Hej,
Stötte på denna 90-graders-böjen som sticker ut från golv-hörnet i rummet där jag bygger badrum.
Hade en rörkrökare hemma häromdagen som drog om lite rör och passade på att fråga vad det var för något och han sa att det med största sannolikhet var inkommande vatten innan det kommunala blev indraget, vilket känns ganska troligt. Jag kunde utan problem kapa den enligt honom.
Det var i-tryckt en trästav i den som var genomrutten och blöt. Tog bort träbiten och gröpte ur lite träflis och nu står det vatten upp till kanten i böjen. Det rinner inte över eller något utan böjen är bara fylld med vatten och det är här mina funderingar börjar.
Eftersom det trycks fram lite vatten kan det vara så att det ändå ligger tryck på röret? Eller är det gammal skit i röret som ligger och suger vatten helt enkelt. Vågar man kapa bort böjen?
Hur tätar jag enklast hålet efter kapning?
Fylla röret med lite bruk?
Stötte på denna 90-graders-böjen som sticker ut från golv-hörnet i rummet där jag bygger badrum.
Hade en rörkrökare hemma häromdagen som drog om lite rör och passade på att fråga vad det var för något och han sa att det med största sannolikhet var inkommande vatten innan det kommunala blev indraget, vilket känns ganska troligt. Jag kunde utan problem kapa den enligt honom.
Det var i-tryckt en trästav i den som var genomrutten och blöt. Tog bort träbiten och gröpte ur lite träflis och nu står det vatten upp till kanten i böjen. Det rinner inte över eller något utan böjen är bara fylld med vatten och det är här mina funderingar börjar.
Eftersom det trycks fram lite vatten kan det vara så att det ändå ligger tryck på röret? Eller är det gammal skit i röret som ligger och suger vatten helt enkelt. Vågar man kapa bort böjen?
Hur tätar jag enklast hålet efter kapning?
Fylla röret med lite bruk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag hade det sipprat ut lite mer vatten än vanligt.
Får nog ta fram spaden när tjälen gått ur backen och gräva lite
Hur "blindar" jag enklast av röret från utsidan?
Kapar det och pluggar med något lämpligt?
Får nog ta fram spaden när tjälen gått ur backen och gräva lite
Hur "blindar" jag enklast av röret från utsidan?
Kapar det och pluggar med något lämpligt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det i en källarvåning?
Då kan röret vara kapat på utsidan, och det rinner in lite vanligt "markvatten" då och då.
Då kan röret vara kapat på utsidan, och det rinner in lite vanligt "markvatten" då och då.
Japp det är källaren. Jag hoppas att det är något så enkelt som du skriver @KnockOnWood.
Jag får gräva lite helt enkelt. Tråkiga är ju att den ligger en bra bit under marknivån om du röret går rakt ut från dess nuvarande position.
Jag får gräva lite helt enkelt. Tråkiga är ju att den ligger en bra bit under marknivån om du röret går rakt ut från dess nuvarande position.
Kan du inte bila dig någon decimeter in i väggen, kapa röret, rensa ur så mycket skit som möjligt ur röret, pela in någon form av tätning (typ en gummikula) en bra bit in i röret med ett kvastskaft, torka upp ordentligt med varmluft och sen fylla någon decimeter eller två av röret med keramisk metall. Sen mura igen hålet. Och sen fixa väggen från utsidan nästa gång du dränerar om. Det är ju en källarvägg som innehåller fukt, så om det mot förmodan skulle bli lite mer fuktvandring runt det här röret så borde det inte vara någon katastrof.
Kommer denna vägg att vattenbegjutas? Om inte så ska du inte ha fuktspärr på väggen, och då borde eventuell fukt inte riskera att bli instängd i betongen.
Kommer denna vägg att vattenbegjutas? Om inte så ska du inte ha fuktspärr på väggen, och då borde eventuell fukt inte riskera att bli instängd i betongen.
Jag skulle försöka ta reda på vad som finns i andra sidan. Först in med en rensfjäder för att se hur långt bort som röret sträcker sig. Steg två om jag får ett stopp skulle jag fästa fast typ en kapad bit vp-rör eller liknande på rensfjädern och trycka in i stoppet. Detta för att se om jag kommit in i lera eller liknande. En fördel om du kan pumpa ur vattnet innan så att du inte tvättar bort ditt prov på tillbakavägen.
Det kommer att bli en av väggarna av en bastu mot väggen med rörer så det kommer inte vara någon fuktspärr där.
En rensfjäder var ju inte så dumt, dock tror jag inte att jag får in den särskilt långt, röret är ju igenproppat med skit (rester av en rutten rundstav).
Är lite rädd för att rensa ut för mycket ur röret, vill ju inte ha en fontän i källaren jag inte kan få stopp på
En rensfjäder var ju inte så dumt, dock tror jag inte att jag får in den särskilt långt, röret är ju igenproppat med skit (rester av en rutten rundstav).
Är lite rädd för att rensa ut för mycket ur röret, vill ju inte ha en fontän i källaren jag inte kan få stopp på
Tog tjuren vidi hornen nu och kapade av stumpen, det sipprade ju som sagt ut vatten lite lätt.
Körde in ett vp-rör och kunde få in det rakt bakåt (det är en yttervägg) ca 2 meter så det går ju rakt ut i marken bakom huset. Vilket nästan med säkerhet leder till en gammal brunn, kan inte se vad det skulle kunna vara annars. Jag tyckte in en träplugg tills det tog stopp sedan fyllde jag 30-40 cm in med bruk och packade det med en trästav.
Hoppas det räcker
Körde in ett vp-rör och kunde få in det rakt bakåt (det är en yttervägg) ca 2 meter så det går ju rakt ut i marken bakom huset. Vilket nästan med säkerhet leder till en gammal brunn, kan inte se vad det skulle kunna vara annars. Jag tyckte in en träplugg tills det tog stopp sedan fyllde jag 30-40 cm in med bruk och packade det med en trästav.
Hoppas det räcker
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden