R
Hej
Installerade en diskmaskin i sommarstugan i våras. Det är ingen värme på i sommarstugan under vintern då ingen är där under hela vinterhalvåret. Vad ska man göra med den nu undrar jag. Kan jag köra ett program och strypa införseln av inloppsvatten för att tömma den helt på vatten som kan frysa i maskinen eller finns de nån packning eller pump som torkar ut om den inte är konstant utsatt för vatten?
Vad brukar man göra.

Slangen för utgående vatten går upp i en båge, för att förhindra att vattnet rinner ut, utan att avloppspumpen är aktiv.

Alltså måste vattnet, som står i avlopps-slangen och i pumpen, tömmas ut genom att slangen böjs ner så det blir fall ut, eller monteras av.
Detta bör täckas av bruksanvisningen. Eftersom maskinen är nyinstallerad har du säkert bruksanvisningen kvar.
Kan vara lite olika för olika fabrikat.

Du måste säkert också ta loss slangen för inkommande vatten för att tömma husets ledningssystem och vattnet i slangen in till maskinen.

Det finns lite information på nätet, bl. a. här på ByggaHus:
Kolla på Google:
https://www.google.se/search?q=diskmaskin+sommarstuga+vinter

Slå i en 75:a sprit i den och åk hem. :) Annars skulle jag koppla loss den och vända upp och ner på den.

Krilleman
mogge_73 skrev:
Slå i en 75:a sprit i den och åk hem. :) Annars skulle jag koppla loss den och vända upp och ner på den.
Mycket löser man med grogg, men inte allt......................

R
jag ska lossa inloppsslangen och hänga ner utloppslangen och sätta igång ett program tror jag och på de sättet se om den tömmer sig.

Samma åtgärd som för högtryckstvättar borde väl fungera (men jag har inte provat!) Om man lossar inloppsslangen och kopplar den till en hink med propylenglykol + vatten 50/50, och sätter hinken högt för att få lite tryck på vätskan, och sedan kör ett sköljprogram, så borde diskmaskinens ledningar vara fyllda med en köldtålig blandning. Till våren ansluter man inloppsslangen igen och kör ett par sköljprogram innan man använder den på riktigt.

R
Det jag är osäker på är om man verkligen anpassat material, slangar, packningar osv för alkohol. Risken är ju att man får andra skador pga det.
Jag ska se om man kan lossa inloppslangen och hålla inne startknappen, för gör man det på den jag har i stan så börjar den bara tömma sig helt.
Jag har haft isär en annan diskmaskin och det verkar som alla maskiner har en vattentank på ett par liter som maskinen tar från under ett diskprogram och som kontinuerligt fylls på under diskningens gång. Det är denna tank jag vill få tömd för den kommer ju spricka om det bildas is i den.

Redigerat:
Ja, moderna diskmaskiner använder sig av värmeväxlare, dvs den tar in kallt vatten i tankar i diskmaskinens sidor som sedan värms upp av det varma diskvattnet. När disken är färdig är det inte ngn värme som gör att disken torkar utan när den tar in kallt vatten i sidorna kondenserar den blöta disken vattnet på dem. Alltså slutar den programmet med att ha vatten i tankarna. Jag tror det bästa är att du förvarar diskmaskinen hemma i uppvärmt utrymme.

R
Låter ju märkligt att man inte tänkt på detta för folk som ska vinterförvara diskmaskinen. Jag ska iaf stänga av vattnet helt i hela huset över vintern och då tömmer jag alla kranar o toaletter, tänkte därefter sätta igång ett diskprogram och sänka ner utloppslangen så allt rinner rakt igenom maskinen. Vad tror ni.

• Gilla
JBond007
  • Laddar…
Jag röstar inte på det. Kanske om du drar fram maskinen så du ser att den inte har vatten kvar i tankarna.

R
ok, får väl ha en frostvakt igång i köket då?

Enklast är att koppla ur och vända på den, lite jobb men enda sättet att tömma dom helt. Ligger alltid kvar vatten runt värmeslingorna annars.

R
Fick tag i en manual till min maskin och där står de följande:
Skydd mot frysskador

Om diskmaskinen är placerad i ett rum som inte värms upp på vintern, be en servicetekniker om hjälp med följande åtgärder:
1 Koppla ifrån diskmaskinens elförsörjning. Ta bort säkringarna eller utlösningsbrytaren.
2 Stänga av vattentillförseln och koppla bort vattnets inloppsrör från vattenventilen.
3 Låta vattnet från inloppsröret och vattenventilen rinna ut. (Placera ett lämpligt kärl under för att ta emot vattnet.)
4 Återansluta vattnets inloppsrör till vattenventilen.
5 Ta bort plastlocket i botten och använde en svamp för att ta bort vattnet under locket

Aha, återkom med rapport till våren :)

R
Tänkte koppla en tratt på inloppslangen och låta den suga i sig spolarvätska. De bör göra susen om de nu ligger kvar nått vatten i maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.