Hej,
Jag är mitt i processen att få till ett godkännande från kommunen att anlägga enskilt avlopp, då jag snart skall bygga nytt hus på en tomt.
Vi försöker i möjligaste mån få ner alla kostander så klart, och jag är nu i det läget då kommunen vill att jag gräver några provgropar. Har kontaktat lite entrepenörer men dom vill ha ganska mycket för detta arbete, så jag går nu i tankarna att göra det för egen hand. Ser att man kan hyra en 1tons-minigrävare (den storleken bör väl räcka för att gräva 1,5 meter?) för 1000 kronor i ett dygn.
Nu mina frågor, jag har då aldrig kört en grävmaskin;
Klarar man av att göra detta själv om man är snabblärd när det gäller fordon/teknik i allmänhet?
Hinner jag göra 2 gropar a 1,5 meter på ett dygn med en 1-tons minigrävare - och räcker den storleken på grävare?
Tack på förhand
Vol
Jag är mitt i processen att få till ett godkännande från kommunen att anlägga enskilt avlopp, då jag snart skall bygga nytt hus på en tomt.
Vi försöker i möjligaste mån få ner alla kostander så klart, och jag är nu i det läget då kommunen vill att jag gräver några provgropar. Har kontaktat lite entrepenörer men dom vill ha ganska mycket för detta arbete, så jag går nu i tankarna att göra det för egen hand. Ser att man kan hyra en 1tons-minigrävare (den storleken bör väl räcka för att gräva 1,5 meter?) för 1000 kronor i ett dygn.
Nu mina frågor, jag har då aldrig kört en grävmaskin;
Klarar man av att göra detta själv om man är snabblärd när det gäller fordon/teknik i allmänhet?
Hinner jag göra 2 gropar a 1,5 meter på ett dygn med en 1-tons minigrävare - och räcker den storleken på grävare?
Tack på förhand
Vol
OK. Då borde jag ju klara av det då, blir ju rätt mycket billigare om man gör det själv - så att säga.
Dessutom lite spännande att lära sig nya saker...
Några tips i övrigt som man skall tänka på?
Dessutom lite spännande att lära sig nya saker...
Några tips i övrigt som man skall tänka på?
Så snart du har satt dig i maskinen så är det bara att försiktigt prova sig fram vad de olika spakarna gör. Normalt sett så är den vänstra joysticken till för att rotera hytten (vänster/höger) och hantera stickan (fram/bakåt), den högra joysticken hanterar skopstängningen (vänster/höger) och bommen (fram/bak).
När du har snurrat runt några varv och ska förflytta dig, se då till att ha koll på schaktbladet då det är bladet som talar om vad som är fram eller bak på grävaren. Lite dumt om grävaren hamnar i gropen.
När du har snurrat runt några varv och ska förflytta dig, se då till att ha koll på schaktbladet då det är bladet som talar om vad som är fram eller bak på grävaren. Lite dumt om grävaren hamnar i gropen.
Nja skulle jag säga med en så liten maskin.....gissar att det är mark kvaliten som ska kontrolleras och med en så lite maskin är det inte roligt om det är sten och man är ovan......jag skulle hyra en 3,5 tons maskin.....
På uthyrningsfirman sa dom att alla kunder som kom för att hyra en maskin för provgrop hade hyrt 1-tons-storleken. Ska man bara ner 1,5 meter känns väl det som det bör räcka?Enk Projektet skrev:
Problemet med dom större maskinerna är att du inte kan hämta dom med vanlig bil och släpkärra, utan det krävs större fordon vilket jag inte har tillgång till.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag hyrde grävmaskin en helg i somras och hade aldrig suttit i en förut. Jag tittade på filmer på youtube om hur handreglagen fungerade så jag var lite förberedd. Det gick bra och var kul! Områdets barn var väldigt imponerade.
Om man gräver nära ett hus kan man vara lite nervös men mitt på en gräsmatta kan väl inget gå fel?
Om man gräver nära ett hus kan man vara lite nervös men mitt på en gräsmatta kan väl inget gå fel?
Tänk på att planera grävningen så att du kan komma runt hålet under hela grävningen dvs lägg massorna minst en maskinbredd från kanten av gropen. Anledningen är att du inte vill stå på motsatta sidan och lyfta tex en sten, då kan du lätt vingla ner i gropen.
Annars är grävare bland de roligare maskinerna man kan hyra. Det krävas lite hjärngympa i början när man ska köra både skopa och bom... :-D
Hyr och ha kul!
Annars är grävare bland de roligare maskinerna man kan hyra. Det krävas lite hjärngympa i början när man ska köra både skopa och bom... :-D
Hyr och ha kul!
Näe, inte kan man göra så stor skada med en liten grävmaskin! :wow:Fred vom Jupiter skrev:Jag hyrde grävmaskin en helg i somras och hade aldrig suttit i en förut. Jag tittade på filmer på youtube om hur handreglagen fungerade så jag var lite förberedd. Det gick bra och var kul! Områdets barn var väldigt imponerade.
Jag förstår...kanske bara jag som är lite kräsen....jag tycker själv att det är lättare att gräva med en större maskin...där jag har hyrt så kör dom även ut om man inte kan hämta själv....Volatyle skrev:På uthyrningsfirman sa dom att alla kunder som kom för att hyra en maskin för provgrop hade hyrt 1-tons-storleken. Ska man bara ner 1,5 meter känns väl det som det bör räcka?
Problemet med dom större maskinerna är att du inte kan hämta dom med vanlig bil och släpkärra, utan det krävs större fordon vilket jag inte har tillgång till.
...jo men man hyr inte en 3.5tonnare bara för att det är kul. Det kostar ju 5 gånger mer (givetvis lite beroende på var man bor). Bara utkörningen med lastbil kostar ju lika mycket som hyran för en 1-1,5t.
En 1t kan nästan alla köra själva bakom bil på b-kort. 1,5t kan de flesta inte köra på B-kort men många gör det ändå. Både 1,5t och 1t fixar jobbet galant men givetvis får man problem om det finns stora stenar i marken.
En 1t kan nästan alla köra själva bakom bil på b-kort. 1,5t kan de flesta inte köra på B-kort men många gör det ändå. Både 1,5t och 1t fixar jobbet galant men givetvis får man problem om det finns stora stenar i marken.