och det hålet tätas med massa latex...

Det är en enkel hyreslägenhet så förstår att hyresvärden vill ha det billigt, men han menade på att rörfirman gör detta på totalentreprenad och följer allmänna branschregler och anvisningar.

Vad säger ni som kan mer om vvs?
 
Hjälper till då och då med ett stambyte och vi brandtätar med godkänd massa mellan brandceller, vi isolerar även kv, vv ,vvc med skålar drar ut prisol från slits med föravstängning(ballofix) vid tak. Sedan att kv kommer över vv är nog för att slippa ev. korsning vid kompletteringen av badrummet.Sedan skall slitsens botten även gjutas toppas med primer med ett läckut/dränrör så ett ev läckage från slitsen visar sig.
Sen beror det på vad som står i kontraktet hur mycket kärlek som skall läggas på intallationen eller om det är bara billigast tänkbara funktion.

mvh
 
Redigerat:
Krilleman
LAINE skrev:
Hej!

I fastigheten jag bor i så har vi näst intill obefintligt kallvatten, detta beror på igen rostade gamla galv-rör.
Nu håller hyresvärden på med utbyte av dessa, i första hand samtliga badrum. Huset är ett enkelt 3 våningshus med källare och vind byggt på 50 talet. Badrum och kök ligger ovan varandra.

Jag kan inte hålla mig ifrån att vara nyfiken på den entreprenad som utförs då jag också är delaktig i fastighetsbranschen då jag är anställd på ett mindre fastighetsbolag som handyman.

Går allt rätt till enligt Säker Vatten och allmänt sunt förnuft?

1. Håltagning i höger hörn i badrummen, tror det är ett 110 mm hål.
2. De drar 22 mm alupex rör i rör, varm och kallvatten buntas ihop från våning ett till den sista längst upp.
3. Varje badrum får 2 slangar vilka klammras på vägg, jag och en granne fick dessutom varmvattnet under kallvattenledningen!
4. Brandtätning av genomföringen så gjuter de igen med betong.
5. De bygger igen med regel och gips och målar kanalen, tätar mot golv med silicon.
6. Komplettering badrum utanpåliggande rör och tätning av gamla rörutstick, endast de med fuktskadade badrum får nytt komplett badrum.

Jag har snackat med rörmockarna som skyltar med att de är medlemmar inom Säker Vatten, och frågade om det verkligen är okej att bunta ihop varm och kallvatten, de menade på att det var okej då det är rör i rör där ytter-röret räcker som isolering. Att varmvatten i vissa lägenheter hamna underst- det bara blev så fick jag till svar, de verkade tycka att det var krångligt att fixa till...

Sedan brandtätningen, genomförs den på rätt sätt? Sen blir det fan inte snyggt heller när både slang och ytter-rör kommer ut från trumman snett och det hålet tätas med massa latex...

Det är en enkel hyreslägenhet så förstår att hyresvärden vill ha det billigt, men han menade på att rörfirman gör detta på totalentreprenad och följer allmänna branschregler och anvisningar.

Vad säger ni som kan mer om vvs?
Jag har varit på ett liknande stambyte också med alu-pex!

Hål borrades i hörnet på badrummen (bredvid dörren så långt bort från duschen som möjligt) Och rören stacks ut i ovankant på "lådan" för att övergå direkt till krom efter ballofix.

Brandskyddet består av att det ska vara lika mycket betong mellan skyddsrören i genomföringen som skyddsrörets tjocklek. Betongen runt skyddsrören kyler vid brand!
Om man även buntar ihop slangen i gjutningen blir det för stort hål som kan brinna av och skorstenseffekten vid brand är ett faktum. Vid ett montage som detta krävs brandstrypare i genomföringen runt "bunten"!!!

Att rören "buntats" ihop i lådan spelar ingen större roll. Luft är en dålig värmeförflyttare och själva mediarören rör ju aldrig varandra. Men kan man separera KV med VV+VVC gör man ju självklart det. Man måste ju på något sätt klamma rören för att undvika slag och då är du ju relativt enkelt att göra rätt från början! Kan tilläggas att vi använde extraisolerade RIR just för extra isolering. Det kostnaden tyckte fastighetsägaren var motiverad.

Kallvattnet ska självklart vara underst = sunt förnuft och när man sätter dit T-rören på slangarna så kan man ju faktiskt välja höjden på respektive slang... Så det är bara lathet att dra ut VV underst! Det som kan vara en möjligt scenario är att det ska vara en dusch längst bort (om rören går till höger och kopplas ovanifrån) Då blir det mycket snyggare att lägga rören på fel sätt med VV & KV. Har man lite yrkesstolthet kan man hantera en bocknyckel och snabbt slänger ihop en sygg S-bock! :thumbup: Men som sagt, det är mer lathet...

Och som Spekerök skriver ska det gjutas och botten primas för att betongen inte ska suga vatten. Sk. "läckut" monters så ev läckage tydligt upptäcks i form av vattenpöl utanför lådan!
 
Redigerat:
De kör alupex i rör i rör, från fördelare i källare där varje lgh får 2 slangar in, kall och varm, så 110 hålet blir ganska utfyllt därav struntar de i extra isolering, finns ju rör i rör med isolering.

Vore det inte smidigare att dra upp 2 rör i rör isolerade och sätta t koppling till varje lgh och sedan bygga inspektionslucka? För pressade kopplingar får väl inte byggas in?
Blir inte det billigare?

Då kan man ju snyggt komma ut ur trumman med bara alupexen ur ett litet hål.

Som nu så bygger de trumman efter att rördragning och komplettering är utförd i badrummen, snickaren slår upp 3 reglar från golv till tak och sedan enkelgips där de skär ut en stor fyrkant för slangarna som sticker in i badrummet 10 cm med ytterröret på. Och så kladdar de med massor av latex och silicon.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.