J
jerydh: Beställt och klart! Blev ju inte så komplicerat. Tack igen Patrick!
9 svar · 2,8k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Ah, så du vill dra in vatten också? Det är inte fullt så enkelt som avlopp. Avlopp måste ha fall hela vägen, men behöver inte dras frostfritt. Vatten måste dras frostfritt, men behöver inte ha fall. Fast det är bra att ha fall ändå, särskilt i fritidshus, så att man lätt kan tömma systemet inför vintern. Och man kan installera värmekabel om man inte klarar eller orkar gräva ner
7 svar · 7,0k läst
H
hempularen: Kopparröret är ju enkelt, det är bara att sticka in ett rör i kopplingen och dra åt (varken röret eller kopplingen ser speciellt gammalt ut). Stålröret kan man som sagt gänga på ett nytt på antingen kapa och gänga med en gängklubba, eller koppla på sig vid närmaste gängade skarv. Det finns klämkopplingar liknande den till kopparröret även tilll stålrör. Gå vidare med
2 svar · 2,3k läst
·
whitewheels
whitewheels: Vad är det för brunn? Tillverkare,3kammare mm
1 svar · 2,7k läst
harry73
harry73: Skulle du inte anlita VVS firma för VVS jobbet? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/152635-bygger-nytt-fritidshus.html#post1134459
4 svar · 2,0k läst
harry73
harry73: Comfortzone är onödig om det bara är ett fritidshus. Men är du inte polis?
1 svar · 1,7k läst
G
Grop: OK, så det är inte blandaren i sig som droppar, utan bara kvarvarande vatten i duschhuvudet. Br, då vet jag, tack!
2 svar · 3,7k läst
N
Nybliven_husägare: Tror att pumpen sitter i brunnen och hydroforen sitter i källaren till garaget. Vi har mätt strömmen i kablarna, både hyrdoforen och pumpen får ström, men det finns en kabel mellan hydroforen och pumpen och där går ingen ström.
2 svar · 7,3k läst
S
sukke2k: Okej får vänta ett tag då, ja drack ett glas från de idag i alla fall och det smakade då bra, har slutat lukta nu också, man kände dock lite dammkorn eller va man ska kalla det. Men ja får köra på me tömmningar nån vecka till innan ja lämnar in provet :) Tack för all hjälp iaf. Sent from my GT-S5570I using Byggahus
6 svar · 8,4k läst
svartöra
svartöra: Dessutom småsaker typ kopplingar, diverse kranar, manometer. Vad gäller bästa pris så kan du ju börja med att plocka ihop alla prylar på Rinkaby och se vad det kostar där. Sedan kan man nog hitta felköpta eller lindrigt begagnade pumpar på Blocket. Är det nya saker är det nog ingen större risk.
7 svar · 5,9k läst
S
systemfel: Det fixas lätt :) bara mäta utrymmet och sedan se vad du ska ha för kabin och var dörr öppningen är osvidare. köper du tex på bauhuse så måste ni vara 2 st när ni monterar dessa för det är mycket pill och man får ha gott om tid minst en 8 timmar i alla fall. rören lossar du vid kopplingarna där blandaren kommer upp sätt 2 st avstängningsventiler där så kan du separat stänga
3 svar · 5,1k läst
·
C
corre: Om den har varet monterad tidigare så är plastmuttern lite deformerad. Då får man vara mer hårdhänt och noggrannare att verkligen se till att slangen bottnar i kopplingen, innan man spänner åt. Som sagt ska den spännas i botten.
5 svar · 2,8k läst
H
Hvdv: Hur gammalt är röret? I vårat gamla hus så hade vi ett antal gamla rör med "securex"-kopplingar där gängerna inte alls passade dagens kopplingar om dom va från 1956 eller tidigare, om jag kommer ihåg rätt. Vi fick till en firma som hade en "bra att ha låda" där dom hade passande kopplingar, men för att underlätta för framtida dragningar så kapade vi röret och monterade nya
23 svar · 8,3k läst
·
M
mogge_73: Finns även en sk. Twintech med dubbeltub flödesstyrd utan el den backspolar 17L och drar 0,3 kg salt. Kostar runt 16 500 har jag för mig.
