Det hände en sak för några dagar sedan som jag har funderat på länge men jag har aldrig kommit fram till en förklaring om varför det hände.

Det blev stopp i vasken i köket. Väldigt lite vatten rann undan, och när jag skulle rensa vattenlåset såg jag att där var helt rent, dvs. ingenting som kunde orsaka ett stopp. Jag plockade av hela "anordningen" som utgör vattenlåset, en ganska stor grej med avgreningar som förberedelser för ytterligare inkopplingar osv. Jag sköljde igenom denna med vatten och det rann igenom som normalt.

Jag spolar även i kranen ner i vasken och låter det rinna ner i en hink under där vattenlåset skulle sitta - inte något stopp här heller.

När jag sedan kopplar tillbaka denna anordningen så är det stopp direkt! Det är precis som att vattnet inte ens rinner en bit in i rören. Jag börjar desperat pilla på olika saker och lyckas lossa på en skruvkork som sitter på en avgrening (som man kan skruva av om man vill koppla på något ytterligare) och då hörs det ett forsande och bubblande ljud från ledningen. Därefter inget stopp.

Jag fattar inte vad detta kan ha berott på, är det fel på luftningen av ledningarna? Tänkte att det är någon fågel eller något som byggt bo på huvudluftnings-ledningen.

Om du redan hade lossat hela vattenlåset så hade du ju tryckutjämnat redan innan, så det är kanske inte säkert att din skruvkork hade med det hela att göra, bara slumpen att det lossnade just då? Men kolla gärna stammens avluftning. Dålig avluftning kan ju verka hindrande på avrinningen.

Jo, vattnet rann undan precis när jag lossade på vattenlåset för att ta av det. När jag satte tillbaka det och skruvat åt så uppstod samma stopp igen. I dagsläget är skruvkorken inte helt påskruvad så att det kan tryckutjämna vid behov, dvs. jag har inga problem nu. Dock tycker jag det är märkligt och det är dessutom inga problem i resterande avlopp i lägenheten.

I lägenhet är det ju inte nödvändigtvis så att felet är inne hos dig. Det kan vara stammens avluftning som fungerar dåligt så att det blir. Prata med din BRF?

Luktar det avlopp/puffar med mumma lukt när du lossar v-låset från ledningen så kan det vara luftningsproblem, när jag spolar ledningar med högtryck och det är nära stopp luktar det nästan inget från avloppet när man spolat klart luktar det mumma igen. Köksavlopp kan vara besvärliga ibland att få rena p.g.a allt matfett som byggs på under årens lopp.Om det är en flerfamiljsbostad/lägenheter brukar kökstammen vara en egen genom huset, brukar man se anntigen på vinden eller i källarn vid en ev renslucka. Täppta luftare händer ibland speciellt med de nya takgenomföringarna utan kineshatt som hindra vegetation att ramla ner.Har fått upp luftningsproblem med att stoppa ner trädgårdslang i luftarn och spolat en stund och sedan har man hört hur stoppet släpper, ibland får man demontera ledningen på vinden och städa röret.

mvh

Min röris nämnde att avluftning med rör som går rakt upp på taket även är en bra värmekälla för fåglar! De sitter där och värmer sig på vintern, samtidigt som de både skiter och tappar vingar ned i röret. En och annan försöker också bygga bo i röret. Efterhand kan allt detta bli som en propp!

Tack för svaren!

Det har bubblat upp genom vasken ett par gånger för ett tag sedan. Efter man hörde det där bubblandet så kom det även en "mumma"-doft i hela köket. Antagligen ett övertryck i ledningen. Detta problemet har dock inte uppstått sedan jag lossade på korken. Denna korken sitter då efter vattenlåset, dvs det är inget vattenlås "i vägen" där.

Man får väl påpeka detta för hyresvärden någon gång, så inte andra får samma problem.

thomas33 skrev:
samtidigt som de både skiter och tappar vingar ned i röret.
Vad dumpar ni egentligen i avloppen där nere om odören får fågelstackarna att tappa vingarna? ;):wow::rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.