R
ribbones: Jag beställde silar från hornbach. Deras VA snubbe sa att det inte fanns kupol-sil till min utomhus brunn. Denna http://elbutik.se/product.html/gjutjarnslock-150-mmmed-sil-3-ton-belast Har jag ute. Finns här också http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/golvbrunnar-tillbehor/spygatter/ Tänk på att googla sil och inte lock eller dylikt :)
2 svar · 7,5k läst
F
Fredrik Å: Oj rörlängd vet jag inte. Det är Proline vi anlitat. Som sagt byt det du kan och relina resten är nog melodin om man inte ska slita ihjäl sig. Fredrik
7 svar · 2,7k läst
L
laufera: Jag har liknande förutsättningar och kommer att installera hydrofor i ett litet isolerad och uppvärmd "pumphus"(en isolerad trälåda med frostvakt) under altanen.
2 svar · 7,4k läst
B
Bråkis: Hej! Idag var jag på Hornbach och där säljs planadaptern för 42 kronor stycket över disk.
4 svar · 5,5k läst
R
RobbanLT: Jag upplever samma problem. Efter min 5-10 minuters dusch varje morgon så slår energiförbrukningen i taket, vissa peak:ar på uppåt 10kW men resultatet blir ca 5-6 kWh under ca 40-60 minuter. Har du haft en VVS:are / elektriker där ännu? Hade något intressant att tillägga? PS. Jag har en Thermia EPT 13 med vvberedare från 97.
3 svar · 2,2k läst
O
oceanis: [citat] Det beror nog mer på hur stort dräneringsbehov man har. Om man ska sänka grundvattennivån eller har stora flöden in mot huset finns nog denna lösning för både små och stora byggen. Större byggnader har ofta ett djupare grundläggningsdjup och därmed större risk för grundvattenproblem. Men som svar så är det mindre vanligt i en vanlig villa eftersom man inte normalt lägger
20 svar · 10,8k läst
·
bax
bax: En bild säger mer än ord. Kan du lägga upp en sådan? Om säkringar surrar så är det ett tecken på pågående varmgång, och då borde dom också vara varma, är dom det?
3 svar · 1,9k läst
Patrick E
Patrick E: Klämringskopplingarna behöver inget tätningsmaterial. Var noga med att inte dra åt kopplingarna för hårt. Krilleman har i någon tidigare tråd (som jag inte hittar) nyligen länkat till instruktionen för Ballofix. Har för mig att den för Ballofix sa att man ska dra åt så hårt man kan med fingrarna och sedan ett och ett kvarts varv med skiftnyckel. Var noga med att se till att
8 svar · 2,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Det borde inte vara några som helst problem så länge du har värme i huset så vattnet i den inte fryser /K
1 svar · 843 läst
mexitegel
mexitegel: http://www.blocket.se/orebro/Hydrofor_i_gott_skick_57050330.htm?ca=7&w=2 Jag tror inte du tillverkar en själv mycket billigare :)
3 svar · 2,2k läst
harry73
harry73: Jag förstår inte att ägaren inte tar regelbundna vattenprovar
2 svar · 2,6k läst
C
calle336: Aha smart regel. Så var det gammla inte klamrat. Men nu ska vi se till så det blir ordentligt :)
6 svar · 10,3k läst
T
term: [citat] Jag tänkte mig (möjligtvis helt felaktigt) att änden inte är fritt upplagd eftersom den är en del i takstolen och således förankrad i överkant. Men varannan bjälke är ju dock inte det... Eftersom urjackningarna bara var 60mm (för att tillåta lite rörelsemån) så hoppas jag att en spikplåt (60x200mm) är tillräcklig för att ta upp både tryck- och dragkrafter. Det visar
17 svar · 6,8k läst
·
T
tobbe9012: Det stämde som ni sa, vred ett par gånger så slutade det rinna. Hatten av!:)
6 svar · 5,6k läst
·
J
Jored: Ok, bra tänkt där @krilleman_215!
2 svar · 1,1k läst
A
Ahlin: Ok, jag får lösa detta på något sätt... Tack för din input iaf :D
9 svar · 1,3k läst
T
Twoflower: Aha, då är jag med. Tänkte inte på att det blir ett extra (mellan muff och gäng) ställe man måste få tätt som sen kan läcka. Tack för förklaringarna.
15 svar · 3,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Katalog: http://www.viacon.se/Handlers/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg=3ddab524-ef3c-48f2-9698-53481fb9c18d&image=~/App_Data/UserImages/File/SE/broschyrer/ViaCon%20produktkatalog%20webb%20med%20bokm%C3%A4rken%20komprimerad%20rev.%2020100901.pdf Sid 43 och frammåt!
1 svar · 973 läst
anders07
anders07: Ska det ligga på marken kanske du kan lägga på rörisolering och trä på ett dräneringsrör...
2 svar · 667 läst
A
Ajohan: Idag var de och filmade, så i morgon är det dags att ringa och få svar!
9 svar · 4,6k läst
Krilleman
Krilleman: Olika färg på skyddsrören är lite överskattat. Skaffa dig en tuschpenna och skriv vad som är vad istället! Då minskar spillet också. Uponor har combiPEX och LK har sin universal. Använder du någon av dessa så behöver du inte bry dig om vad du ska ha slangen till. Dessa passar till både värme och vatten! Biltema har blått/rött skyddsrör på sina slangar har jag sett. Dessa klarar
5 svar · 1,4k läst
roland53
roland53: [citat] Ja, men då bör man nog anlita en röris om man ev. har brist på verktyg, kunskap och material.... ;)
4 svar · 1,4k läst
·
T
t_andersen: Jag undrar om det där verkligen kommar från surt vatten. Kanske det är elektrolytisk korrosion? Har du mon blandat koppar och järnrör någonstans i ditt system?
10 svar · 5,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Helt rätt, dessa är känsliga för kallgrader.
1 svar · 2,0k läst
T
t_andersen: Jag har en borrad brunn med en diameter på 115 mm i fjäll. Det finns fn en pump med en diameter på 95 mm, som jag tänker byta, eftersom den har kört i 18 år och var begagnat redan vid installationen. De nya pumparna har en ytterdiameter på 105 mm. Jag tycker, att det blir mycket lite glapp mellan 105 och 115 mm? Vad menar ni? Går det bra med en 105 mm pumpa i ett 115 mm borrhål?
0 svar · 916 läst
Snigelfis
Snigelfis: Ja det går fint, så har jag gjort fast det är ca 4 meter istället för 6. Spilltratt 50-60cm upp på vägen, sedan 32mm rör från den fram till avloppet. Har använt dessa från rinkabyrör. Fallet är ca 1cm/meter, ev lite mer. http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/vita-ror-och-delar/
4 svar · 4,1k läst
A
Ahlin: Jo, ja det förstår jag, men jag ska koppla PEX, och ser det som meningslöst att betala 60kr för en stödhylsa... Själva kopplingen är väl samesame. Alltså till frågan, varför kan jag inte köpa Cu-kopplingen och en lös PEX-hylsa för totalt 40kr kontra en avsedd PEX-koppling för 98kr???
3 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Men det behöver ju inte vara ett hål som är lika stort som skåpet i sig. ;)
5 svar · 5,8k läst
·
P
para: Firman ansåg inte att det gick på nån garanti så det blir till att betala. Jag såg aldrig hur skadan på kabeln såg ut. Dyr kabel var det iallafall 80 m lång med nån snabbkontakt i ändarna för närmare 3000kr och sen 6h (2man a 3h ink restid) på det. Jag upplevde firman som seriösa så jag tror inte dom försökte blåsa mig. Bara hoppas jag hade otur denna gången så kabeln låg och
23 svar · 6,6k läst
·
A
Antemcduff: [citat] Ja, jag har detta aliaset (Ante72) på andra forum, uppenbarligen har jag loggat in med det aliaset här också på gammal vana då jag inte visste att jag hade det kontot här :-D Får se om jag kan radera det gamla kontot, för det kan ju lätt bli förvirrande med två konton :-P Har kollat in det kontot, men hittar ingenstans att radera det :-/
23 svar · 10,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.