3 442 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Förgreningsrör i gröve dimensioner?
Sida 1 av 2
Hej,
håller på att förbereda för att dra in ett vattenburet värmesystem i huset. Från huvudmatningen som kommer att vara 28mm ska det fördelas ut till 4x 22mm stammar. Letar efter ett färdigt fördelarrör som klarar det men har inte hittat det än.
Så, finns det eller bygger man ihop ett själv av lite rör och T-kopplingar eller vad är praxis?
Känns ju knasigt om man skulle behöva gå ner i dimension på fördelarröret för att sedan gå upp igen direkt efter...
håller på att förbereda för att dra in ett vattenburet värmesystem i huset. Från huvudmatningen som kommer att vara 28mm ska det fördelas ut till 4x 22mm stammar. Letar efter ett färdigt fördelarrör som klarar det men har inte hittat det än.
Så, finns det eller bygger man ihop ett själv av lite rör och T-kopplingar eller vad är praxis?
Känns ju knasigt om man skulle behöva gå ner i dimension på fördelarröret för att sedan gå upp igen direkt efter...
Jag råkar genom nyvunnen kunskap veta att LK har fördelningsrör med avstick i 3/4" eller G20 om du så vill. Allt annat jag hittat har bara halvtum/G15.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...m/LK-Universal/Produktkatalog/Fordelningsror/
Fördelare UNI heter den.
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...m/LK-Universal/Produktkatalog/Fordelningsror/
Fördelare UNI heter den.
Om MathiasS förslag inte faller i smaken är det väl till att bygga ett eget fördelningsrör, antingen med löddelar (billigast) eller med mässingsdelar. Fördelen med att bygga ett eget är ju att du kan få avsticken åt olika håll (ned, upp, fram, osv.) och att du som nämndes av pilotenn kan fördela på olika ställen.
Glömde att säga att du givetvis kan köra med pressdelar också. Billigast blir givetvis lödning som piloten säger. Enklast blir förmodlingen LK:s färdiga variant. Mellanalternativet är T-mässingsrödelar i R 25 som du bygger ihop med nipplar eller muffar och, som piloten säger, kanske inte så dumt att festa till med kulventiler på respektive avstick.
Tycker? Här tycks ingenting. Jag bara refererar till en produkt.....piloten skrev:
Nipplar och muffar kan man ju faktiskt klara sig utan om man kör varannan med utvändiga gängor och varannan med invändiga gängor..... fast några nipplar eller muffar blir det förstås på anslutningarna....synpunkter skrev:Glömde att säga att du givetvis kan köra med pressdelar också. Billigast blir givetvis lödning som piloten säger. Enklast blir förmodlingen LK:s färdiga variant. Mellanalternativet är T-mässingsrödelar i R 25 som du bygger ihop med nipplar eller muffar och, som piloten säger, kanske inte så dumt att festa till med kulventiler på respektive avstick.
Hade nog tänkt köra presskopplingar i resten av systemet så det är nog det som ligger närmast till hands.
Kulventiler på var avstick är kanske överkurs, vet inte hur man gör i vanliga fall. Känns dock som det skulle kunna vara praktiskt.
Kulventiler på var avstick är kanske överkurs, vet inte hur man gör i vanliga fall. Känns dock som det skulle kunna vara praktiskt.
Tror trådskaparen ska ha fördelningsröret till värmesystemet. Då kan det möjligen vara "bra" med separata avstängningsventiler till respektive "gren", till exempel om man vet om att allt inte ska köra igång samtidigt, eller om man vill öka ut systemet osv, allt för att slippa tappa ur systemet i onödan. För kall- och varmvatten tycker jag det är onödigt att ha massa kulventiler och ballofixer i en vanlig villa eftersom man enkelt kan stänga av inkommande vatten medans man trixar med nåt (ansluta nåt nytt, reparere eller plugga osv.).
Sorry, det missade jag. Jag resonerade ungefär som du vad gäller kulventiler i värmesystemet - sektionerade med ventiler för att kunna renovera olika delar vid olika tidpunkter utan att tömma hela systemet.