8 952 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Nu har jag kopplat in VPn, men ...
Jag kan inte med ord förklara hur urbota korkat detta är. Man ska inte ha stödhylsa för att man ska "kunna dra så hårt man kan".Yeti 550 skrev:Använder man stödhylsa behöver man inte kladda med Locher o dylika tätningsmedel, dessutom finns stödhylsor i olika dimensioner som passar även rör med tjockare gods, men det är ju inte lätt för lekmän att veta.
Det finns ingen tillverkare som avråder från användande av stödhylsa vad jag vet...............
Jag förespråkar även Vattette som jag tycker håller högst kvalitet.
Gör man dessa kopplingar i en VP är det extra viktigt pga vibrationer.![]()
Ett proffs drar inte så hårt man kan utan följer anvisningarna t.ex. Vatettes: Dra åt muttern med endast fingrarna tills det tar stopp, dra sedan 2 och ½ varv med nyckel och efterdra vid behov. Pasta SKALL tillföras.
VSH är ungefär likadant men där ska pasta EJ tillsättas. Ett proffs läser på sådant här och utför ett så korrekt arbete som möjligt.
Sen att man får ta till tricks som man inte ska dela med sig till lekmän är en annan sak men ditt resonemang är helt fel.
Det värsta är att jag är lärling och klipper dig på fingrarna.
Redigerat:
Nja...sj6 skrev:
Var hittar du dokumentationen att man SKALL tillföra pasta på vatette??
Ingen koppling i vatettes sortiment ska man dra med 2 ½ varv efter handåtdragning, varken pex eller cu/stål! Var hittar du den infon?
:x
Ett proffs läser på sådant här eller hur var det nu?
Redigerat:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vatette_2011_2012.pdfkrilleman_215 skrev:
Sida 12
Antal varv enligt tabel efter handåtdragning. Det var dessutom 2 varv, inte 2½. Pasta behövs oftast inte tillföras står det nu men säljarna vi pratat med så är det ingen nackdel.
VSH säljarn skällde ut Dahl-säljarn för att man rekommenderat pasta på deras kopplingar.
Korkat uttryckt av mig kanske, det kan jag hålla med men blev så irriterad på hela:
-"I med stödhylsa så kan du dra så hårt du kan"
Det är helt fel och kan förstöra rörändar och resultera i spruckna kopplingar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden