Jag och min fästmö har köpt ett hus och har beställt vattenprov. Tidigare prov visar på humus i vatten etc. när jag var där på visning så märkte jag att vattnet va lite gulfärgat och att vattenflödet var ojämnt. Bostaden har används som fritidshus så färgen blir nog bättre när man spolar lite.

Till min fråga. jag misstänker att hydropressen har för lågt tryck och att det är detta som gör att vattentrycket är så ojämnt ? ska jag ställa in detta innan jag tar vattenprovet ? kan det påverka provresultatet ?

Mvh Klas

Jag kan inte svara på om hydropressen gör att vattentrycket är ojämnt, det finns det säkert någon annan här inne som kan bättre än jag :-) Det man kan säga generellt är kanske att om vattnet kommer ur kranen stötvis skulle detta kunna göra att avlagringar på rören kan lossna eller att biohud (med mikroorganismer) som kanske växt till kan lossna och hamna i provet. Detta skulle kunna påverka halter av olika parametrar, därför kanske det är bra att få till ett jämnt flöde vid provtagning och att låta vattnet rinna lite innan man fyller på flaskorna.

Det låter som att du behöver lite mer luft i tryckkärlet bara.

okej tack för svaren. då får jag åka dit med cykelpumpen å pumpa lite innan jag tar proverna.

Har du en manometer så kan du se när pumpen startar/stoppar, jag tycker det är bra om den startar t.ex på 2.5 bar och stoppar vid 4.0 bar ett differanstryck på 1.5 bar föreskriver en del pumptillverkare. Glöm inte att bryta strömmen när du lossar locket på tryckströmbrytaren för att ev. justera för säkerhets skull så du inte får en hurring.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.