Jag har precis flyttat in i en lägenhet. Till min förtjusning upptäckte jag det att blandaren i köket har ett uttag för inkoppling av bänkdiskmaskin. Då jag hade med mig en bänkdiskmaskin från förra lägenheten skulle jag ta och koppla in denna igår innan jag sprang på ett problem.
Min första tanke var att se efter om det fanns några ballofixventiler under hon för att stänga av vattnet innan jag tar av pluggningen för anslutningsröret. Några ventiler för avstängning fanns dock inte så nu är jag mycket fundersam över hur jag ska gå till väga för att koppla in diskmaskinen.
Anslutningen till diskmaskinen sitter som ni ser på baksidan. På framsidan sitter ett vred. På vredet står det KV on/off, VV on/off. Kan jag med hjälp av detta vredet stänga av vattnet innan jag tar bort pluggningen för anslutningsröret eller hur bör jag gå till väga för att inte riskera att få vatten i hela köket?
Mvh
Magnus
Min första tanke var att se efter om det fanns några ballofixventiler under hon för att stänga av vattnet innan jag tar av pluggningen för anslutningsröret. Några ventiler för avstängning fanns dock inte så nu är jag mycket fundersam över hur jag ska gå till väga för att koppla in diskmaskinen.
Anslutningen till diskmaskinen sitter som ni ser på baksidan. På framsidan sitter ett vred. På vredet står det KV on/off, VV on/off. Kan jag med hjälp av detta vredet stänga av vattnet innan jag tar bort pluggningen för anslutningsröret eller hur bör jag gå till väga för att inte riskera att få vatten i hela köket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Magnus
Det finns ett tredje rör som kommer från blandaren. Det är säkrt pluggat då om det inte finns någon diskmaskin idag.
Har du den på "off" så kommer inget vatten ut ur det tredje röret så det är inga problem att koppla in.
Har du den på "off" så kommer inget vatten ut ur det tredje röret så det är inga problem att koppla in.
Just nu sitter jag på jobbet så har inte möjlighet att ta ett kort just nu. Men under diskbänken så går det upp två rör, varmvatten och kallvatten och sedan går det ner ett "löst" rör uppifrån blandaren som också är pluggat. Jag antog att detta var till diskmaskin om man vill ha den inkopplad i ett skåp. Dock är min tanke att ha diskmaskinen placerad uppe på diskbänken.
Men den kopplingen som sitter på baksidan av blandaren, är det alltså ingen anslutning till diskmaskin?
Men den kopplingen som sitter på baksidan av blandaren, är det alltså ingen anslutning till diskmaskin?
Det kan det ju faktiskt vara... Det är ju enklast att öppna pluggen (FÖRSIKTIGT) och se om det kommer vatten när du vrider på kranen. Lossa pluggen först bara så du kan dra fast den om det börjar spruta, ta inte loss pluggen helt innan du är säker på att det inte ligger tryck på!
Anslutningen över diskhon ser ut att passa den jag har från diskmaskinen i alla fall. Man jag är lite fundersam på det där vredet på framsidan. Det står ju som sagt KV on/off samt VV on/off. Om man ser på pilarna så fungerar det ju så att sätter man KV till off så sätts VV till on. Så det finns inget läger där det bara står på off. Detta får mig att tänka att detta kan vara ett vred som bara styr om det ska matas ut kallvatten eller varmvatten till diskmaskinen. Tycker själv att tanken känns rätt logisk eftersom det förr var vanligt med diskmaskiner som kopplades in på varmvatten och man i dagsläget brukar koppla in på kallvatten.
Jag får väl försöka att lossa lite på pluggen, fast det skulle kännas bra att vara säker på vad som kommer hända innan jag börjar lossa.
Jag får väl försöka att lossa lite på pluggen, fast det skulle kännas bra att vara säker på vad som kommer hända innan jag börjar lossa.
Det vredet styr både uttaget till bänkdiskmaskinen och till det röret under. Du bestämer om du vill ha varmvatten eller kallvatten genom att helt enkelt lossa på vredet och vrida det 180 grader och sätta dit det igen.
Okej, så det är så det fungerar, så man ska alltså ta bort vredet för att bestämma varm- eller kallvatten. När vredet sitter monterat så går det att vrida 90 grader, vad har detta för funktion, styr då detta om vattnet är av eller på?
Ja det styr om vattnet ska vara på eller inte.
Klicka här för att svara