23 888 läst ·
12 svar
24k läst
12 svar
Pex rör i sommarstuga. Måste allt vatten tömmas även om det är pex rör?
Har dragit vvs i min sommarstuga. Har en tömningspunkt längst ner som tömmer hela systemet.
Förutom varmvattnet som går till dusch och handfat från beredaren, det röret töms inte och går neråt från beredaren och sedan uppåt till kranen.
Där vid duschen sitter det då en T klämrinskoppling som går upp till duschen, just denna kommer det att vara kvar vatten.
Kan den då frysa sönder eller gäller det mest ballofix kopplingar som fryser sönder?
Jag kommer inte riktigt på hur jag skulle dragit det annorlunda då beredaren hänger på väggen och rören inte kunde ha kommit uppifrån så att säga.
Men det jag ju kan göra är att bara lossa varmvatten röret vid beredaren och blåsa ut det med munnen.
Men behövs det?
Min kompis har liknande i sin sommarstuga ( ja det var jag som hjälpte honom
och hans kopplingar fryser inte?
Förutom varmvattnet som går till dusch och handfat från beredaren, det röret töms inte och går neråt från beredaren och sedan uppåt till kranen.
Där vid duschen sitter det då en T klämrinskoppling som går upp till duschen, just denna kommer det att vara kvar vatten.
Kan den då frysa sönder eller gäller det mest ballofix kopplingar som fryser sönder?
Jag kommer inte riktigt på hur jag skulle dragit det annorlunda då beredaren hänger på väggen och rören inte kunde ha kommit uppifrån så att säga.
Men det jag ju kan göra är att bara lossa varmvatten röret vid beredaren och blåsa ut det med munnen.
Men behövs det?
Min kompis har liknande i sin sommarstuga ( ja det var jag som hjälpte honom
Så länge det finns utrymme för expansion av vattnet så är det inga problem.. så tolkar jag det
Termostatblandare/armaturer med backventil klarar minusgrader dåligt montera bort det under vintern, likaså var noga att dränera ut engreppsblandare så inget vatten finns kvar i insatsen.Sen är det enkelt att släppa kopplingar på lågpunkter för dränering av huset.Tömma ledningarna med tryckluft funkar fint om man har tillgång till kompressor.
Får åka varje vår på frysskador, folk är lata med att kallställa sina hus.Sen finns det kunder som beställer vintersäkring av sitt sommarhus likaså återmontering till våren.
mvh
Får åka varje vår på frysskador, folk är lata med att kallställa sina hus.Sen finns det kunder som beställer vintersäkring av sitt sommarhus likaså återmontering till våren.
mvh
Jättebra svar, det som mest oroar mig är klämringskopplingen som går upp till duschen, får den är lite svår att komma åt och öppna. och där kan det mycket väl ligga kvar vatten som jag inte får ut.
Jag har ingen tillgång till tryckluft men ska göra ett försök själv att blåsa ut vattnet.
Jag har ingen tillgång till tryckluft men ska göra ett försök själv att blåsa ut vattnet.
Har nu pratat med uponor som gör pex-rören. Ett pexrör i plast ska klara av frysning och expandera. Och då röret expanderar ska det inte vara ngn fara att klämringskopplingen fryser sönder.
Men om man använder alu-pex finns det risk för att dom fryser.
Jag har alltså använt mjuka genomskinliga pexrör.
Men om man använder alu-pex finns det risk för att dom fryser.
Jag har alltså använt mjuka genomskinliga pexrör.
Är det inte idé att installera några frostvakter eller värmekabel som lindas runt rören. Har haft detta i miitt fritidshus på flera utsatta ställen. Fungerar hur bra som helst.
Det stämmer säkert bra det här med vintersäkring av vattnet... men den stugan vi har, så har vi aldrig vintersäkrat.... det ända vi gör är att tömma hydroforen....förvisso så efter att vi skaffade varmvatten så har vi börjat tömma VVB och så brukar jag skruva av duschblandaren... för dessa har frusit.... men kallvattnet har vi aldrig gjort något med som sagt och ännu har inget frusit... jo förresten... avloppet frös... men när vi hällde en kastrull kokande vatten så löste det sig 
Så det där med att hålla på å tömma rören å hälla glykol överallt... det verkar fungera bra ändå... men bara för att jag skriver här så får vi problem i vinter...
Så det där med att hålla på å tömma rören å hälla glykol överallt... det verkar fungera bra ändå... men bara för att jag skriver här så får vi problem i vinter...
Stugan har ingen el på vintern och står kall. Jag har tänkt installera en tappningspunkt nästa sommar då jag tror det är bra. Men just nu så tror jag att dom mjuka pexrören borde klara av att expandera och att klämringskopplingar ska klara av att frysa.
För det kommer definitivt att frysa då stugan inte är uppvärmd och ligger i fjällen.
För det kommer definitivt att frysa då stugan inte är uppvärmd och ligger i fjällen.
Upnor sa att pex rören tar hand om utvidgningen. vvs butiken sa att det gick aldrig att säga 100% att det inte frös men det var mindre risk med pexrör.
Min kompis stuga stod med vatten förra vintern och den frös inte.
Min slutsats är att det kan gå bra men att jag inför nästa vinter sätter dit nån tömningspunkt även för varmvattnet så jag är 100%
Min kompis stuga stod med vatten förra vintern och den frös inte.
Min slutsats är att det kan gå bra men att jag inför nästa vinter sätter dit nån tömningspunkt även för varmvattnet så jag är 100%
Klicka här för att svara