Vatten & Avlopp
Patrick E: Hej, på anslutningarna till VVB sitter, eller ska det sitta, en blandningsventil som ska förhindra skållning. I denna, eller i anlutning till den, beroende på modell sitter det en backventil som ska förhindra att vattnet strömmar åt fel håll genom beredaren. Det låter på din beskrivning som om det skulle vara något knas med antingen backventilen eller blandningsventilen. Luften i
mogge_73: Komunen brukar åka runt och kolla samt ta analyser på brunnarna i området när dom gör såna saker. Jag skulle ringa till komun eller entreprenören för bygget så dom får komma och kolla.
pisces: Polytenrör använder vi i vattenreningsmaskiner för medicinskt bruk som vi bygger på jobb. Mvh Magnus
pisces: Hej Äntligen hittat vad som verkar vara ett vettigt forum inom området! Jag är intresserad av ett hus, ett renoveringsobjekt, där ovanvåningen ovanför stallet brann för några månader sedan. Taket var eternitplattor av större modell som är vanliga på gamla lador och liknande. Vattnet från brandkåren måste ha nått brunnen dels genom marken och dels genom öppningen (sån med en vev
lorens: Det är ett företag jag har pratat med angående att dra nya utanpåliggande vattenrör i källaren då jag inte kommer åt de gamla rören i mellanbjälklagen. Fick veta att man måste ha vattenmätaren fast monterad i en konsoll och att den kostade ungefär 3000 kr...
JOW: Det kanske är så att man måste spränga då man har synligt berg innan man borrar för att få ned slangen?
zingo: Nu har jag öppnat, renspolat och testat pumpen. Första gången blev det stopp (nästan) direkt. Men jag märkte att den snurrade ett kvarts varv och det var skillnad jämfört med innan jag renspolat. Så jag stängde av och satte på några gånger för att 'stöta' igång den. Och till slut gick det. Och den tömmer en tiolitershink på några sekunder. Ingen märkbar skillnad. Tack för
AndersS: [citat] Jopp, men jag var ju lite sen då jag fick upp den i april:)
drtom: Hej ! I går kväll lade vattnet av i vårt torp där vi bor. Vattenpumpen går inte. Vattenpumpen är nedsänkt en 220V 1-fas Goulds 2GS05 0,55kW, 0,75hk Tryckströmbrytaren verkar funka, det är ström fram till styrskåpet för pumpen. Styrskåpet står bara och tickar men inget händer. Bifogar några bilder på styrskåpet nedan. Om vi mäter lindningarna får vi resultaten Mellan R-Y 18 Ohm
KnockOnWood: [citat] Jäklar vad mycket pengar, uppåt 7000 kr per år! Vad ligger inköp + installation på ungefär frö ett sådant reningsverk?
-MH-: Har redan skaffat en Flygt Compit med dxgm 25-11. Och separat larm. ;) Tack ändå!
snuttjulle: Brukar man inte spola röret diekt om man ser att det ligger grus och gegga i röret. Efter spoling borde det vara rent så att man kan filma hela röret utan hinder.
pelpet: [citat] Jo det står på att-göra-listan. Jag har haft huset i 4 månader nu så det ligger dock en bit ner på prio-listan fortfarande.
thomasx: [citat] Nu är det klinker i hela duschen iofs. Men den suger ju knappast genom glaseringen, och eftersom både fix och fog är epoxybaserad kommer ingen fukt in den vägen.
Korvgubbe: Jag har exakt samma upplägg vid min stuga, må vara att det inte är exakt 25 meter mellan hus och friggebod. Jag tänkte i liknande banor som dig, utedusch vid friggeboden men insåg snabbt att den enda realistiska lösningen var att sätta en egen varmvattenberedare vid friggeboden. Jag la i en värmekabel i vattenledningen från huset så på vintern kan man duscha när man är där, innan
Patrick E: Tänk på att en varmvattenberedare kan innehålla upp till 300 l vatten. Har det kommit in rosthaltigt brunk KV i bererdaren tar det ett tag innan den är helt renspolad.
mogge_73: Om inte lyfthöjden är för stor (från mark ner till vattennivån) kan du sätta in en pumpautomat, funkar ner till ca 7-8 m. Finns med 230v bara att skruva loss på vintern och ta med hem eller ställa där det är varmt.
Suhagg: [citat] Tack uppskattar din erfarenhet. I köket har jag satt golvbrunn under där kopplingar finns så i princip är underskåpet ett litet våtrum :) Tänkte det var lika bra att ordna. Läcker diskmaskinen som sitter i arbetshöjd så rinner det till vattenlåset under diskbänken. Hängslen och livrem. Ang vattensäkert skåp och jobbigt att leda bort vatten. Jag har ju badrummet vägg i
Edit_Kräpp: Kan bero på en mängd faktorer som dåligt fall, inget fall alls eller feldimensionerat. Även som du skriver kan det vara för klent längre ut i ledningsnätet vilket kan göra att vattnet vid skyfall går baklänges. Om vi tittar lite på dimensioneringen så har man historiskt räknat 0,013 l/s multiplicerat med antal m² och infiltrationsfaktorn för avvattningsytor under 10000m². Detta
c4jjo: Tack båda två för svaren, det var till stor hjälp! :) Mvh Caroline
Krilleman: Ja självklart ska man smörja en rostfri koppling, dom har ju en stor tendens att skära annars! ' Ytterligare en koppling som ska dras torr enligt försäljaren är beulco! Vi var på en bjud-middag hos grossisten för ett tag sedan med ett gäng leverantörer på plats, han hänvisade hårt på att inte smörja deras sortiment utan snarare fokusera på åtdradgnings-varven på respektive
Stefan_hallsberg: Har du testat att använda dig av något rengöringsmedel som löser upp proppar i avloppen? Bästa är att hälla ner lite i röret samt fyller på med lite vatten så att medlet når problemet. Annars om detta inte hjälper är slang med högtryck, finns en hel del olika att välja mellan.
växelventil: [citat] Hej japp det är en filterbal(smutsfilter) så du kan sova lungt:)
Krilleman: P-lås brukar bara samla damm! Har du funderat på att bygga in din WC med en inbyggnadscistern i någon typ av "nich" alternativt ha en utanpåliggande vägghängd WC? [bild] [bild] Jag tror du får en mycket snyggare och mer lättstädad toa! Men det kanske inte finns plats till det?! Sen ser det ut som du har en spolbrunn och inte ett grenrör i väggen!!! Och som hasti skriver är det läge
Freshi01: Ja, den höjden som vi vill fylla igen gropen till är enligt höjdangivelsen på kartan. Rören ligger alltså djupare men de har liksom grävts in i våran slänt vid tomtgränsen så det är svårt o säga vad höjden ska vara just där. Får nog höra med kommunen vad de säger. Tyvärr har jag inte så stor tilltro till våra kommunrepresentanter. Har haft lite för mycket o göra med dem
Staffans2000: Emaljerade badkar går det däremot inte att borra i. Staffan
-MH-: Det bestämmer kommunen. Kanske du måste pumpa vattnet till högre liggande punkt på tomten, och sedan infiltrera därifrån? Alternativt kanske du inte får bygglov över huvud taget