Vatten & Avlopp
sj6: [citat] Du är för helvete guld med den koll du har på siffror, regler och rekommendationer. Visserligen har jag inte jobbat så länge men jag få fuska med teknikhandboken emellanåt. Är du firmans uppslagsverk? :P
m71: Har bytt nu - funkade kanon! Dock blev jag förvånad över att hitta så mycket gegga och grus däri - blä!
jac: [citat] Har du kollat att vattnet värms upp som det skall? Jag upptäckte att normalprogrammet på min maskin värmer till 40 grader (eller vad det nu var) medan jag måste köra intensivprogrammet för att komma upp i de 60 grader som krävs för att "proppen" till rengöringsflaskan skulle öppnas ordentligt. (Står på flaskan) Det kanske kan vara ett värmeelement som är trasigt?
HerrNils: Tack! Gumminippeln verkar smart. Typgodkänd eller ej,,, frågan är om man vågar gjuta in den, vilket den säkert inte är avsedd för.
Krilleman: "läppen" på själva korgen är formpressad och man kan då inte klippa sig en egen av gummiduk. Tyvärr tror jag du blir tvungen att köpa en helt ny korg! Sj6:s länk var ju trots allt OK i pris!
TurboDanne: Får bli en ny toa o sen alltid spola med nr2-knappen!:)
corre: Samma för oss i Kristianstad, man tar vatten från olika delar av kommunen för att täcka behovet och blanda för snällare smak, korrosivitet och mindre kalk. Framförallt kalken som vi har gott om häromkring :D
MTech: Jag gjorde 20kvm. iom att bädden är upphöjd så går det åt mer material! Jag gjorde detta i juli och har inte fått räkningen än trots påtryckning :what:
Skogsbananen: Ok, tackar för info. Uponor verkade mjukna lite efter några mail och klämde ur sig att AlbaCon AB antagligen kan hjälpa till.
Krilleman: [h=4]LK Utbytesnippel RiR 16[/h] [bild] Detta är en bra sak och oerhörd hjälp vid byte av mediarör i PEX! Varje tillverkare har sin modell men detta är ju självklart LK;s...
m_abrahamsson: Nu förstår jag, allting är enkelt när man vet! Stort tack!!
MTech: Du kommer inte märka nånting på elräkningen! Kostar på sin höjd ett par kronor i månaden!
spekerök: Mina egna erfarenheter med gamla avloppsystem som krånglar är när spillvatten systemet går över till cementrör eller höganäsrör utanför huset där kan rören börjat tanda, sätta sig eller rötter smitit in i rören och växt till sig.Har varit på general stopp på ngr fastigheter som detta har varit boven. Ett hus från 65 kan ha sunkiga ventiler då är det bra om man ser över
anrobe: Slang inköpt på Hygroscand i Högdalen! 20m slang för 3400:- inkl fäst och moms!
mogge_73: Är det så stort spann på priserna så har dom nog inte räknat med att åtgärda alla problem. Har du hela provet? Kan du posta den här? Med vänlig hälsning, Morgan
sj6: [citat] Självklart glömde jag ta med att det kan ju skilja på förutsättningar.
NorweiganWood: Tack för makalöst bra svar. Kanske dum fråga men då kan jag ta med den gamla nippeln till en välsorterad vvs-butik och hitta en likadan fast längre? Halvkopplingen uppåt skall inte tätas för att där sätter jag stödhylsa och ny klämkoppling?
Snailman: placerar du fördelarskåpet 3 meter längre bort, ska vattnet gå 3 meter extra till varje tappställe = du får spola längre för att få varmt /kallt vatten... jag har planerat in mina under kommoden eller i rummet bredvid uponor som jag har använt har en särskild anslutning så man kan ha lite grövre matningsledning än 15mm (man har samma skyddsrör på sista biten så man får samma
Volatyle: [citat] Hej Sauba, tack för ditt svar! Jag går i samma tankar, avser att köpa Bagas slamavskiljare (med inbyggd pumpbrunn). Den större modellen med 3 kubikmeter så att det går att "uppgradera" till reningsverk om dom kraven skulle komma. Vol
Mattias Jönsson: Tack! Jag tycker det är lite svårt att få känsla för avloppsdimensioner och hur mycket kapacitet de har. Lättare med elen...
Mattias Jönsson: Mycket uppfriskande, speciellt när största tjejen är fjorton... :rolleyes: Men i gengäld har jag ju kommunalt avlopp. :p
sj6: [citat] Nej, det är det inte. Och företagen som producerar dessa PEX-rör både forskar och testar sina produkter hårt just för att de ska hålla. Personligen tror jag PEX:en har kommit så långt att de kommer leva längre än prisol. Dock vågar jag inte uttala mig om ang. olika vattensorter. T.ex. aggressivt vatten som kan äta upp koppar rör. Vi var på ett ställe och rören så ut som
sj6: Är du säker på att en VVS:are kopplade in pumpen utan tryckströmbrytare? I sådana fall kommer din pump inte bli långvarig.
anthill: [citat] Ja så går det när man som jag ser fyndmax.se i länken och antar att det gäller någon apparat. :banghead:
prototypen: Sätt T rör i båda ändarna med kulkranar så kan du stoppa i en skumplastpropp och blåsa med tryckluft. Slang, T rör och kranar ska vara "inline". Kranarna får du välja några storlekar större så hålet blir lika som slangens innerdiametern. Alternativt så gräv upp och isolera ovanpå (bara ovanpå så markvärmen kommer åt) så behöver du inte bry dig om isproppar. Protte
corre: Du bör ha en backventil i brunnen idag, med sugsil. Så den är klart. Inne hade jag bara satt en ventil och sen kontrollerat tjockleken på koppparn innan jag monterat den som du föreslår. Ev bytt om det behövs.
Pherra: Det första jag kommer tänka på är överpris, ingen dm avstängning, krånglig installation och oljud vid spolning.
gregster: Pratade med dom över telefon och de skulle skicka reservdelar, så förmodligen blir problemet löst.d^_^b Tack för hjälpen allihopa!