3 svar · 5,1k läst
S
Strulputten: OK, jag kan ju börja med att försöka kolla hur mycket gods det är kvar i rören som har suttit i själva badrummet. Det är kommunalt vatten där vi bor så det är förhoppningsvis inte så korrosivt... Rören som är kandidater för utbyte är i och för sig utanpåliggande men sitter bakom varmvattenberedaren. Det är rätt mycket bök med att koppla loss och flytta ut den men ingen
4 svar · 9,4k läst
J
Jenspeh: [citat] Suck, nej antagligen inte... :) får väl bli en dränbrunn från byggmax... (billigast) eller en tur till någon entreprenör som jag fick tips om.
7 svar · 5,1k läst
F
Fröberg: Hej, Har i tidigare trådar diskuterat min översvämmning. Nu är avloppet spolat. Spolkillen säger att jag måste ha en renslucka närmare. I stället för att bila upp golvet skulle det på något sätt vara möjligt att göra enligt bifogad bild (Ms Paint) [bild] En galen idé om att jag skulle kunna gräva mig genom från utsidan och skarva på befintligt rör. Är detta ens möjligt? Hur
0 svar · 1,6k läst
·
H
hempularen: Det finns inga lagkrav på det. Det kan ju ge en viss effekt på ev. skade-ersättningar från försäkringsbolaget om du gör fel. Om du bor i en bostadsrätt så kan föreningen ställa krav på att allt VVS arbete skall utföras av certifierad VVS firma. De kan tom. kräva att en viss av föreningen utvald firma skall göra VVS jobb. Detta efterssom i vissa föreningar räknas all VVS som
1 svar · 1,1k läst
F
Forbo: PU-lim är nog det bästa för detta, men du måste kunna sätta det i press medan det härdar
1 svar · 2,6k läst
T
Togge75: [bild] [bild] Så här ser de ut.
2 svar · 2,9k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: En bra slang ska ha en stråle framåt och 2-3 strålar bakåt för att vara riktigt effektiv. Jag köpte min slang för många år sedan på Tyska Ebay och det är inte orginal Kärcher men med Kärcher fattning men fungerar ypperligt. På den tiden så var det rejält mycket billigare i Tyskland samt att dom flesta slangarna till Kärcher som fanns i Sverige hade inget framåtsprut. Sök på
3 svar · 12,5k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja frågan om skarv i befintligt system är obehandlat i säker vatten. vilket jag är lite förvånad över. Hur många service-jobb sker inte på just befintlig anläggning och då men dold skarv. Hur ska man enligt säker vatten göra en lagning på ett service-arbete i tex en slits? Det finns massor med tillfällen man råkar på dold skarv i daglig service, hur lössr man det för
15 svar · 9,2k läst
·
D
Danne12345: Det blev ett Björnfilter som installerades. Smidigt att byta ut filterpatronerna.
6 svar · 5,3k läst
T
Twixer: Vet inte hur djup brunnen är. Men den är inte djup borrad iafl:-)
7 svar · 11,8k läst
jarlh
jarlh: Klart. Tog ju bara 5-10 minuter. Trevlig kille dessutom, som kom i början av intervallet 8 - 10! (Ska dock sätta rörmokarsläktingen på att fixa prylen som gick sönder då han är i trakten nästa gång.)
5 svar · 3,8k läst
·
bygga_bo
bygga_bo: Jag kan se fel, men är inte de nyare kopparrören skarvade mot äldre rör uppe vid taket (se första bilden)? I så fall är de inkommande rören förmodligen inte utbytta, utan man har "bara" dragit nya rör lokalt inne i lägenheten. Tänk också på att det inte är ok att bygga in skarvade vattenrör.
4 svar · 3,2k läst
·
Ankan78
Ankan78: hejsan, tömde tanken idag, och då tömde jag även blåsan, och pumpade i 1,4bar, startade pumpen, och luftade även den. allt verkar ok, ska bara försöka ställa in den så den startar och stannar vid önskade tryck. har nu några följd frågor: 1, är 1,5 bar för mycket? 2, just nu bygger den upp tryck i tanken till ca 4,6bar, är detta för mycket? (tanken går till max 8bar har jag för
13 svar · 7,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag har då aldrig sett detta "brunnslock" under mina år i branschen, men man lär så länge man lever! Men TS ska ju ha detta som året-runt-vatten alltså varken sommarvatten eller under ett pumphus... Oerhört oseriöst att rekommendera en frostvakt som brunnsföretag då det bevisligen finns bättre lösningar! Mer info här
12 svar · 3,8k läst
·
R
Rigor: [citat] Koppla ihop dom och kör en genomförning i yttertaket
4 svar · 2,5k läst
S
snobba: Fick även en manual ifrån Thermia på den gamla blandaren. Det kallar jag bra service!
4 svar · 11,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.