5 133 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
VVS-företaget har gjort fel, vad kan vi göra.
Hej!
Har haft ett VVS-företag här som har renoverat vårat badrum. Allting har gått jättebra och vi är nöjda med företaget (liten ort, välkänt och bra företag). Nu under en av de sista dagarna var nästan allt färdigt sånär som på varmt och kallt vatten till badkaret. Det kommer ut två PEX-rör ur väggen som är pluggade, och där ska det sättas en kromad täckbricka med anslutningar som man senare kan skruva fast anslutning till badkaret för varmt och kallt. Han som har VVS-företaget har haft en lärling som har gjort lite enklare saker som montering toastol, montering handfat och sådana saker. Rören har de bockat tillsammans vid flera tillfällen och på ett ställe när lärlingen hade bockat ett rör lite dåligt (i mitt tycke) så fixade de detta utan sura miner eller extra kostnad. Nu till det som hände med duschanslutningen... praktikanten kapade PEX-rören för nära väggen, så det går inte att montera väggbrickan + klämringskopplingarna och anslutningar, det är helt enkelt för lite PEX-rör, det saknas typ 1 cm för at man ska kunna sätta på väggbrickan etc.
Både lärlingen och VVSgubben är oerhört bekymrade över detta. Det första han försökte göra är att i kopplingsskåpet (vattentätt skåp i hallen utanför) försökte han montera på en förlängningssats för att på så sätt förlänga det inre röret i PEX, men det vill inte röra sig alls, sitter stenhårt.
Så frågan är vad man ska göra... han har slut på idéer och det ser ut som det gör. Vi har blivit erbjudna prisavdrag på 5000 kr på fakturan, och han har försäkrat oss att med en plastmanschett är det ingen fara för läckage in i väggen på något sätt. Men det SER INTE SNYGGT UT, det är väl det största problemet, samt vad eventuella köpare av huset skulle säga om de fick se det. Med så många fuskbyggare som finns idag tror man många hade dragit öronen åt sig pga detta, vilket jag kan förstå.
Samtidigt kan alla göra ett ärligt misstag, problemet är väl lite hur man ska lösa något sånt här... finns det specialmaterail som gubben inte känner till för sådana situationer? Det finns tillräckligt med PEX-rör ut från väggen för att sätta på en klämringskoppling och koppla in badkar, men det blir ju inte speciellt snyggt med två hål i kakelplattan där två plastslangar sticker ut, och lite silikon kletat runt hålen med en plastmanschett runt varje hål/slang, jämfört med en fast monterad väggbricka i krom med riktiga anslutningar...
Hjälp!
/S
Har haft ett VVS-företag här som har renoverat vårat badrum. Allting har gått jättebra och vi är nöjda med företaget (liten ort, välkänt och bra företag). Nu under en av de sista dagarna var nästan allt färdigt sånär som på varmt och kallt vatten till badkaret. Det kommer ut två PEX-rör ur väggen som är pluggade, och där ska det sättas en kromad täckbricka med anslutningar som man senare kan skruva fast anslutning till badkaret för varmt och kallt. Han som har VVS-företaget har haft en lärling som har gjort lite enklare saker som montering toastol, montering handfat och sådana saker. Rören har de bockat tillsammans vid flera tillfällen och på ett ställe när lärlingen hade bockat ett rör lite dåligt (i mitt tycke) så fixade de detta utan sura miner eller extra kostnad. Nu till det som hände med duschanslutningen... praktikanten kapade PEX-rören för nära väggen, så det går inte att montera väggbrickan + klämringskopplingarna och anslutningar, det är helt enkelt för lite PEX-rör, det saknas typ 1 cm för at man ska kunna sätta på väggbrickan etc.
Både lärlingen och VVSgubben är oerhört bekymrade över detta. Det första han försökte göra är att i kopplingsskåpet (vattentätt skåp i hallen utanför) försökte han montera på en förlängningssats för att på så sätt förlänga det inre röret i PEX, men det vill inte röra sig alls, sitter stenhårt.
Så frågan är vad man ska göra... han har slut på idéer och det ser ut som det gör. Vi har blivit erbjudna prisavdrag på 5000 kr på fakturan, och han har försäkrat oss att med en plastmanschett är det ingen fara för läckage in i väggen på något sätt. Men det SER INTE SNYGGT UT, det är väl det största problemet, samt vad eventuella köpare av huset skulle säga om de fick se det. Med så många fuskbyggare som finns idag tror man många hade dragit öronen åt sig pga detta, vilket jag kan förstå.
