Det finns ju massor av designer på blandare idag. Så mycket olika märken och modeller att det är oöverskådligt.

Ska köpa blandare och badrum/köksgrejer till ett hus. För att smalna av valet lite skulle jag vilja få reda på om det finns några märken som ni tycker är bättre än andra ur kvalitetsperspektiv. Design är ju mer en fråga om tycke och smak....:p

Jag är nöjd med vår Oras.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Krilleman
Finns massor med trådar skrivet om olika blandare... Sök!

Kort sammanfattat enligt min egen erfarenhet. Köp svensk kvalitet, Mora eller FMM. Brukar väldigt sällan trilskas. Billigare blandare brukar oftast jävlas när du minst behöver problem. Typ midsommarafton med hela släkten samlad och din nyköpta okända blandare strejkar!

Sen finns det självklart dom som gillar polska blandare, IKEA, Jula, Clas O, osv. Men ingen vettig VVS:are skulle vilja ta i dessa och det i sig säger massor!

Hans G och Oras i all ära, dom kan man inte likställa med ovan nämnda blandare... Dom är faktiskt bättre än dom "mindre bra". Men jag tycker inte dom håller måttet fullt ut.

Men det är min personliga åsikt, fast jag jobbar ju bara med VVS varje vardag och lite till...

Smaken är som baken...

SKÅL! :beer:

Jag satte in FMM både i duschen och vid badkaret i förra lägenheten och bägge krånglade inom tre år. Badkarsblandaren fick bytas ut efter att rörmokaren varit på den. Duschblandaren låste sig ibland och bara en liten rännil kom ut tills man vridit på och av några gånger. Hafablandaren i tvättstället gav rejäla tryckatötar när man stängde av vattnet och var krånglig att få ren från kalk,

Hans Grohes och Tapwells handfatsblandare har funkat mycket bra för mig.

Mora kom ut och bytte brickor gratis i sina blandare när de läckte:thumbup:

Fred vom Jupiter skrev:
Jag satte in FMM både i duschen och vid badkaret i förra lägenheten och bägge krånglade inom tre år. Badkarsblandaren fick bytas ut efter att rörmokaren varit på den. Duschblandaren låste sig ibland och bara en liten rännil kom ut tills man vridit på och av några gånger. Hafablandaren i tvättstället gav rejäla tryckatötar när man stängde av vattnet och var krånglig att få ren från kalk,

Hans Grohes och Tapwells handfatsblandare har funkat mycket bra för mig.
Tapwell är ren skit... Att du haft otur med en FMM och sedan tycka illa om det märket. Jag tror nog det är fler som har Tapwellskit som pajar än FMM. Och en riktig rörmockare kan reparera en FMM-blandare med väldigt enkla ingrepp.

Ofta tar FMM garantier om det är en riktig VVS:are som gjort installationen även efter garantitiden om man tar kontakt med dom. Vi har gjort detta någon gång när det varit väldigt tydligt att det inte misshandel av blandaren.

Var det samma VVS:are/firma som satte in blandaren som bytte den?

Det slutade med för mig att jag köpte blandare från Strand. De verkar gedigna och bra tycker jag. Helt i rostfritt ska de vara. Får se om de funkar.

Någon som har erfarenhet av Gelias egna blandare? Det är ju ett känt märke som står för kvalitét i andra sammanhang.

pelpet skrev:
Någon som har erfarenhet av Gelias egna blandare? Det är ju ett känt märke som står för kvalitét i andra sammanhang.
Bara installerat en men visst var det en rejäl pjäs. Sen får vi se hur länge den håller. Personligen tar jag hellre ett annat märke om prisskillnaden inte är för stor.

Ikea har 10 års garanti på sina köksbladare iaf, kanske på badrumsblandare oxå? och 10års garanti är rätt generöst så borde inte va skitgrejor.

daugaard skrev:
Ikea har 10 års garanti på sina köksbladare iaf, kanske på badrumsblandare oxå? och 10års garanti är rätt generöst så borde inte va skitgrejor.
Resonerar man så så borde KIA vara skitbra bilar, varför rankas då bilar med färre år garanti högre?

Kolla bara så de står för alla kringkostnader också som en vattenskada för med sig om det beror på blandaren.

sj6 skrev:
Resonerar man så så borde KIA vara skitbra bilar, varför rankas då bilar med färre år garanti högre?
Beror väl helt på vad du baserar rankingen på. Skulle gissa att det knappast bara är längs garanti du jämför. Som en relativt ny tillverkare så är det garanterat ett sätt att marknadsföra sig och locka till sig nya köpare (marknadsandelar) som inte tidigare funderat på att köpa ett sydkoreanskt bilmärke.

Framtiden får väl utvisa om KIA kommer att ha problem med sina bilar och om de kommer att uppfylla sina åtaganden, men det är ett stort företag precis som IKEA och varumärket hänger till stor del på hur man hanterarar eventuella reklamationer.

Det som jag kan se som positivt är att de väljer att ha generösa garantier och utmana de etablerade aktörerna med bättre villkor och kanske KIA kommer att ha den status som exempelvis Toyata har idag om några år utan att behöva erbjuda några bättre garantier än konkurrenterna.

mr_bygg skrev:
Beror väl helt på vad du baserar rankingen på. Skulle gissa att det knappast bara är längs garanti du jämför. Som en relativt ny tillverkare så är det garanterat ett sätt att marknadsföra sig och locka till sig nya köpare (marknadsandelar) som inte tidigare funderat på att köpa ett sydkoreanskt bilmärke.

Framtiden får väl utvisa om KIA kommer att ha problem med sina bilar och om de kommer att uppfylla sina åtaganden, men det är ett stort företag precis som IKEA och varumärket hänger till stor del på hur man hanterarar eventuella reklamationer.

Det som jag kan se som positivt är att de väljer att ha generösa garantier och utmana de etablerade aktörerna med bättre villkor och kanske KIA kommer att ha den status som exempelvis Toyata har idag om några år utan att behöva erbjuda några bättre garantier än konkurrenterna.
Mycket möjligt och kan inte säga emot där.

FMM lär ju vara bra och deras kundservice om något krånglar är suverän.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Sidospår, men jag har praktisk erfarenhet av just Kia och den sjuåriga garantin. Jag äger en nu fem år gammal Kia Ceed, som jag precis hade inlämnad för problem med AC. Till skillnad från min andra bil, en SEAT med standard tvåårig VAG-garanti, stod Kia för hela reparationen.

Har under dessa fem år haft den inlämnad någon gång per år för småsaker, har aldrig behövt nämna garantin, de har bara fixat kostnadsfritt. Mycket nöjd med andra ord.

Sent from my HTC One X using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.