Dan_Johansson
Dan_Johansson: Jag håller på och river ett badrum från -73 i en kåk från samma år... Kan skriva under på att plaströren (ljusgrå plast, vet inte vilken "sort") är väldigt spröda .. skulle kapa ett med tigersågen vilket resulterade i att röret nästan exploderade av så fort jag satte bladet i det ... dock var 100 mm-rören med större lutning på som nya innuti, medans de mer horisontella
9 svar · 8,6k läst
P
pingflood: [citat] Nej, så länge man kan komma åt allt under huset bör det inte vara några större problem. Ang. kostnaderna så klarar du dig nog en bra bit under 50k. Jag totalrenoverade toaletten på nedervåningen nyligen (rev ner till bjälklagret). Spenderade runt 25k totalt, 2.5 m2 med ny toalettstol, nya badrumsmöbler, flytspacklat+klinkrat golv med vattenburen golvvärme, nytt avlopp inkl
6 svar · 11,7k läst
Ö
öringen: järn 0.077 mg/l stoppar jag fingret i kranen får jag ut en brun/svart beläggning lite åt skokrämshållet. Tittar man i toalettens cistern så fins även där en svart beläggning ingen lukt på vattnet och det smakar gott
24 svar · 5,3k läst
T
Troberg: Det har läckt i fem år, och det enda någon märkt är att det är för mycket vatten ut i avloppet...
10 svar · 7,1k läst
Krilleman
Krilleman: Blanda inte färgerna! Dålig ide att spara pengar på...
2 svar · 2,1k läst
E
Eklunda: Tack för svar. Jag bor i ett hus med tre våningar- själv bor jag längst ner så det kanske blir svårt att hitta avluftningen? Kanske den inte heller påverkas när man bygger om ett badrum i huset?? Å andra sidan kanske inte lukten har med ombyggnaden att göra?? Börjar med att föra bok över när lukten finns där och inte. Kanske måste man rycka bort toan för att kolla stosen - men
5 svar · 5,8k läst
C
corre: Avloppet behöver inte en värmekabel, men du bör om du kan lägga som tillsammans i samma schakt. Skulle en toalett eller kran stå och droppa så kommer det frysa i röret till slut. Går inte det så är det samma manöver med cellplast.
3 svar · 15,1k läst
C
cpalm: Med tanke på hur det brukar se ut i golvbrunnen efter ett tag är ju den första frågan som dyker upp i huvudet hur man undviker att den blir igensatt av klägg? Annars tror jag på själva idén om att det borde finnas en bra potential att ta reda på spillvärme från dusch/bad/handfat/diskavlopp. De tekniska lösningar jag sett på själva värmeväxlingen lämpar sig dock framför allt för
5 svar · 4,3k läst
M
mogge_73: Du har ett sk. Greensandfilter. Strö bara i kaliumpermanganatet i lilla behållaren och se till så att du alltid har salt över vattennivån i avhärdaren.
1 svar · 5,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja, Conex om du ska göra det rätt. http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Produktkatalog/LK-Universal/-Klamringskopplingar--Ventiler/SSE47039.aspx
10 svar · 10,1k läst
·
L
lvedin: Lätt som en plätt. youtube "disassemble FM Mattsson", men man måste ha ringnyckel till FMM a 69:- . Rengjorde bara och blev som splitterny.
5 svar · 2,6k läst
Krilleman
Krilleman: Jag har själv ingen erfarenhet med du är ju inte ensam om problemet. Googla "LG error AE" http://www.justanswer.com/uk-appliance/3ebbr-ae-error-code-lg-f1409tds-washing-machine.html
1 svar · 3,1k läst
Krilleman
Krilleman: Precis! :thumbup:
1 svar · 3,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Så rätt du har! Jag har inte badat i badkar på 40 år. Har ingen partner. Har inget jobb. Har inga vänner. Eller vänta nu, duschen har ju räddat mig. Suck, vilken turgubbe jag måste vara :wow:
83 svar · 50,3k läst
·
L
lordi: Nu när jag tittar närmare, så undrar jag om det inte har varit övertryck i röret pga stopp, så att proppen har skjutit. Är det inte gammalt dasspapper man ser i vänster på bilden. Då kunde man använda en propp av gjutjärn istället. Den brukar fästa lite bättre. Finns t ex av fabrikat MA från gustavsberg rörsystem.
5 svar · 1,3k läst
·
Anders Ryttinger
Anders Ryttinger: Håller med. Men den går ändå upp i tryck med kranar stängda. Får kolla på det mer imorgon. Både med öppna och stängda kranar. Jag återkommer! Hydropressen ligger så jävligt till så det är ett projekt varje gång man skall till den.
9 svar · 1,6k läst
K
Kcirtap1971: Hej, bara en kort fråga, droppar det konstant ur utloppspip eller är det ett efterdropp vi talar om? Om det droppar konstant så verkar det ju underligt med tanke på att du bytt ut reglerkassetten... då bör du nog kontakta Oras kundtjänst. Om det efterdroppar ur pipen så kan det bero på hur syrerikt vatnnet är, alternativt på strålsamlaren. med denna typ av utloppspipar (höga) så kan
6 svar · 11,7k läst
·
C
corre: Tretex eller Masonite, ofta med råspont. Alt gips.
10 svar · 3,1k läst
J
JoakimU: Hej. Tänkte bara uppdatera med lite info sedan mitt senaste inlägg. Jag löste problemet med att få bort befintlig axeltätning, torkade sedan rent och försökte sedan montera ny axeltätning som ingick i det "kit" jag köpte för ca 2200 kr. Det var riktigt bökigt att få den på plats och jag lyckades nog inte till 100% samt att jag missade att byta ytterligare en packning, summan av det
14 svar · 10,1k läst
·
C
corre: Det beror på dina förutsättningar. Inbyggda är vanligast, och behöver lite mer jobb för att vara utanpåliggande. Sen måste rör och slangar komma på rätt ställen mm. Men för en snickarvan så är det rätt enkelt att bygga en träram och måla den. Finns utanpåliggande i plåt också, men dom jag sett har lite mer industrikänsla över sig. Kaske inte spelar så stor roll för dig
1 svar · 1,9k läst
S
slurppe99: Bokat idag fredag och arbetet börjar med grävning på måndag eller tisdag. En av få företag som kunde utföra arbete innan jul. Slang in i tvättstuga 40-32 mm. Slang gömd i list 18-22 mm. Kromade rör i badrum. har lätt betongväggar som måste borras igenom på 3 st ställen och vattenslang upp ur golv i tvättstuga. Däremot var deras offert synnerligen dålig med fyra rader skrivna
11 svar · 4,9k läst
georgep
georgep: Tack, roland53! Jag har i stort redan gjort dessa steg utan framsteg. Området jag misstänker är ganska tät med olika stammar kors och tvärs (en 10 m lång och krokig korridor). Alla ser OK ut men någonstans finns det naturligtvis en läcka. Att leta vidare blir det svårt i och med en gång man står på platsen verkar luken inte längre riktad :-(
2 svar · 2,1k läst
A
andersmc: [citat] Ja, med den typen av rör bygger du lätt den rördragning du behöver. Allt som behövs är enkla handverktyg.
2 svar · 1,5k läst
O
oceanis: Om du har ett handfat i utrymmet kan du montera en avluftare under detta vid vattenlåset. Dom finns för 40 mm avloppsrör också. Sök på vacumventil, avluftning avlopp. Purus brukar ha sådana. Monteras efter vattenlåset från vasken räknat. Hittade även denna vid snabb googling
5 svar · 1,6k läst
K
kallun: Dock anser jag att du ska ha prisavdrag även för denna lösning....
29 svar · 5,6k läst
·
T
thomasx: [citat] Inga dolda skarvar bara.
16 svar · 10,0k läst
S
SuperSnigel: [citat] Installerade i helgen och det passade perfekt denna gången. Köpte dessa: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/%C3%B6verg%C3%A5ngsnippel-gg-carat-r15xm26-2-pack-240228 Skippade lin och tätade med gängtejp, verkar fungera bra utan läckor. Stort tack för hjälpen!
4 svar · 10,2k läst
·
R
ribbones: Jag beställde silar från hornbach. Deras VA snubbe sa att det inte fanns kupol-sil till min utomhus brunn. Denna http://elbutik.se/product.html/gjutjarnslock-150-mmmed-sil-3-ton-belast Har jag ute. Finns här också http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/golvbrunnar-tillbehor/spygatter/ Tänk på att googla sil och inte lock eller dylikt :)
2 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.