Hej

Jag har fått problem med min pumanläggning, som är från 1966. Till denna finns en hydrofor på 300 liter. Trycket har varit tidigare varit inställt så att pumpen slutar vid ca 3 bar, och slår till igen vid ca 2 bar. Vad som hänt nu är att pumpen går och går utan att trycket går upp högre än 2 bar. För att inte köra sönder pumpen justerade jag igår trycket så att pumpen istället slår ifrån vid 2. När jag tappar ut vatten och pumpen går igång igen tar det evigheter innan den slutar pumpa, vattnet sugs mao upp riktigt långsamt. När pumpen väl stannat tycker jag inte att trycket faller, så det borde inte vara så att vattnet rinner tillbaka ner i brunnen. I så fall är det extremt långsamt. Jag tycker också att jag känner vatten komma i såväl in som utledning till pumpen när den är igång.

Vad jag förstått är bunnen ca 70 meter djup, men ejektorn sitter på ca 20 meters djup. Tydligen fanns det tilräckligt vatten redan där. Jag vet att jag borde dra upp slangarna från brunnen för att kolla om ejektorn är ok, men slangarna kommer in i brunnen två meter ner, och den är endast 60 cm bred, d v s helt omöjligt att komma åt med tänger och annat. Då blir det istället till att gräva upp cementringarna vilket blir en ganska stor apparat.

Finns det någon som har en idé vad det är som är galet? Blir överlycklig om någon kan komma med input så jag slipper ta dit grävare och allt det för med sig.

Jag hade tippat på inre läckage i pumpen.
Ejektorn är en robust grej, möjligen om dysan är slut, dvs för stort hål, så den inte orkar trycka på samma sätt.

Tyvärr ingen aning om hur du kontrollerar och löser detta.
Pumpen går att renovera och om den är från -66 kan det vara dags.

Har du tillräckligt med luft i hydroforen? c:a 1/3 bör vara luft vid stopptryck brukar man säga.

D09
Går det att mäta elen, dvs att den går på alla faser eller inte kortis någonstans.

Kan mycket lite om detta, tänker bara högt ;)

D09
Eller om tryckgivaren funkar som den ska?

Hej och tack för svar! Luften i hydroforen är ok. Får ut ca 15 liter vatten innnan pumpen går igång.Tror inte heller att tryckgivaren som är problemet, jag har ju lyckats få ner intervallet från 2 och 3 bar till 1 och 2 bar. När punpen slår till vid 1 bar så tar det lång tid (flera minuter) innan den segat sig upp i 2 bar. När jag tidigare hade den inställd på intervallet 2 och 3 bar så kom den aldrig högre än ca 2,2 bar. Kanske har du rätt att det är pumpen som börjar ge sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.