Jag har en liten fundering kring ett projekt som oönskat har dykt upp hos oss.
Vi bor i ett 1,5 plans hus med källare med ett badrum på övervåningen. I rummet under badrummet har vi sett en fläck i innertaket. Alltså är det nog ett rör som gått läck där uppe.
Helst vill jag inte riva hela badrummet med en gång då ekonomin inte tillåter att återställa det som vi vill ha det.
Läckan är nog väldigt nära golvbrunn, längst bort från toastolen.
Min tanke, och fråga är om det kan funka till en början att skära upp våtrumsmattan runt brunnen för att riva upp lite av golvet och lokalisera problemet men att ändå använda toaletten?
Avstånd från toalett och brunn är cirka 2,5 meter där brunn är slutstation av systemet och rinner sen mot toaletten.
Alltså finns det risk att om vi spolar i toaletten så öser det på åt "fel" håll och förvärrar läckan?
Jag hoppas ni orkat läsa hela texten och förstår min fundering. Jag kan nog lägga upp foto på badrum om det blir lättare.
Vi bor i ett 1,5 plans hus med källare med ett badrum på övervåningen. I rummet under badrummet har vi sett en fläck i innertaket. Alltså är det nog ett rör som gått läck där uppe.
Helst vill jag inte riva hela badrummet med en gång då ekonomin inte tillåter att återställa det som vi vill ha det.
Läckan är nog väldigt nära golvbrunn, längst bort från toastolen.
Min tanke, och fråga är om det kan funka till en början att skära upp våtrumsmattan runt brunnen för att riva upp lite av golvet och lokalisera problemet men att ändå använda toaletten?
Avstånd från toalett och brunn är cirka 2,5 meter där brunn är slutstation av systemet och rinner sen mot toaletten.
Alltså finns det risk att om vi spolar i toaletten så öser det på åt "fel" håll och förvärrar läckan?
Jag hoppas ni orkat läsa hela texten och förstår min fundering. Jag kan nog lägga upp foto på badrum om det blir lättare.
Har du träbjälklag kan du ju gå underifrån också och lokalisera läckan och kanske temporärt lappa den. Du får dock inte bygga in någon lagning.
Kontakta försäkringsbolaget också innan du börjar göra något så kommer de och granskar och du kan få ersättning.
Mvh,
Anders
Kontakta försäkringsbolaget också innan du börjar göra något så kommer de och granskar och du kan få ersättning.
Mvh,
Anders
Försäkringsbolaget har jag redan kontaktat och dom skickade en besiktningsman (anticimex) och sa/skrev att allt ska rivas upp i badrummet och läggas nytt yt/tätskikt och innertaket i rummet under räckte och måla för det va inte fuktigt när han mätte.anders07 skrev:
Och att lappa tror jag tyvärr är uteslutet för golbrunnen sitter inte bra ihop med våtrumsmattan så även där kan det krypa upp vatten.
Ja, då är det nog bara att göra om och göra rätt tyvärr... 
Ersättningen blir ju tyvärr inte hög om det är gammalt.
Det ni kan fundera på är att köpa en billig duschkabin och leda ner avloppet in i golvbrunnen så det inte kommer vatten på golvet under en tid...
//Anders
Ersättningen blir ju tyvärr inte hög om det är gammalt.
Det ni kan fundera på är att köpa en billig duschkabin och leda ner avloppet in i golvbrunnen så det inte kommer vatten på golvet under en tid...
//Anders
Näe ersättningsnivån är jag redan införstådd med. Och vi har ett nyrenoverat badrum med dusch på entrevåningen. Det är mest användandet av toaletten vi vill fortsätta med men utan att renovera hela badrummet.anders07 skrev:
Så just om tanken att riva upp runt brunn o låta torka ur ordentligt låter rimligt.
Tack för tanken men vi har nyligen renoverat ett annat badrum och installerat bergvärme så att utöka lånen även om husets värde höjs känner vi gärna att vi slipper. Vore skillnad om det var nåt annat akut men här är vi nöjda med om vi kan använda toaletten utan större kostnad.pelpet skrev:
Den kanske kan reemaljeras? Då kan kostnaden landa på några tusenlappar.
Som jag förstår det vill du bara fixa det så att du kan använda toaletten utan risk? I så fall, såga upp underifrån, kapa röret till golvbrunnen och proppa det. Är det uppenbart var läckan är så försök istället att laga det.
Visst får man bygga in lagningar på ett avloppsrör, det är inga problem (någon skrev att man inte fick göra det).
Visst får man bygga in lagningar på ett avloppsrör, det är inga problem (någon skrev att man inte fick göra det).
Mm den tanken har slagit mig oxå. Men jag kan inte bestämma mig för vilket som känns jobbigast, att badrummet är lite stökigt eller att slabba runt med taket i vårt sovrum som är det som är under badrummet..vectrex skrev:Som jag förstår det vill du bara fixa det så att du kan använda toaletten utan risk? I så fall, såga upp underifrån, kapa röret till golvbrunnen och proppa det. Är det uppenbart var läckan är så försök istället att laga det.
Men tack för alla tips
Idag har vi sågat upp en bit av badrumsgolvet och upptäcker följande:
1: golvbrunnen är inte grann men man ser dock inte någon fukt runt själva brunnen, alltså utesluter vi den som orsaken.
2: på ett rör mellan golvbrunn och handfat upptäcker vi ett "sår" som vi tycker ser ut att ha åsamkats innan eller medans det sattes på plats.
Borde detta kunna va ett dolt fel?
Hursomhelst ska vi byta ut röret och golvbrunn och sen eventuellt bara "lappa" golvet med svets i kanterna.
1: golvbrunnen är inte grann men man ser dock inte någon fukt runt själva brunnen, alltså utesluter vi den som orsaken.
2: på ett rör mellan golvbrunn och handfat upptäcker vi ett "sår" som vi tycker ser ut att ha åsamkats innan eller medans det sattes på plats.
Borde detta kunna va ett dolt fel?
Hursomhelst ska vi byta ut röret och golvbrunn och sen eventuellt bara "lappa" golvet med svets i kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto