7 834 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Vattenanalys borrad brunn?
Jag har nyligen låtit borra brunn till sommarstugan, och funderar nu på om man behöver göra en vattenanalys. Brunnsborraren mätte bara natriumhalten (tror jag det var), men som jag förstått det kan man även analysera förekomsten av metaller, mikrobiologiska ämnen, kemiska ämnen och radon. Det blir rätt dyrt att göra alla dessa prover, är det nåt man kan hoppa över? Kan det verkligen finnas bakterier i borrade brunnar t ex? Behöver vattnet analyseras ö h t?
Man bör göra det för att inte få i sig ev. skadliga ämnen via dricksvattnet, Ska man testa mot radon brukar det kosta lite extra har jag för mig. Jag gjorde ett va prov det kostade ca 800kr.Små pengar i sammanhanget man vill ju inte bli dålig av dricksvattnet, har en bekant som inte gjorde test han blev körig/orolig i magen av sitt vatten, gjorde test och det visade att han lite höga halter av någon bakterie som kunde ge magproblem, åtgärdade problemet med filteranläggning.
mvh
mvh
Man bör kontrollera sitt brunnsvatten regelbundet helst varje år framför allt de första åren. Det beror på många saker ock kan handla om så enkla problem som kalk som förstör VPn disk o tvättmaskiner samt alla blandare i kök o badrum. Då kan vi prata dyra utlägg.
Vad kostade det att borra? 
Det var två delar. Själva borrningen kostade ca 40000, efter rotavdrag 30000. Vi borrade 70 meter, kostnaden kan variera lite beroende på borrdjup.Enk Projektet skrev:
Sen köpte vi ett pumppaket med pump, hydropress, slangar, kopplingar och allt annat med installation och en del grävarbeten, kostade drygt 20000.
Så lite drygt 50000, allt som allt.
Jag har jobbat på ett stort analysföretag i sverige med att analysera just olika typer av dricksvatten, pooler och ismaskinsvatten osv. Ni skulle häpna om ni visste hur risigt vatten folk kan ha i sina brunnar. Allt jag har att säga är "Att mäta är att veta". Vänta till vattnet har klarnat ett tag efter borrningen, kör sedan en bakterie+kemisk analys. Att analysera kostar omkring 1700 för bakt, kem, metall och radon. Följ anvisningarna noggrant.
Då tycker jag att provtagningskostnaden är en skitsak i sammanhanget...bara vetskapen om att vattnet är av bra kvalitet gör att du slipper tänka på det...Tammer skrev:Det var två delar. Själva borrningen kostade ca 40000, efter rotavdrag 30000. Vi borrade 70 meter, kostnaden kan variera lite beroende på borrdjup.
Sen köpte vi ett pumppaket med pump, hydropress, slangar, kopplingar och allt annat med installation och en del grävarbeten, kostade drygt 20000.
Så lite drygt 50000, allt som allt.
Du bör kontrollera ditt dricksvatten vart tredje år.
Det finns många ämnen bl.a uran, arsenik, flouride och radon som finns naturligt i våra bergarter.
Sen finns det många metaller och ämnen som kalk som är av teknisk natur och som på lång sikt kan kosta mycket pengar.
Rek. Enligt socialstyrelsen är kemisk, bakteriologisk, radon analys sen ska man även kontrollera uran, arsenik och bly.
Gå in på Socialstyrelsen.se sök på dricksvatten så finns det mer att läsa.
"Att kontrollera sitt dricksvatten borde vara lika naturligt som att sätta på sig bältet i bilen. Man sätter ju inte på sig det efter man har krockat"
Det finns många ämnen bl.a uran, arsenik, flouride och radon som finns naturligt i våra bergarter.
Sen finns det många metaller och ämnen som kalk som är av teknisk natur och som på lång sikt kan kosta mycket pengar.
Rek. Enligt socialstyrelsen är kemisk, bakteriologisk, radon analys sen ska man även kontrollera uran, arsenik och bly.
Gå in på Socialstyrelsen.se sök på dricksvatten så finns det mer att läsa.
"Att kontrollera sitt dricksvatten borde vara lika naturligt som att sätta på sig bältet i bilen. Man sätter ju inte på sig det efter man har krockat"
Redigerat:
Ja, det är väl bäst att göra en analys då. Men en annan fundering är att man borde kunna jämföra med grannarna. Om alla runtom har bra vatten borde även mitt vatten vara bra, det är ju samma borrdjup och samma berggrund. Då skulle man kunna turas om att göra tester vart tredje år eller så. En annan tanke är att folk i alla tider har levt av vatten i grävda brunnar utan vattenanalyser, och de dog väl inte av det. Tror inte min mormorsmor analyserade vattnet på sitt smålandstorp där hon levde hela sitt liv, och hon blev ändå 94 år...
Finns inget som talar för att ni har samma vatten för den skull. Vi är tre fastigheter med borrade brunnar ungefär samtidigt och liknande djup längsta avstånd mellan två brunnar är mindre en 100 m tredje brunnen ca 50m. Vi har helt olika vatten konstaterat efter analnys. Vi måste ha järnfilter syresättning och avkalkning, närmsta grannen endast järnfilter andra grannen enbart syresättning. Alla brunnar borrade av samma entreprenör alla prover skickade till samma analysföretag.
PS När du åker till sydeuropa så skulle du väl aldrig dricka kranvattnet där knappast ens borsta tänderna. DScecar33 skrev:Finns inget som talar för att ni har samma vatten för den skull. Vi är tre fastigheter med borrade brunnar ungefär samtidigt och liknande djup längsta avstånd mellan två brunnar är mindre en 100 m tredje brunnen ca 50m. Vi har helt olika vatten konstaterat efter analnys. Vi måste ha järnfilter syresättning och avkalkning, närmsta grannen endast järnfilter andra grannen enbart syresättning. Alla brunnar borrade av samma entreprenör alla prover skickade till samma analysföretag.
Jag har borrad brunn med bra vatten (96 m) med endast ett partikelfilter som byts med ca 2-3 månaders mellanrum, min granne med borrad brunn 50 meter från min (ungefär samma borrdjup) har dåligt vatten med stor filteranläggning, Varför chansa på några tusenlappar mot din och dina närmastes hälsa? Testa vattnet.
Vad man gjorde eller inte på 1800-talet är väl knappast en måttstock för vad som är rätt eller inte idag.
Sen hade man inte djupborrade brunnar utan grävda på den tiden och det skiljer rimligtvis mycket vad gäller förekomster och halter av t ex kemiska ämnen och metaller.
Vad man gjorde eller inte på 1800-talet är väl knappast en måttstock för vad som är rätt eller inte idag.
Ett tips för att spara pengar och ändå ha kontroll på sitt vatten. Är att Kontrollera sin konduktivitet (samlade salter), har du en analys kan du bara jämföra mot den varje år, ser du förändringar så får man ta en ny analys. Ditt lokala vattenreningsföretag borde kunna ställa upp med det. (Det gör vi)
Klicka här för att svara