S
SaraW: Sent svar men.. Det blir anslutning vid "svarta ringen". De borttagna gjutjärnsrören var i väldigt fint skick så vi hoppas att den vertikala stammen håller ett par år till. Vi skjuter in plaströret så långt det går i gjutjärnsförgreningen så att vi har lite att ta av i framtiden. Nu ska vi bila fram ett spår för avloppet till duschen..
2 svar · 2,9k läst
·
L
lvedin: Byggande av en ny del med badrum och kök pågår. Jag ska dra nytt vatten till badrum/kök, och även ny vattenburen värme. Jag tror plastslang blir enklast under Nivell-golvet (dock alla kopplingar synliga ). Är det PEX-rör eller PEX-slang ? I bägge fallen kommer vatten/värme i 15mm kopparrör, vilken koppling skall användas i övergången till plastslang ? Och vilken koppling från
0 svar · 1,9k läst
·
G
Gahmen: Ja den gör ju det, men (oftast) så brukar det komma rätt, iaf från gelia/Ahlsell
3 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det finns två branchorganisationer för brunnsborrare. Avanti och Geotec, båda har hemsidor. Där hittar du borrare i hela Sverige. Ring någon/några, om borraren inte själv kan trycka så får du säkert tips på lämpligt företag.
1 svar · 919 läst
A
aivo: Det är som du märkt en värdelös lösning att inkommande rör mynnar i eller under ytan. Frågan är om det utgående röret också är under ytan? Då är det något fel i den ändan. Botten på utgående rör ur brunnen skall vara i nivå med vattenytan i brunnen. Allt annat indikerar ett fel i den ändan.
19 svar · 6,8k läst
Demmpa
Demmpa: Du kan göra som du vill. Du kan sätt dit dom korkar som sitter idag. Du kan använda rören till att dra signalkablar i t.ex. ljud/bild, USB, mm eller lågvoltskablar (t.ex. 12V).
3 svar · 2,3k läst
L
lordi: Det kan ha kommit skräp i inloppsventilen i samband med spolningen av vattenledningarna. Det brukar sitta en sil eller filter mellan avstängningsventilen och inloppsventilen på wc-stolen
1 svar · 11,0k läst
M
marcand: Tackar, nu har jag nåt att gå på när jag letar...
4 svar · 4,2k läst
·
B
Betonggrå: Utan förklaring steg vattentrycket ordentligt igår (hann inte ringa vattenverket innan det hände). Hade dessförinnan försökt följa varenda ledning i huset (alla tappställen hade rejält dåligt tryck). Fortfarande inte något fantastiskt tryck men mer åt hållet "normalt men svagt" till skillnad från innan, onormalt svagt... Däremot har inte varmvattnet kommit "tillbaka". Precis som
6 svar · 2,3k läst
C
corre: Kollat om det det sitter en termostat som kärvat ihop? Eller Magnetventil som styr vattentillförslen.
1 svar · 1,5k läst
M
Micc: Ja det är ju en smart lösning! Tänk på att antingen ta bort slangen bara - eller om en mer fast installation göres - att förse denna med en avtappning (med t.ex en kulventil) så att kranen töms också, när övriga rör/slang-systemet töms pga frostrisk.
12 svar · 12,0k läst
·
T
turp: Hur man gör lämnar jag åt leverantören, men är det något man överhuvudtaget behöver oroa sig för?
2 svar · 2,0k läst
ama3282
ama3282: Det blev inköp av wire. En liten sammanfattning. Jag hade tänkt beställa från Rinkaby men missade det i beställningen. Nu letade jag istället bland de lokala (Växjö) butikerna. Stål och verktyg - 40 kr per meter!!!!! Sjukt dyrt. Säljaren kunde gå ner från 2700 till 2400 kr för mängdrabatt. Swedool - 12 kr per meter. Tyvärr var varan slut på lagret. Dahls - Ingen wire i
5 svar · 5,8k läst
K
krille09: Har kolla dessa och de verkar bra. Lukten kommer och går kan man säga. Kan de vara nåt annat jag ska kolla? Om jag haft en läcka alt stopp så antar jag att det luktar hela tiden?
2 svar · 2,7k läst
S
systemfel: då är ju frågan om du har frånluft kan det inte vara så att den är för stark så att den flyttar tex undan vattnet i vattenlåsen när det blir ett vacum testa att om du tex öppnar en dörr eller så om den är svår att få upp då har du för mycket under tryck och har då problemet där... en teori
16 svar · 4,6k läst
C
cryso: hoppsan!! nu funkar vattnet lite bättre så jag tänkte ju att jag skulle skruva på kranen på blandningsventilen inte på skruven utan på ratten men då lossnade ratten och ventilen satt i den, dock kom det som tur var inte 80 gradigt vatten som det väll skulle kunna göra. jag förskte skruva tillbaka den utan vredet på men den går bara in ett varv så jag lät det vara så och skruvade
3 svar · 1,9k läst
O
Odjuret: Jag tror på kallvatten i DM
3 svar · 840 läst
M
-MH-: En sån slang har jag till hydropressen (eller liknanden, dimensionen kan vara annorlubnda). Mycket simpel installation, ja.
6 svar · 3,5k läst
J
Jonas786: Hej Har en FM Matsson Garda köksblandare som kärvar, tänkte försöka öppna den och göra rent, alternativt byta insats. Jag har pillat bort knappen så att jag kunde skriva av "hatten" med handtaget. Skrivade även ur insexskruv på baksidan. Täckring är också borta. Men hur får jag ur insatsen? Hittade en instruktionsfilm på FM matssons hemsida men det specialverktyg för att lossa
0 svar · 1,7k läst
jackt
jackt: Jag har nog misstänkt att det kunde vara pumpen som är boven. Vi har tänkt byta ut den inom kort (senast till sommaren). Har inte testat att låta duschen stå på, men om man tar en längre dusch så märker man att trycket hinner öka så jag tror att pumpen hinner fylla på fortare än man tar ut. Det jag kan tycka är att det är en "kort tid" som man har bra tryck och "längre tid" med
6 svar · 6,9k läst
·
GK100
GK100: Nej det blir inte bra, den är för tryckluft. Skulle läcka vatten när den reglerar, motsvarande när en sån pyser ut lite luft skulle det komma ut vatten.
1 svar · 1,8k läst
L
Logano: Rör utan skyddsrör blir väl fixerade medans rör i skyddsrör kan expandera på längden? Kanske inte är nåt problem ändå. Fler synpunkter?
3 svar · 1,1k läst
M
mikaelbe: För några år sen fick tonåringen för sig att ta ett bad på sommaren. Det var vid tillfället ganska torrt, även ganska lite vatten i brunnen. Han också för sig att man kunde tappa ur vatten samtidigt som han fyllde på och att man kunde ligga där nån timme på det sättet. Till slut blev det en brun gegga som kom ut och allt varmvatten tog också slut. Där fick han sig en läxa :).
14 svar · 4,1k läst
·
H
hempularen: O jag förstår frågan rätt så används redan skjutmuffar, problemet är att det går trögt. Använder du smörjmedel?
2 svar · 3,2k läst
A
albinh: Nja. Femtio år och en stor björk som växte en halvmeter ovanför cementrören var nog två bidragande orsaker. Tids nog kommer vi behöva fixa det här mer permanent, men till vidare får det fungera.
12 svar · 11,2k läst
S
systemfel: sätt in tryckslags dämpare.. ikea har nog inen mjukstängande blandare.. jag satte in backventil på kallvattenröret så då försvan dom tryckslagen från diskmaskinen ... kan säkert sätta det direkt till diskmaskinen oxå. problemet är ju att det går från fullt flöde till stop direkt med dessa magnet ventiler till dm och jag tror igentligen det inte spelar någon jätte roll vad man
11 svar · 6,7k läst
·
M
mogge_73: Sluta gnäll på rörisar! Det är många som kämpar för att få allt att gå runt. Folk ringer dom om alla möjligt jobb panikjobb och "Små jobb" som det ofta heter. Sen sitter man i timmar efteråt och surfar runt på internet och letar efter det absolut billigaste priset man kan hitta!! Om rörisen skulle spendera samma tid för att alltid försäkra sig om att vara absolut billigast skulle
26 svar · 5,5k läst
·
A
AndersS: [citat] Då ska du ta reda på vilken luftning av avloppet som du har då man till 3-kammarbrunn bör ha luftning via rör upp på taket och inte en vakumventil. Om kröken på inkommande hamnar under vattenytan och du fortsätter att spola i avloppet så är risken mycket stor att luften från brunnen trycks ut och att det luktar. Men nu har du några åtgärder som du kan göra för att se om
16 svar · 30,7k läst
·
M
morotsman: Jag tror och hoppas att larsbj uppfattat det rätt. Som man kan se på bilden är inkommande vatten indraget i källaren, det som ska göras är montering av konsoll för vattenmätare och vidare inkoppling till befintliga ledningar i samma rum (ca 2-3m ledning) Möjligt att rörmockare ofta försöker med stora påslag, det är just det jag förhoppningsvis kan undvika tack vare larsbj:s svar.
7 svar · 4,2k läst
·
M
mogge_73: Alkaliniteten är ett mått på hur bra buffringsförmåga vattnet har för att motverka försurning, lågt pH. Med tillförsel av en lättlöslig kalk i vattnet höjs pH värdet trots låg buffring vilket motverka korrision på metaller.
4 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.