Håller på att renovera ett badrum där inkommande vatten kommer upp ur golv, tänkte spackla en klack runt men såg när jag började riva att anslutningen till själva avstängningskranen ligger ca 20-30mm över golv nu...
Ska spackla in golvvärme och det kommer ju att bygga upp till anslutningen....

Tips på vad man ska göra?
antar att även en plastsvetsskarv är en skarv som inte ska vara dold
misstänker att slangen kommer rakt upp från betongen så det går nog inte att flytta den heller

Är rören i en väldigt utsatt del?

Tja ca 2-3m från duschen men under vvberedaren

Då hade jag skippat klacken helt enkelt (är ju ingen yta som utsätts för konstant fukt trots vvb).

hmm kanske det... Spacklet kommer ju ända upp till "plastgängorna som sitter på slangen" så det blir inget att tätskikta mot heller.

Knepigt läge faktiskt. Är det "fullständigt omöjligt" att dra om rören?

Är det ett flerfamiljshus eller villa/radhus?

jag har inte öppnat golvet runt röret så jag är inte helt säker, konstruktionen är platta och uppreglat golv så jag misstänker att slangen kommer rakt underifrån och upp genom betongen och genom golvspånet.

Sportstuga för uthyrning

vet att en förre detta kollega körde en mattstripper i inkommande vatten jämns med golvspånet och då bilade vi upp runt röret och komunens VA gubbe kom och satt på en plasthylsa och en rörbit och "svetsade" ihop det med någon maskin, frågan är om en sån svets är ok för inbyggnad?

fått tag på en svets nu iaf, bara att kontakta försäkringsbolaget och kolla vad dom säger...

har att välja på ingen tätning runt röret eller en svetsad skarv i flytspacklet...

Generellt skulle jag säga nej. Skarvar oavsett om det är koppling eller svetts ska inte byggas in.

Jag skulle inte gjort det.

I det här fallet hade jag hellre gjort en "håla" med sarg. Så att kopplingen är fullt synligt och att du har ordentligt med rör att få till tätskiktet mot.

Blir det läckage på kopplingen blir det såklart ståendes vatten där vilket inte är bra men tätskiktet klarar den belastningen ett bra tag tills man upptäcker och åtgärdar läckaget.

Med en tät sarg förhindrar man ju också annat vatten från att ta sig dit. Så det är bara själva kopplingen som är orosmomentet och risken att det ska börja spontanläcka är trots allt ganska liten.

jag sågade upp spångolvet idag och slangen gick ner i betongen, som jag misstänkte, men som tur var i en böj
så jag bilade försiktigt runt röret kanske 7-10cm och på så vis kunde jag påbörja böjen tidigare, pallade bakom slangen med en 45*70 då kom röret ut ca 90mm från vägg och kom upp så att skruvkopplingen nu ligger ca 12cm över spångolvet och kommer alltså ligga ca 6-7cm över färdigt golv

Tack för tips och råd!
case closed

nino skrev:
jag sågade upp spångolvet idag och slangen gick ner i betongen, som jag misstänkte, men som tur var i en böj
så jag bilade försiktigt runt röret kanske 7-10cm och på så vis kunde jag påbörja böjen tidigare, pallade bakom slangen med en 45*70 då kom röret ut ca 90mm från vägg och kom upp så att skruvkopplingen nu ligger ca 12cm över spångolvet och kommer alltså ligga ca 6-7cm över färdigt golv

Tack för tips och råd!
case closed
Tur, och detta var nog den bästa lösningen utan ett alltför stort och kostsamt ingrepp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.