Byggahus.se

vattendragning utomhus ??

2k läst  5 svar

1. O
    Medlem Nivå 2
    jag behöver dra varmt+kallt vatten till köket utomhus under golvet i sommarstugan ( kallt norrland ) .Hade tänkt dra med lite fall så jag kan tappa ur när man inte är där.
    vilka rör , isolering,värmekabel skall man ha ? pex/pem/koppar - helst tåla värme och kyla ?
    tacksam för förslag.

2. G
    Medlem Nivå 1
    Det verkar som vi har likadana sommarprojekt på gång...För att slippa en extra varmvattenberedare behöver jag dra varmvattenledning från badrummet til köket (också under golvet)."Fryssäker" PEM med isolering runt hade för mig kännts optimalt. Men varmvatten i PEM verkar inte rekommenderas.Så det lutar åt Plusprisol för mig:http://www.rinkabyror.se/artikel/plusprisol-12-mm/. Har vattnet avstängt på vintern så får nog bli att blåsa ut med tryckluft på hösten.Andra ideer mottages tacksamt

Redigerat 11 jul 2012 09:46
  3. O
    Medlem Nivå 2
    Jag tog iallafall två 16mm ( passar i vanliga 15mm klämkopplingar med en speciell klämkona ) PEX som jag satte ihop med en värmekabel ( 7w/m - ca 5 m ) , lade dem i en 50mm elslang och omkring dem färdiga mineralulls isolering. Lade fall på dem med avtappningskranar i nerändan. Tömmer dem när jag inte är där på vintern och har värmen på när man är där och de är vattenfyllda ( tror egentligen inte det behövs ). Tror man måste blåsa ur dem med tryckluft även om det är fall ...

4. Andper
    Medlem Nivå 4
    Personligen hade jag kört med en slang som är avsedd för detta ända målet som kallas för kulvertslang, den är isolerad och allt med både varmt och kallt sen även inplastad.

5. O
    Medlem Nivå 2
    En kulvertslang är såå dyr bara ...

6. S
    Medlem Nivå 6
    Ska det inte bli bra istället för billigt?

Isolerad pemslang med en värmekabel kanske då?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka