Jag ska bygga ny toa i min sommarstuga. Stugan står på plint 1m över marken och avloppet ska kopplas till gäst stugan 10m bort. Problemet är att när jag gräver ner röret under stugan så kommer jag inte få något naturligt fall till gäststugan utan kommer att behöva en mal/pump. (Höjdskillnaden mellan malen som står 1m över maken och anslutningspunkten i gäststugan kommer vara obefintlig)
Hur funkar det att sätta in tex en saniflo Saniaccess 1? Avloppet kommer ju gå i ett U vilket jag har försökt illustrera med min fina skiss. Om det funkar, så innebär ju det att röret hela tiden kommer vara fyllt med gojja så det bör alltså placerat frostsäkert (med värmeslinga från toa ner i marken....)
Hur funkar det att sätta in tex en saniflo Saniaccess 1? Avloppet kommer ju gå i ett U vilket jag har försökt illustrera med min fina skiss. Om det funkar, så innebär ju det att röret hela tiden kommer vara fyllt med gojja så det bör alltså placerat frostsäkert (med värmeslinga från toa ner i marken....)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Det blir svårt. Som du säger, värmekabel och fylld slang, samt lite isolering ovan slang.
Om det är kort sträcka så smalt rör.
Hade du haft infiltration så kunde du hällt ned en 40-50l vatten när du lämnar stugan så det iaf bara var gråvatten i slangen. Men med sluten tank så låter det dåligt.
Anledningen till att det inte går att koppla om? För att det behöver grävas ur och så?
Vettigast vore nog att försöka lösa det i mark och dra om ledningen lite.
Om det är kort sträcka så smalt rör.
Hade du haft infiltration så kunde du hällt ned en 40-50l vatten när du lämnar stugan så det iaf bara var gråvatten i slangen. Men med sluten tank så låter det dåligt.
Anledningen till att det inte går att koppla om? För att det behöver grävas ur och så?
Vettigast vore nog att försöka lösa det i mark och dra om ledningen lite.
Gäststugan ligger mitt för avloppstanken med berg på ena sidan så det går inte att gräva runt den till avloppstanken (iaf inte på något smidigt sätt..) Även om det skulle gå så är det lite motlut så den lägsta punkten blir ändå under stugan.
Är det något problem med att låta det stå avloppsvatten i röret då (med värmeslinga så det inte fryser)?
Kommer pumpen fixa denna variant på rördragning?
Skulle ett annant alternatv va att sätta en vakumpump i gäststugan som suger rent slangen varje spoling? Det blir dock en helt annan prislapp på en sådan lösning så den lockar inte...
Är det något problem med att låta det stå avloppsvatten i röret då (med värmeslinga så det inte fryser)?
Kommer pumpen fixa denna variant på rördragning?
Skulle ett annant alternatv va att sätta en vakumpump i gäststugan som suger rent slangen varje spoling? Det blir dock en helt annan prislapp på en sådan lösning så den lockar inte...
Saniaccessen ska klara 5m höjd eller 100m längd på slangen (32mm misstänker jag) så det ska inte vara något problem.
Jag hade nog byggt en liten kopplingspunkt vid nya toaletten där jag kan välja att med kulventil stänga av mellan Saniaccess och slang i backen, samt koppla in en vattenmatning som matas via en backventil för renspoling (gardenainkoppling). Och med ett T-skarv för att mata en varmekabel i slangen.
Om slangen är öppen i utloppsänden så borde man kunna mata tryckluft via nya stuganför att kallställa slangen under längre perioder, och spara el.
Jag hade nog byggt en liten kopplingspunkt vid nya toaletten där jag kan välja att med kulventil stänga av mellan Saniaccess och slang i backen, samt koppla in en vattenmatning som matas via en backventil för renspoling (gardenainkoppling). Och med ett T-skarv för att mata en varmekabel i slangen.
Om slangen är öppen i utloppsänden så borde man kunna mata tryckluft via nya stuganför att kallställa slangen under längre perioder, och spara el.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden