A
aivo: [citat] Bra att tänka på är att arbetsmiljöverket har förbjudit slangdragning längre än 10 meter vid tömning av slamavskiljare. (kommunerna kommer att tvingas anpassa sina regler) Går det att lösa det avståndet så är det ju smart att göra det på en gång. Annars blir ju alternativet att köpa egen slang som räcker hela sträckan vilket är både dyrt och omständigt.
17 svar · 5,6k läst
Suhagg
Suhagg: Hittade denna. Undrar om det är en bra pump eller om Grundfors är bättre? Vilken spec ska den ha, behövs ju bara cirkulation. Grundfos UP20-15N 150 Serie 100 Våtlöpare. http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i10376.html?search=vvc [bild]
0 svar · 1,5k läst
·
B
b8q: Tack för att du återkopplade med lösningen, det är bra för nästa person som har samma problem!
4 svar · 10,0k läst
B
b8q: Hmm... hur aktuell är den där egentligen? Titta t.ex. på monteringen av väggfäste för blandare i badrum, det skruvas rätt igenom tätskikt utan någon silikon eller nånting i skruvhålet...
1 svar · 5,3k läst
C
corre: Jag har sett rinkabys lager, och att dom hyr in lager från grannföretag på orten med. Hög inköpsvolym...
7 svar · 2,8k läst
Krilleman
Krilleman: Lägg upp en bild på ventilen kanske någon känner igen det! Alternativet är att kapa anslutningsröret och montera en nu tappventil.
1 svar · 2,0k läst
P
pyerdarn: [citat] hej nej vattnet böra och bli konstigt redan innan :(
13 svar · 2,3k läst
J
-JC-: Tack för det! Då kapar jag röret för inkommande till radiatorn och monterar följande om jag har tänkt riktigt:): Vatette klämring för stålrör Dy 18 RSK: 1945345 Vatette koppling 1138, 18xG15 RSK: 1940980 Övergångsnippel G15 utv x M22x1,5 utv RSK: 8182499 Böj med mutter RSK: 4819124 På befintlig returvinkel skruvas en: Radiatoranslutning R15 RSK: 4817787 För att plugga: 2st
9 svar · 4,4k läst
·
S
Samoto: Jag har nog tänkt mig riktiga mässingskopplingar med någon form av fördelningsrör/kranar där de tre slangarna kopplas ihop.
2 svar · 1,1k läst
·
K
klippor: Oj, har missat nya svar. Det är inte lätt att komma åt. Rören ligger under golvspån och nylagd parkett, möjligen har de gjutit in rören efter skarvningen också. Rören ligger under en liten "passage" på sex kvadrat som tidigare var badrum. Inga jättepengar för att bryta upp och lägga nytt golv, men ändå grymt irriterande. Får ringa tidigare ägare och höra om han kommer ihåg hur
5 svar · 5,1k läst
Ludwig
Ludwig: Precis, Legionella (sjukdomen alltså) får man genom aerosolsmitta, typ dusch. Nu är inte risken särskilt stor, men på industrier är det ju ett annat ansvar. Hemma får man ju göra som man vill eftersom man själv är ansvarig. Jämför med dricksvatten för allmän förbrukning vs enskild brunn. Man kan ha hur risigt vatten som helst i sin brunn, utan att någon kan spärra den, under
13 svar · 7,1k läst
Byggahem
Byggahem: Varför jag frågar beror på att vissa husleverantörer jag kontaktat ibland stått för denna VA- och el-anslutning medan andra inte gjort det. Något jag tycker alltid borde ingå för "nyckelfärdiga" hus.
13 svar · 6,9k läst
M
mgunnars: Bygger ett poolhus. 20 meter från mitt hus som har värmepump och avloppsanslutning. Poolhuset står ca 3 meter ovanför bostadshuset, med rimligt fall ner. Tanke: Toa dusch minikök via Sanitech tryckkvarn. Måsten: Färskvatten - kallt dit Avlopp ner. 22 mm minimum gärna 28 mm eller mer. Fråga? Kan man pumpa avlopp i en Pex som libber bredvid en färskvattenslang? Fråga 2? Bör man dra upp
0 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: Bumpad "antik" tråd, kul! :thumbup: Men för att läsa hela tråden måste jag också tycka (ev erfarenhet) att WC kopplas alltid med 110mm. Sorry Staffan (och robban_vvs som också tyckte 75 var OK på WC - men var tog han vägen?) Inget annat än 110mm avlopp på WC gäller på om man vill ha många och långa sköna stunder på sin mugg... Även kallat standard!
