kulle
kulle: Biltemas muff är ställbar beroende på hur man viker den så får man dom måtten som står i spec
9 svar · 7,7k läst
·
J
johankr: Jotack, just nu pendlar jag mellan "aha, nu fattar jag!" tills jag stöter på något som motsäger det jag precis lärt mig. Ganska frustrerande faktiskt.
18 svar · 3,9k läst
·
prototypen
prototypen: När man duschar så förbrukar man mera energi än vad som tillförs beredaren så temperaturen sjunker i beredaren, den kan inte koka. Typ. Protte
2 svar · 703 läst
J
Jored: Ok, tack det ska jag kolla upp!
6 svar · 2,3k läst
GK100
GK100: Nej, det behöver du inte.
1 svar · 1,7k läst
N
nordland: Har bytt adapter till en som har ett plant stopp som ni beskriver samt lindat med lin som är inoljat med linolja och nu är det lika torrt som i en sandöken :) Tack alla för era råd och tips, mycket imponerande Ha det bra! (Moderator kan låsa tråden)
21 svar · 33,8k läst
·
H
hempularen: Nej, det kallar "böj" är ett vattenlås som har som främsta uppgift att hålla en mindre mängd vatten som spärr för dålig lukt från resten av avloppssystemet. Du har en rak variant av vattenlås. Dvs. klumpen på bilden innehåller en ringformad vattenkammare som ger samma funktion. Den går att skruva isär rätt enkelt, man brukar kunna göra det utan verktyg, bara med handkraft.
2 svar · 11,9k läst
·
B
blivandehallänning: Är nu inne i badrumskommodväljardjungeln. Hittade jättefina kommoder i läckra färger på Ikea (godmorgomnserien). Någon som vet vad det kostar att ha en rörmokare som kopplar in kommoden/tvättstället? Och elen till spegel/kommod!? Tacksam för svar!!
0 svar · 3,1k läst
E
erik5678: Ja, det sitter ett översvämningsskydd ofta i form av en flottör i botten på maskinerna som gör att de stannar vid läckage. Angående diskmaskinen som läckte på julafton så blev det ingen vattenskada då det var betonggolv under maskinen, men maskinen var inte värd att laga. Ett sånt där golvskydd i plast har legat under diskmaskinen sedan dess. Det finns folk här som är betydligt
5 svar · 5,4k läst
·
A
AndersS: [citat] Se då till att du får en bra kontakt med berörd kommun och den utpekade inspektören. Du kommer att behöva söka tillstånd, få lösning/utförande/placering godkänt och sedan utförandet besiktat/godkänt. Så gräv inget innan du fått lösning/placering godkänt och täck inte igen något förrän utförande blivit godkänt. Skulle kunna tänka mig flera besök från kommunen
6 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: Perfekt, du har dessutom monteringsanvisningen på baksidan av påsen! Svenska kvalité när den är som bäst! :thumbup:
12 svar · 6,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Kalas! Forumet tycker alltid det är kul med återkoppling! :thumbup:
5 svar · 12,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Samma funktion, ja. Men bara en av dom är korrekt. Men jag kanske var lite väl nitisk när det gäller en så kort sträcka med 12mm rör :wow: Ballisen ser dessutom ut som att den "hänger" lite nedåt. Blir lätt så när man överdrar och inte använder stödhylsa! Så frågan är ju naturlig, monterade du stödhylsor? Och hur gick det med den ev droppen?
34 svar · 101,5k läst
·
jackt
jackt: Tänk på att fråga vad som händer om de inte "hittar" vatten eller om det är dåligt tillflöde. Kan vara mycket luddigt skrivet ibland.
5 svar · 4,3k läst
·
M
myrstack: Av lågprisställena så har jag faktiskt konsekvent hittat mest bd-märkta delar på Biltema. Bauhaus, byggmax går bort direkt för delar till ingjutning.
5 svar · 4,0k läst
M
mirakelhäcken: Hej! Finns det någon regel om minimiavstånd vattenbrunnborrhål - fastighetsgräns, alltså som det gör för värmepumpsborrhål? Jag försöker googla mig till svaret på detta men de flesta träffar jag får handlar om värmepumpsborrhål, eller avståndet vattenborrhål - avloppsanläggning. Enligt vad jag förstår av miljönämnden i kommunen i fråga finns ingen sådan lag eller
0 svar · 7,1k läst
Exostor
Exostor: Nja, men med den så borde det väl fortfarande droppa längs fasaden? Jag letar efter något med en pip eller liknande. Enklaste kanske är att sätta en 90° böj nedåt på röret, och sen ett nät på.
