passar gängorna på klämringskopplingarna på rörgänga? jag vet att det var olika förr men har för mig att standarden skulle ändras.

12 och 15 kopplingar funkar, dock inte större dimensioner.

ok bra! tack för ett snabbt svar!!!

Krilleman
Men vet du att du ska gänga på en anslutning med lin och locher så köp en färdig koppling som är gjord för gägning!
Själva godset på den gängade sidan är betydligt tjockare än klämringskopplings-sidan!

En vatette R15x15 har färdigrepade gängor och ser ut så här:Men vet du att du ska gänga på en anslutning med lin och locher så köp en färdig koppling som är gjord för gägning!
Själva godset på den gängade sidan är betydligt tjockare än klämringskopplings-sidan!

En vatette R15x15 har färdigrepade gängor och ser ut så här:

• a78365f667.jpg
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Men vet du att du ska gänga på en anslutning med lin och locher så köp en färdig koppling som är gjord för gägning!

En vatette R15x15 har färdigrepade gängor och ser ut så här:Men vet du att du ska gänga på en anslutning med lin och locher så köp en färdig koppling som är gjord för gägning!

En vatette R15x15 har färdigrepade gängor och ser ut så här:
Man behöver ändå raspa gängorna även att de är "färdiga"

Krilleman
sj6 skrev:
Man behöver ändå raspa gängorna även att de är "färdiga"
Hur menar du nu då?

krilleman_215 skrev:
Hur menar du nu då?
Man tar ett bågfilsblad och drar mot gängorna som ska linas, trots att de är redan "raspade". Linet kan få för sig att glida ändå vilket det i 99% av fallen inte gör när man raspar själv med ett bågfilsblad. Basics ;)

Krilleman
Nej du, får du linet att lossa och "snurra med" på en färdig rispad koppling tror jag du får förbättra dina lin-kunskaper!

Mycket möjligt att jag behöver men jag gör heller det som alltid funkar än chansar :P

Jag har nämligen fått lära mig att först på med pasta, sen lin, sen pasta igen för annars finns risken att pastan inte sprider sig igenom linet vilket man vill. Alla rörmockare jag jobbat med, träffat, chef, Lärare på VVS.utbildningen. Samma sak.,

Det är den där första pastan som gör att det blir lite lurigt utan att raspa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.