Vatten & Avlopp
MartinS: Det sitter naturligtvis redan en böj på utloppet, det skall det väl alltid göra för att minmera risken att få ut slam i infiltrationen!? Jag förstår dock inte hur de skulle kunna avhjälpa mitt problem med för lågt inloppsrör? /Martin
Johan Gunverth: Håller med. Jag har VVC direkt på fördelarstammen i mitt Wirsboskåp.
thomasx: Javisst, finns grejer på välsorterade bygghandlar.
Niklas_1: "BTW, du kanske har en evighetsvärmeväxlare i ditt hus för fjärrvärmen? Det normala är annars att de ska bytas vart 15-20 år de också. Förvisso inte till samma kostnad som en ny VP, men å andra sidan så betalar vi med bergvärme kanske 40 öre för en producerad kWh" Fjärrvärmeväxlaren är inte heller någon evighetsmaskin även om den innehåller färre saker som kan gå sönder
Drömhus2012: Det finns ju såna där 'svampar' som avloppsluftare att sätta inomhus, men de har en tendens att sluta fungera efter ett tag har jag hört. Men det är i alla fall ett alternativ.
Babrakbarbar: Jag kjan tyvärr inte stänga av vattnet just nu för qtt mäta muttern invändigt, men måtten precis innan där muttern sitter är 18,5 mm på övre och 20,5 mm på undre.
Krilleman: Jodå, fullt införstådd med det MathiasS :p
mogge_73: Anledningen till att grannens hål påverkar erat är att berget ligger i skikt där ni delar visa sprickor. Troligen har ni fått in humus och massa borrkax. Detta brukar ge med sig. Jag har varit med om att grannarna har fått snustorrt i sina hål upp till 1km från borrhål, men vatten har en tendens att hitta tillbaka. Men som sagt ta ett nytt vattenprov, så erat vatten inte har
palbin: En Ifö artikel nr 96526 verkar vara vad som behövs (efter lite Googlande) - ngn slags gummigrej ("nippel") som man pillar in i det gamla 75 mm-röret uppifrån och som man sedan pillar in den nya 110 mm-toan i uppifrån. Un- gefär som krypmuff i princip men bygger väl mindre och tätar nog bättre ... .
A-Man_08: Man brukar hitta en del grejer i pumpen eller silen. I vår gamla maskin brukade det alltid komma ut några 10 och 25 öringar. Skruv har jag nog hittat också.
systemfel: behöver väll inte ha klinker ram på den bara lägga i plast locket :)
Dalbotant: Nino - Det lutar mer och mer åt det. Får väl kanske ta med rummet nu med en gång verkar det som, elcentralen sitter där så det behövs väl ändå en del grejande där inne. (All el är sen Hedenhös och skall bytas nån gång) Jag hade tänkt något i den svängen men nu läste jag nyss att man inte får ha tvättmaskinuttaget så nära duschen så då föll ju eventuellt det. Inte fått
mogge_73: Det är kalken i dessa filter som stelnar. Du kan använda dig av en syresättningshydrofor och bara ett sandfilter eftersom du verkar ha ett bra pH-värde. Alternativt ett kombi filter för järn, mangan, kalk och svavelväte och då efter säsongen koppla in den hemma. Men oavsett filter så måste du ha lite värme på så dom inte fryser.
Patrick E: Om du är hemma på el kan du prova att kasta om två faser och se om det blir någon skillnad. Blir det sämre är det något annat fel än fasföljden. Om trycket sjunker fort låter det som om du har för lite luft i hydropressen. Du får tömma den på vatten och fylla på luft i den.
Patrick E: I mina föräldrars hus hade vi en avloppspump i källaren från Skandinavisk Kommunalteknik http://www.kommunalteknik.se/ Pumpstationen var en plasttank med inbyggd dränkpump av samma typ som de levererar för att gräva ner i mark, fast utan den övre manhålsdelen.
mogge_73: Vattenfilter mobteras efter tryckkärl, Galvad = korrision Plast = ingen korrision Och det är dumt att få ut metall från ditt tryckkärl i ditt dricksvatten. All VVS strävar idag mot att byta metall mot plast. Då vi idag har över 60ggr surare grundvatten än vi hade för 20 år sedan. Höja ph i hydrofor dyrt och väldigt mycket jobb. Ph justering har med vattnetskontakttid med filtermassa.
