Kan det läcka så pass mycket internt i blandaren att det överläckande kallvattnet sänker tempen på övrigt varmvatten i systemet?

Om jag stänger inkommande varmvatten så kommer det ändå en bra stril med isande kallt vatten om jag kör över vredet på 100% varmt. Det är en gammal Mora/MA-engreppsblandare från tidigt 80-tal så den lär ha gjort sitt.

Jag kan förstå att det kan läcka över när man använder kranen men rinner det över kallvatten i varmvattnet även när kranen inte används?

Varmvattenstammen blir iskall om jag försöker använda valfri blandning av varmt/kallt och ibland får jag fram fullvarmt vatten och då håller det så en stund.

Känner jag på den varmvattenstammen som går till det aktuella badrummet så är den oftast iskall, till övriga badrum är det ok-ish temperatur. Inkommande varmvatten i huset (fjärrvärme) är helt ok.

/John

Jag skulle misstänka att felet ligger i en dusch eller badkarsblandare av termostatmodell och inte i ettgreppsblandaren.

Något fel måste där ju vara eftersom kommer iskallt vatten med relativt bra tryck även om jag stänger av varmvattentillförseln och för över handtaget till 100% varmt. Det var likadant både för dusch och vask.

En liten inblandning av kallvatten kan ju finns men det ska väl inte vara mer än en rännil när handtaget står på 100% varmvatten. Här var det en kraftig stråle med iskallt vatten som kom trots att handtaget var längst åt det varma.

Andra kranar jag provat ger inget kallvatten alls de sista 1-2 centimetrarna åt varmaste inställningen på handtaget, ju varmare man väljer desto mindre kallvatteninblandning.

Nåja, vi byter alla blandarna, de var gamla ändå. Det var mest att vvs-folk som jag frågat har sagt att speciellt gamla MA-kranar har haft problem med överläckage.

/John

har du blandaen på på 100% varmt vatten så ska det inte komma kallvatten .. om du ahr avstängare till din kran pröva då tex stänga varmt vatten och sätt över kranen på varmt kommer där kallt så läcker ju det kalla in .. du kan om det är en mora skjustera handtaget så att den går lite mer åt vänster så att inte det kalla vattnet går in på varmt.. Kanske oxå dags att packa om blandaren ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.