24 svar · 4,2k läst
A
aweinfors: Har haft gubbar från pumphuset som slitit i tre timmar utan att få igång det, enligt dem är pumpen underdimensionerad för att driva anläggningen med filtret och nu har det kommit in luft i systemet som de inte blir av med. De har fyllt och fyllt och svurit (ungefär som jag, då) utan resultat. De menade att man kan byta kopplingar och så men ändå få samma problem efter någon vecka om
6 svar · 8,8k läst
M
mogge_73: [citat] Ingick syresättningen också! Det filtret kräver att järnet är oxiderat. Man bör inte syresätta järntal över 3mg/l, livslängden på massan och automatiken sänks drastigt. Posta värdet på ditt vatten så ska du få ett förslag från en oberoende firma .
8 svar · 22,9k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Halvkopplingarna du länkat till är annorlunda! Den första är för 20x2 (dessutom visas bilden av ett kopplingsset) Den andra för 20x2,5 LK:s dimensioner: (X=PEX & A=PAL) Beteckning Dim (dy x godstjocklek) X16 16 x 2,2 X20 20 x 2,8 A16 16 x 2,0 A20 20 x 2,5 Och ja, om du använder halvkoppling ska du ha korrekt stödhylsa! LK:s kalibreringsverktyg är ett bra hjälpmedel! Oavsett
1 svar · 2,3k läst
S
stoif: Detta skulle även kunna uppstå om du inte har någon eller otillräcklig avluftning på den stammen.
4 svar · 8,3k läst
P
paan14: Tråkigt att höra att du valt filter från Filtrena. Köp inte från företaget Filtrena AB, de är i min mening ett oseriöst företag som inte tar ansvar för sina undermånliga produkter. Jag har två vattenfilter från dem och båda har orsakat omfattande vattenskador i mitt pannrum. Jag har lagt några bilder på min hemsida om någon vill se vad som kan hända med deras produkter,
5 svar · 3,0k läst
MTech
MTech: Du skulle väl ha en upphöjd markbädd pga grundvattnet? Då behöver du ju en pump ändå och kan strunta i fallet! Jag kan rekommendera wavin slamavskiljare och pumpbrunn. Dessa installerade jag i somras och det funkar väldigt fint! Jag valde en extern pumpbrunn pga att det är lätt att komma åt pumpen då!
11 svar · 6,6k läst
A
AndersS: [citat] Man ska spola i den varmtapp som man misstänker att det finns varmvattenrör till som knäpper. Om det t.ex. är en dusch så kommer ljudet när du vrider på duschen och börjar duscha inte efter man har duschat. Rören utvidgas snabbt när varmvatten spolas och då kan knäppningar uppstå, ner de sedan kallnar gör de det långsamt. Shuntning i ett värmesystem kan orsaka
10 svar · 12,9k läst
V
Volatyle: [citat] Japp, kommunen har nu varit och tittat - och dom föreslår en förhöjd markbädd med "dränering" undertill (antar dom menar en tät markbädd då?) - som sedan går vidare till en stenkista. Jag är väldigt glad i att jag slipper fosforfälla och sånt som efterbehandling för det verkar vara ett jäkla meck.. och dyrt! Jag har av en entrepenör blivit rekommenderad Bagas
4 svar · 12,2k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Man tackar!
2 svar · 3,2k läst
A
ankan_84: Tack för hjälpen:)
9 svar · 5,7k läst
V
Volatyle: Hej, Kommunen vill att jag gör en tät markbädd för mitt avlopp, med avledning (efterbehandling) till något dom kallar "stenkista". Dom är dock lite diffusa i sina svar vad en stenkista är - dom gett mig konkreta förslag vad gäller markbädden på storlek - men när jag frågar hur dom rekommenderar stenkistan säger dom bara att det "inte är så noga". Så, finns det något schablon på
0 svar · 3,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Finns det verkligen inget bättre ställe än mitt i köket :confused: Förstår att du inte vill göra ingrepp i nya fina badrum etc. Men i tvättstugan då? Går det att ordna något där?
18 svar · 12,7k läst
·
IngMatt
IngMatt: Det är olika men ovanligt
2 svar · 1,5k läst
V
Volatyle: Hej, Nu har kommunen varit och inspekterat min provgrop - och jag har äntligen fått besked på vad dom vill att jag gör. Dom föreslår en markbädd med dränering vidare till en stenkista - vilket innebär att jag slipper fosforfälla och sådant, och vad jag förstått slipper jag således en stor kostnad där! Nu hör till saken, att dom dock vill att jag kör med pumpbrunn (även om det
0 svar · 1,3k läst
C
corre: 15mm räcker om man accepterar att flödet och trycket kan variera lite om man tappar vatten på båda ställena samtidigt. Termostaten i duchen kommer reglera, även om den kan vara lite seg. Annars 22 fram till köket, och 15 därifrån. Glöm inte skyddsrör på PEXen! plasten är lite känsligare löst, och jag vet inte om PEX är godkäntför inbyggad i tappvatten om det inte är RiR
3 svar · 1,2k läst
S
stoif: Det jag försökte säga var att de huvudsakliga problemen kommer av ökad korrosion. Det kommer ju inte explodera eller avge gifta ämnen i kritiska nivåer.
10 svar · 11,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.