Vatten & Avlopp
GK100: Du har ändå bara enkanalig uppbyggnad i den viktiga delen som kopplar kraften dvs kontaktorn. Nu är det iofs ganska osannolikt att den felar på ett för ditt fall ogynnsamt sätt men principiellt är det inget bra skydd du har . Har du funnit någon rimlig orsak till grundhändelsen?
mister555: Detta var intressant.. Pex rör måste ju vara billigare och enklare att installera istället för vanliga.. samt tillsammans med dessa lister så blir det nog super! :) Tackar för tipset!
Beteendevetaren: God morgon! Tänkte bara skriva och säga att allt gick bra. Använde en håltagare för diskbänk och anslöt allting under diskbänken. Köpte en övergång till vattnet, drog en slangklämma på avloppet. Happy days!
mogge_73: Det finns en "krycka" man kan skruva fast. Sen är det bara att rycka till och hala upp. Planera för slangen så ni har plats att lägga upp den. En som bär iväg slangen och en som halar. Ring runt till rörisar och fråga om ni kan låna. Lycka till!
GK100: Galvrör för tappvatten kan se ungefär så ut även utan koppar med i bilden, men givetvis blir det ännu värre med.
Fido1: Hej alla hjälpsamma människor! Ikväll så kom det plötsligt inget vatten ur kranarna hos oss. Gick ner och kollade pumpen i källaren och upptäckte att dörren var öppen (-10 grader ute) och tryckmätaren på pumpen hade slagit i botten. Vi drog ur sladden, fick upp temperaturen i källaren och trycket sjönk sakta till 0. När vi kopplade in den igen låter den som den jobbar men trycket
sj6: [citat] Ska det såklart också vara, kanske bättre och byta konsolen.
vespaman: Tackar, då kan jag stänga av den (ordentligt) med bra samvete! :)
Robinvvs: De var åtminstone ärliga med det. Jag skulle ta in fler offerter. Problemet är att många vägrar installera grejerna du köper samt att grejer du köper kan göra att det tar längre tid för montörerna vilket blir en kostnad för dig. När kund köper grejer blir det ALLTID fel, behöver inte vara stora men alltid något. Kan vara alltifrån en stödhylsa eller vad som helst. Däremot så
Robinvvs: Tvättho? Utslagsback? Då ska du väl ha en spolblandare. http://www.fmmattsson.se/Fler-produkter-tillbehor/Produkter/Spol---tvattranneblandare/3000-serien/Spolblandare-tvaratts-med-backventiler/
Robinvvs: [citat] Enligt säker vatten så kan en tappvatten ledning som är fylld stå oanvänd i 7 dagar innan den måste tömmas ur och fyllas på nytt. T.ex då vid provtryckningar.
Robinvvs: Det enda du behöver är förenklat fördelare, slang, kopplingar. Men bäst är att läsa produktblad och se till på värmen att det finns syre spärr osv. Och att värme rören är extra bra klamrat på grund pexens förmåga att expandera, du får absolut inte dra pex på raka längder, du ska hellre slingra det fram. Dock inte upp och ner på värme pga luft fickor. Skulle du t.ex dra jätte
MathiasS: [citat] Jag kan ju kontrollmäta vid tillfälle är lite osäker på dimensionen. Det sitter ingen förminskning på röret så kanske är det ändå 15.
Solvillan: Tack för ditt svar. Vattenprovet är redan på gång, har en inom familjen som jobbar med sånt :) Men hur rent praktiskt löser man det med att ta tillvara vattnet ifall det visar sej vara andvändbart? Gräva ur, gjuta, pump mm.??? Har ingen som helst erfarenhet så ser inte framför mej hur den tekniska biten borde lösas? Har försökt googla runt men det ända jag hittar handlar om att
HansR: Kan du inte flytta frostvakten närmare pumpen? Sent from my HTC Desire S using Byggahus
johanfa: Testa om den går att snurra runt för hand... om inte det går så har du problemet till varför säkringarna går där... Om säkringarna går kan det också vara för att du sätter i för små (10A) när det kanske skall sitta 16A....
Sverkele: Okej, jag provar med en Danfoss. Tack så mycket för hjälpen.
JAP-Tina: Brunnen bör slamtömmas och sedan återfyllas med rent vatten för att inte riskera slamflykt. Är det en traditionell trekammarbrunn ska det i princip vara klarfas i den sista kammaren för att slamavskiljningen ska fungera tillfredsställande. För att undvika att det sker igen så kan du införskaffa ett enkelt (batteridrivet) nivå-larm.
JAP-Tina: Kommunen kan absolut ställa dessa krav. Enligt miljöbalken ligger bevisbördan på den som ska vidta en åtgärd eller bedriva en verksamhet, dvs det är ni som ansöker om att få tillstånd för att anlägga ett enskilt avlopp som är ansvariga att visa att den anläggning ni vill lägga ned fungerar tillfredsställande. Kommunen kan således begära in den information som de anser att de
smurfen72: Allt jag köpt från Rinkaby har varit bra grejer av rätt kvalitet och man får det hemkört värt massor.
jonsson345: hmmm. denna pump har de inbyggt, undra om de går att justera.. varför har de börja krongla precis nu??. har aldrig gjort såhär förr
Adolf: Vet inte hur ditt problem ser ut, men en r15 utv x 18 linad i en 15 ventil borde göra jobbet om jag förstått frågan rätt...
fredrik.johansson: Eller sätt en diskmedelspump för handdiskmedel i det överblivna hålet.
Krilleman: Tillopp överst är ju standard! Men betyder inte att det alltid är så... Nattugglan: Inte bor du på Noachsgatan? :wow:
Kurtivan: En kran för kallt och en för varmt har jag inga problem med. Varmt vatten när man tvättar händerna, det hinner sällan bli för varmt med varmvatten från värmepump och kallvatten när man borstar tänderna. Engreppsblandare är inget tvång att ha.
corre: Med tanke på hur mycket det är utkarvat nu så är det ju (naästan) bara att monterna en väggdosa för PEX rakt in. http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vaggdosa-uni-16x2-0-25mm-enkel/
sj6: [citat] Ja, det stämmer. Luften kan få för sig att röra på sig annars och det har faktiskt hänt oss. Jag startade cirkpumpen för tidigt så det var bara att gå ett varv till och lufta ;)