2 svar · 2,6k läst
J
JOW: Och jag hoppas att det är färgspill och inte gängtejp man ser i gängan på halvkopplingen.
34 svar · 9,0k läst
·
J
jerwes: Jag hade satt en täckbricka mot golv, typ denna http://www.faluplast.com/sv/tackbrickor/tackbrickarsk-3840367id15mmyd39mm__829 Och sen det andra skyddsröret som krilleman tipsar om, nu är dessa täckbrickor till 15 mm rör, vet inte om det går till 16 slang men annars finns det fler varianter även till 16.
3 svar · 3,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Tja, du får väl testa. Funkar det inte som du tänkt dig så får du väl helt enkelt göra det på riktigt.
17 svar · 12,2k läst
·
A
anjn: Ok, jag gissar att vi i dom norra delarna av landet har vi lite mera svängrum. jag gjorde ny infiltration förra sommaren och det enda som vi behövde förändra konstruktionsmässigt var att det blev en markbädd i stället för infiltration pga. nära till berg.
13 svar · 3,0k läst
Alimaj
Alimaj: Fick ingen plugg med min blandare. Men löste det genom att köpa en vanlig G1/2" plugg hos hornbach. För övrigt fick jag detta svar av FMM kundtjänst. Hej. Vi kan inte rekommendera att plugga duschutloppet då vi inte kan garantera blandarens funktion om den står under tryck. Mvh Så det blir till att inte fälla in kranen.
12 svar · 3,5k läst
·
A
Android: Vad ni än väljer så vill jag varna för JMS-Vattenrening. De installerar filter och de som ej fungerar ute hos kund så påstår man att vattenkvalitén har försämrats... De bevisar det med nytt vattenprov där de tömmer hela brunnen på vatten så mycket det går för att få det sämsta tänkbara vatten. Det vatten provet redovisar de sedan och påvisar att vattenkvaliten har försämras
6 svar · 21,8k läst
·
D
Differentialen: Tack för svaren. Det finns ingen som ser någon risk för att en vakuumventil skulle kunna orsaka besvär om vattnet stängs av ute i gatan ett tag? Eller att andra bekvämlighetsbesvär skulle kunna uppstå?
6 svar · 8,0k läst
Krilleman
Krilleman: Inga alls problem! :thumbup: KBK - Kör Bara Kör
5 svar · 4,8k läst
·
Patrick E
Patrick E: Svårt att tro att det finns så många alternativ till filter för att ta bort järn. Antingen använder man kemikalier eller luft för att fälla ut järnet ur vattnet. Problemet är att järnet inte förekommer som partiklar i vattnet utan det måste oxideras för att kunna fångas upp av ett mekaniskt filter. Ett vanligt enkelt nätfilter eller kolfilter kommer inte att kunna fånga upp
3 svar · 3,9k läst
Patrick E
Patrick E: Kan vara skit som samlats i botten av hydrofor som rörs upp om pumpen jobbar hårt och har svårt att fylla upp hydroforen i samma takt som du tappar ur vatten. Stäng av pumpen. Töm hydroforen helt på vatten och gör den trycklös. Det finns en oval lucka som du kan öppna. Tänk på att du måste byta packningen vid luckan om du öppnar den. Ny packning hittar du på t ex Rinkaby rör, eller
6 svar · 17,1k läst
J
jerwes: Jannez69, Det finns vattenlås som du trycker rakt in i gumminippeln ser precis ut som ditt men är 40 mm rör istället så då kommer du lite närmre väggen.
17 svar · 26,2k läst
·
J
jerwes: Du får köpa skåpsanslutning som är till 28 rör. Men då får du ta hål i skåpet med en hålsåg för att få dit skåpsanslutningen. Dom färdiga hålen som du slår ut är för små. Minns inte vilken storlek du ska ha på hålsågen längesen jag gjorde det, men det var så man fick göra då.
1 svar · 2,4k läst
H
haeh: Vi har nu haft vår ECO VAC Family med komposteringsenheten BOSS 2 i drygt sex år. Jag kan inte säga att det varit helt problemfritt. Nån gång per år har det varit nåt strul med själva vakumsugen men en hel del beror nog på att vi har en av de tidigaste varianterna. Den har utvecklats en hel del under åren och är förmodligen betydligt bättre idag. Däremot har det aldrig varit några
15 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.