8 668 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Finns det fjärrstyrd huvudkran?
Jag har huvudkranen till inkommande vatten placerad i golvet endast åtkomlig från krypkällaren.
Vid en ev vattenläcka skulle det ta mig minst 1 minut att ta mig tid förutsatt att jag springer ut barfota och kryper in i dom käder jag har på mig för tillfället.
Då måste jag oxå komma ihåg att ta med mig en ficklampa.
En inte helt bra lösning.
Undrar därför vilka alternativ det finns.
Eventuellt så skulle jag kanske kunna rigga upp en avstängningssnöre som går i en slang och ta fram den under köksbänken, men det kan bli svårt och känns lite halvdant att visa upp en sån hemmameckad lösning vid ev senare försäljning.
Vad finns det för alternativ?
Vid en ev vattenläcka skulle det ta mig minst 1 minut att ta mig tid förutsatt att jag springer ut barfota och kryper in i dom käder jag har på mig för tillfället.
Då måste jag oxå komma ihåg att ta med mig en ficklampa.
En inte helt bra lösning.
Undrar därför vilka alternativ det finns.
Eventuellt så skulle jag kanske kunna rigga upp en avstängningssnöre som går i en slang och ta fram den under köksbänken, men det kan bli svårt och känns lite halvdant att visa upp en sån hemmameckad lösning vid ev senare försäljning.
Vad finns det för alternativ?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Klart att det går att lösa. Det finns elektriska ventiler som skulle kunna innebära att du bara slår om en brytare med valfri placering. Det finns ju dessutom en massa överambitiösa system som kopplar en sådan magnetventil till hemlarmet så att vattnet är helt avstängt när larmet är tillkopplat, dvs då du inte är hemma. Allt går att lösa.
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i10571.html
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i10571.html
Sitter och spånar lite... en liten trafo och ett servo till en rcbil och en knapp? kopplat mekaniskt på befintlig kran.
Vad tycker ni, känns det Jalla eller går funktion före form här? (inne i golvet åtkomligt från krypkällare)
Vad tycker ni, känns det Jalla eller går funktion före form här? (inne i golvet åtkomligt från krypkällare)
En vajer eller stång som styr en kulventil är väll inte helt fel. Ibland ska man följa KIS-regeln, framförallt vid "nöd"utrustning. Kan ju vara bra att motionera ventilen ett par gånger om året så den inte kärvat fast när den väl behövs. Dubbla vajrar kanske? Elektriska (automatiska) ventiler är ju inte fel, men de får väll ses som ett komplement i serie med den riktiga huvudkranen.
Beroende på hur kranen idag sitter så kan det ju också gå att förlänga vredet med en axel och flytta upp handtaget in i ett skåp. En rund axel är ju också lättare att täta för kalldrag än en vajer i ett rör.
Beroende på hur kranen idag sitter så kan det ju också gå att förlänga vredet med en axel och flytta upp handtaget in i ett skåp. En rund axel är ju också lättare att täta för kalldrag än en vajer i ett rör.
Går det inte att flytta in kranen på insidan istället?
Nu vill jag inte förta kreativiteten i tråden och visst kan det vara smart med någon form av fjärravstängning, men tror du inte att den minut det tar att stänga i de allra flesta fall kommer att vara försumbar i förhållande till den tid det tar att upptäcka läckan?trekko skrev:
Jo, det har du alldeles rätt i Alfredo!
Jag har fortfarande inte gjort nånting åt det, men när jag nu sitter och läser tråden på nytt så tänker jag att det vore smart att gå för nån av de enklare mekaniska lösningarna ändå.
Då kan man stänga av om man lämnar huset på semester iallafall.
Jag har fortfarande inte gjort nånting åt det, men när jag nu sitter och läser tråden på nytt så tänker jag att det vore smart att gå för nån av de enklare mekaniska lösningarna ändå.
Då kan man stänga av om man lämnar huset på semester iallafall.
Oftast är det väl blandare, tvättmaskiner, diskmaskiner och andra utrustningar "längst ut" som läcker. Om du sätter ballofixer före dessa så kan du snabbt och enkelt stänga av. Det kan vara smidigt att kunna stänga vattnet lokalt istället för i hela huset om du ska byta ut en maskin, serva en blandare eller liknande.
Ett annat alternativ är att leta rätt på var du har avstängningen i gatan och se till att du har en nyckel till den, om det skulle krisa.
Ett annat alternativ är att leta rätt på var du har avstängningen i gatan och se till att du har en nyckel till den, om det skulle krisa.
Klicka här för att svara