mogge_73: Minireningsverk är bluff!!! Jag blev rek. Att gå in på avloppsguiden och titta på godkända företag. 5 st kom ut för att lämna kostnadsförslag. Fyra av dom hade med sig PDF blad på minireningsverk. Dom tittade inte ens på min tomt. Det skulle grävas ner pumpar och fosforfällor. En sa att jag kunde ha infiltration om jag satte fosforfälla. Till slut fick jag tag i en grävare som var
mgsson: Svårt att säga, men någon granne (det är ett radhus) har nu sagt att det var gjutjärn med någonting runt om det...så vi behövde inte oroa oss:) Vad kan det vara för något?
Helioz: Hyr en pressmaskin och pressa på en skjutmuff: http://www.rinkabyror.se/artikel/press-fz-m-skjutmuff-12/
Arne999: Jag har fiskat efter svar tidigare men inte fått klarhet i följande: jag ska bygga en ny toa i min stuga som står på plint. tyvärr så blir det inget naturligt fall till tanken när jag stoppat ner avloppsröret under mark (max 1m saknas). Frågan är var jag ska placera avloppspumpen?? Ska den sitta i badrummet eller under huset? Hur blir det med frysrisken tro...?? det känns lite konstigt
Patrick E: Har själv ett fritidshus med krypgrund utanför Stockholm där rören ligger dragna i krypgrunden. Rören är isolerade med isolerskålar av mineralull och har bara frysit vid ett tillfälle och då på ett ställe precis där en böj är monterad vid en ventil i krypgrunden. Eftersom huset inte används hela tiden håller det en innetemperatur på +10 C när ingen är där. Temperaturen i
VillaAnna: Börjar bli dags att byta min anläggning och tittar lite på wellmates hydropress som justerar luftmängden automatiskt, någon som har erfarenheter av denna? Ser ut som wellmates prylar är mest plast, håller det för tryck på 4-6bar?
Belissimo: Okej. Har nu varit i kontakt med min lokale vvs-are och det visade sig i slutänden att det inte alls är en mora duschblandare. Utan det var bara väggfästet som var från mora. Duschblandaren visade sig vara en tvm 7200 från tapwell. Var i kontakt med dem idag och de sa att de kändetill problemet på dessa blandare och kommer nu att skicka reservdelar helt gratis! Så tummen upp för tapwell!
tio_Pepe: Avloppet behöver inte värmas. Avloppsrören är normalt tomma och fryser inte. Såvida du inte har avloppspump och trycksatta avloppsrör. Avluftningen ska dras från en lämplig punkt upp genom taket, eller också kan du sätta en vacuumventil på den lämpliga punkten. Den lämpliga punkten är så långt in i systemet som möjligt och så nära WC som möjligt. Vattenledningen måste värmas
oscar29: Är det någon som kan tipsa mig om var man kan finna en kulventil med lekande mutter (G20) i ena ändan och utvändig gänga (R20) i andra. Helst så ska den vara så kort som möjligt. MVH Oscar [citat]
Kiro: Tack för svaren! Vad som ingår och priset är i detta läge inte riktigt relevant då de är byggfirman som kommer att ha avtalet med borraren. Det jag är intresserad av är vilka kapacitetskrav jag ska ställa för att godkänna leveransen/installationen?
dudero: Tack för tipsen. Jag insåg Ikea hade billiga blandare / ho. Ca 350 kr ihop. Sen missade jag såklart att plugga varmvatten-röret så där forsade det. :) Så det fick göras om. Eller snarare jag vek ihop det två ggr och klämde ihop med tång. Inte helt perfekt men funkar. Klart poppis leksak och jag slipper få ågren av att vattenslang/spruta skall släpas runt. Byggde en enkel bänk av
Rörkrökaren: Beror väl på hur mycket rivning det är, men om det är frilagt och gjutjärnet är lätt att kapa i så bör det ta ca 3 timmar, en timme per brunn alltså. Sen har din lokala rörkrökare kanske lite annan timpenning än oss i Bollnäs, alltså runt 470/Tim+moms. Sen tillkommer materialkostnader, vilket jag ej har i huvudet tyvärr.