Mitt avlopp har alltid haft lite dålig avrinning. Nu har det blivit akut. Jag har försökt rensa med slang och en vajer avsedd för ändamålet. Man kommer fram till en punkt där det tar stopp med vajern. När man spolar vatten med slangen ser det ut som små bitar av gips som kommer upp. Möjligen har förra ägaren tappat gipssmulor i avloppet då badrummet renoverades.

Har någon några tips om hur man får bort eländet? Finns det någon vätska man törs hälla i avloppet som löser upp gips?

Erik

Jag tror att du måste högtrycksspola. Antingen tar du dit en firma som spolar, och ev. filmar avloppet, för att se vad som kan vara fel.

Eller så provar du själv, det finns tillsatser för ändamålet. Det finns till Nilfisk vet jag, men jag antar att det finns även till Kärcher. Har för mig att jag sett det även till Julas kina varianter.

Det är skillnad på proffsaggregaten som kan 4 -5 ggr högre tryck och högre flöde på vattnet.

Krilleman
Inga av dessa "hemma-kit" slår spolbilens utrustning!

Ja, det är dyrt. Men absolut värt var enda krona!

Min personliga uppfattning.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Det beror hur långt in stoppet sitter. Jag löste ett sådant stopp med en vattendammsugare. Det var någon som hällt i propplösare som bara förvärrat stoppet.

Tack för tipsen. Jag skall få låna en högtryckstvätt med någon tillsats för avloppsrensning. Stoppet sitter några meter in i röret, så våtdammsugare lär inte duga. Jag har slagit i någon propplösare, men är lite skeptisk. Om det verkligen är gips inbillar jag mig att det borde vara något surt för att lösa det. Propplösaren är väl till stor del natriumhydroxid.

Erik

Snailman
försökte själv med en kärcher med en tillsats för avloppsspolning (altså många meter lång med munstycke i ändan) fick ändå anlita proffs, de hade ungefär samma grejor men de snurrade på spolslangen så munstyket sprutade åt olika håll, så då gav det sig till slut, rören var fulla med fett som var i någon tvålliknande konsistens...

Nästa gång tror jag jag klarar det själv med hjälp av snurrtricket

Det är viktigt att man satsar på en riktig rensslang, Mao en som både sprutar framåt och bakåt. Lågprisslangar sprutar ofta endast bakåt. Slangar finns till alla högtrycksmärken

Kaustik soda i avloppet brukar fungera till köksavlopp där det är fett. Men det brukar inte fungera så bra i längden samt att rören inte mår så bra utav det. Så bästa sättet är att köra med spolbil (dyrt) eller att köpa en egen slang till högtryckstvätten för ca 1000 lappen. Det är inte lika effektivt som en spolbil men man får bort dom mindre stoppen. Frågan är bara hur hårt gipset eller om det är gipsspakel sitter fast. Har själv rensat flera stopp med min Alto högtryckstvätt med lysande resultat. Såg att det finns firmor som börjat hyra ut smidiga avloppskameror om man vill kolla sitt avlopp. Sök på google, hyra avloppskamera. Funderar att hyra en ihop med grannen o ta en koll på våra rör.

Någon koll på vad en spolbil kostar förutom att det är dyrt? Jag skall på måndag få låna en högtryckstvätt med en tillsats för avlopp, men fungerar inte det är det gissningsvis spolbil som gäller. Det är tröttsamt att vara utan fungerande avlopp.

Erik

I Göteborg mellan 4-6000 kr beroende lite på tid det tar och skall du dessutom filma så tillkommer det en slant.

När jag har kört med mitt högtryck så får får man köra slangen fram o tillbaka där man misstänker att stoppet är, då brukar det släppa till slut. jag har en tvätt på 160bar:)
Hittade namnet på en firma i Sth som hyr ut inspektionskameror. där står det även lite info om hur man rensar. kolla in www.avloppskameran.se
Fanns även en i Malmö men dom hyr bara ut till företag:(

Lycka till!

Nu har jag rensat med den lånade högtryckstvätten. Det var den enklare typen av munstycke som endast spolade bakåt. Jag fick stöta hårt med slangen upprepade gånger för att komma igenom proppen. Inte bara första gången utan kanske vid ett tiotal passager. Sedan hördes det att något släppte och en inte alltför trevlig doft kom in från trekammarbrunnen. Jag har bott här i tre år och avloppet har aldrig fungerat så bra som nu. Tack än en gång för tipsen.

Erik

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Har du eget vatten och det är kalkrikt så att du använder avhärdningsfilter är "gipsen" troligtvis kalk som först fastnat i filtret och sedan spolats ut i avloppet. Har man en liten svacka på avloppsledningen lägger sig kalken där och sedan byggs det på så sakteligen. Det ser ut som stora klumpar av vitt fett men är kalk.

Har du renoverat badrummet så är det troligtvis inte gips utan spackel som lagt sig i röret. Väldigt vanligt efter badrumsrenoveringar. Det fyller upp botten, tar bort fallet och tillslut blir det stopp.

Hur bra är det att spola 50 år gamla gjutjärnsrör med högtryckstvätten? Riskerar man att orsaka läckor om godset är svagt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.