Samtidigt kan alla göra ett ärligt misstag, problemet är väl lite hur man ska lösa något sånt här... finns det specialmaterail som gubben inte känner till för sådana situationer? Det finns tillräckligt med PEX-rör ut från väggen för att sätta på en klämringskoppling och koppla in badkar, men det blir ju inte speciellt snyggt med två hål i kakelplattan där två plastslangar sticker ut, och lite silikon kletat runt hålen med en plastmanschett runt varje hål/slang, jämfört med en fast monterad väggbricka i krom med riktiga anslutningar...
Hjälp!
/S
Borde gå att dra ut röret. Något alternativ att öppna motsatta väggen för att komma åt? (du får ju en del tapet/gips för de 5000kr vvs:aren erbjuder)
"Urdragning underlättas om man mjukar upp röret genom att spola varmt vatten eller blåsa varm luft genom röret före urdragning. Ett glidmedel t ex talk som blåses in mellan skydds rör och mediarör underlättar utbytet. Anvisning för demontering av Wirsbo-PEX-rör finns på vår hemsida www.uponor.se under tappvatten."
http://www.vvshandboken.se/tappvatten/topics/PEX/t_PEXBytPEXRorISkyddsror.html
Kolla även på dessa verktyg:
Uponor PEX Rörurdragare för kofot
och
Uponor PEX Utbytesled
Mvh
Thomas
"Urdragning underlättas om man mjukar upp röret genom att spola varmt vatten eller blåsa varm luft genom röret före urdragning. Ett glidmedel t ex talk som blåses in mellan skydds rör och mediarör underlättar utbytet. Anvisning för demontering av Wirsbo-PEX-rör finns på vår hemsida www.uponor.se under tappvatten."
http://www.vvshandboken.se/tappvatten/topics/PEX/t_PEXBytPEXRorISkyddsror.html
Kolla även på dessa verktyg:
Uponor PEX Rörurdragare för kofot
och
Uponor PEX Utbytesled
Mvh
Thomas
Redigerat:
Det brukar bli en del dragande (läs jävulstyg) vid byte av mediaröret. Men med dubbla utbytesleder så underlättar det enormt då man får "tag" på snutten som är kapad för kort. Viktigt att köpa rätt tillverkares prylar... Alltså samma som PEX:en!
Här har Uponor tillverkat ett smidigt hjälpmedel:
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11562.html
Jag skrev även lite om ämnet i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17816-byta-pex-ror-i-rir.html
Här har Uponor tillverkat ett smidigt hjälpmedel:
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11562.html
Jag skrev även lite om ämnet i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17816-byta-pex-ror-i-rir.html
Redigerat:
Skulle inte förlita mig på tillverkarnas snack om att man kan byta pexrören i framtiden. Rev vårt badrum som var renoverat för 6 år sedan med LK-pex, bockfixturer och hela faderullan. Snyggt draget och allt. Dock hade båda skyddsrörens plast spruckit i fixturböjen och då är det bara att glömma att kunna dra nya rör i framtiden. Kan tänka mig att det ser ut så på de flesta inbyggda pexinstallationer med några år på nacken. Plasten åldras ju och vid kraftiga böjar klarar den nog inte töjningen i längden.
Viktigt att poängtera är moterings-sättet för att kunna byta ut mediaröret!jeppeknaster skrev:Skulle inte förlita mig på tillverkarnas snack om att man kan byta pexrören i framtiden. Rev vårt badrum som var renoverat för 6 år sedan med LK-pex, bockfixturer och hela faderullan. Snyggt draget och allt. Dock hade båda skyddsrörens plast spruckit i fixturböjen och då är det bara att glömma att kunna dra nya rör i framtiden. Kan tänka mig att det ser ut så på de flesta inbyggda pexinstallationer med några år på nacken. Plasten åldras ju och vid kraftiga böjar klarar den nog inte töjningen i längden.
Tex LK skriver:
Ett skadat LK PE-X Universalrör dimension 16x2 kan normalt bytas utan förstörande ingrepp i byggnaden. Detta under förutsättning att installationen utförts enligt anvisningarna och att LK Fixeringsbrickor och LK Klammer för tomrör använts i den omfattning som monteringsanvisningarna föreskriver. LK PAL Rör-i-Rör betecknas som ej utbytbart, men kan bytas om endast två böjar vid en radie av 100 mm installeras.
Jag har varit med och bytt ca 8 slangar och det har gått bra alla gånger utan en då släppte skarven mellan den gammla och den ny slangen. Det är nästan ett måste att man är minst två, en som skjuter och en som drar. Enligt LKs säljare så brukar det gå att byta alupexen mot en vanlig pexslang.
Klicka här för att svara