KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är väl just det som Torpann visar på bilderna?
4 svar · 1,5k läst
·
C
cem77: Ett enkelt sätt att få vatten i sitt hus om den egna brunnen strular är på följande sätt. (Fungerar bäst vid plusgrader och med en snäll granne) :) Koppla en slang mellan grannens och ditt uttag för vattenslang på utsidan. Öppna båda kranar fullt. Nu har du vatten i ditt hus, kanske inte med bästa tryck eller flöde men gör att man inte behöver vara utan vatten i flera dagar eller
5 svar · 2,9k läst
T
triplex: [citat] Hur lång tid tar det att rulla ut och på ett fackmannamässigt säkert vis fästa slang 9 meter? 1 slang borde ta mindre än 1 timme kan jag (som lekman) tycka… men de är klart, först ska ju slangen beräknas och beställas (arbetstid), och sen hämtas (från grossist, där kan de väl morgonfika och skvallra lite, på arbetstid) sen är de ju förmodligen viss körtid till ditt
6 svar · 1,8k läst
P
PCLarsson: [citat] Dom, varmt och kallt, ligger fortfarande inte intill varandra i manualen, vilket jag lagt dem för att det ska fungera...
8 svar · 2,9k läst
·
S
SnickareHobb: Ok. Ska kolla. Det som är mest störande är att när man har gäster som lånar badrummet tror dom att vi har slut varmvatten... Vad jag kan se kanske blandaren sparar lite varmvatten, men det går betydligt mer vatten totalt, eftersom alla spolar och spolar och spolar för att få varmvatten. När man till slut får varmvatten (genom att vrida kranen på max), så blir det strax för varmt och
2 svar · 1,1k läst
Dalbotant
Dalbotant: Perfekt, tackar!
5 svar · 1,5k läst
·
A
anis16: Sitter och jämför de olika paketen mellan Fann och Eco-vac men jag förstår inte riktigt skillnaden. Är det någon som har erfarenhet mellan de olika systemen? Det är ju 10-15.000kr skillnad i pris så det bör ju finnas någon skillnad (jag är beredd att betala mer om det är bättre).
0 svar · 3,4k läst
X
Xellvas: Ett 90 graders hörn jag ska igenom och 50mm tillägsisolerad plankvägg. Kändes bättre att lägga den mer "inomhus". Har reglat en 95mm innanpå för förstärkning av bjälklaget i rummet över. Vet inte om det är ok att fylla upp med isolering i den? Isf kanske det skulle funka
2 svar · 1,5k läst
S
Sophie12: Hej! Tack för alla tips och råd! Får ta mig en sväng förbi vvs-butiken med bilder, jafo vattenlås ser definitivt ut att passa! Sophie
10 svar · 18,4k läst
·
B
BORNER: Vi kommer att byta ut stammarna i vår bostadsrätt (24 lägenheter, tre plan, fyra uppgångar, åtta stammar. Fastigheten kommer vara helt tömd på hyresgäster under stambytet). Har själv varit med om ett antal stambyten i tidigare bostadsrättsföreningar, och då slagits av att det borde finnas en hel del att göra vad gäller logistik och metodutveckling! Det tog helt enkelt oförklarligt
0 svar · 1,7k läst
R
Rått: Hej på er. Igår fick jag för mig att städa lite under badkaret. Jag tänkte att, denna gång tar jag mig en ordentlig titt med lampa och varför inte testa fallet också. Resultatet kan ni se i de två filmer jag länkat.https://vimeo.com/110927443 Jag har bott i lägenheten strax över två år. Jag var den första köparen sedan en ganska välkänd byggfirma köpte upp flertalet lägenheter
0 svar · 1,3k läst
P
Peter7: Hej! Jag är ny på forumet och husägare sedan 8 månader tillbaka. Inom en snar framtid ska jag och min granne (vi delar på kostnaden eftersom hans dagvatten är kopplad till min dagvattenbrunn) gräva upp gamla betongrör eftersom rötter letar sig in mellan skarvorna och orsakar stopp. Istället blir det plaströr. Vi ska ta in offerter från 3-4 olika entreprenad. Det ska grävas 1,5 meter
0 svar · 1,4k läst
L
laufera: Jag håller på med en likadan projekt har dock 400mm mellan bjälkarna. Jak kommer troligen att dra rören under huset p.g.a Mindre köldbryggor. Enklare. Risk för frysning är minimal för avlopp (det går att isolera i värsta fall) Synpunkter?
1 svar · 1,7k läst
T
thorsken: Oki! Ljuvlig att få svar på frågor. Tack!
7 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Sprickan missade jag helt! :x
8 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Vilken modell?
8 svar · 3,8k läst
·
N
Anonymiserad 138940: Här är en bra sida för er som funderar: http://asbest-sanering.se/vad-kostar-asbestsanering-kostnad-pris#kakel
14 svar · 4,5k läst
cedarios
cedarios: Ha ha :) jag förstår vad Du menar men nu verkar det ju som att Nicky har vissa problem med innanmätet och tips efterfrågades, jag försökte bara föra ärendet vidare :)
3 svar · 3,3k läst
·
H
hobo840901: Verkar som det blir att köpa nytt...
1 svar · 5,7k läst
·
P
Patrick Enger: På min Gustavsbergare sitter det ett filter undertill vid inloppet till tanken alldeles i anslutning till avstängningsventilen. Stäng ventilen och lossa anslutningen mot tanken och kolla om det sitter ett filter där. Mitt var helt igensatt efter att jag gjort lite jobb på inkommande kallvatten. Det sitter en packning mellan filtret och anslutningen till tanken som du ev får byta efter att
2 svar · 36,9k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Collinder har webbshop även för privatpersoner http://www.collinder.se/ Gissar att Flo-Code Original märkband med textetiketter blir billigast i små volymer.
1 svar · 8,6k läst
F
Flipje: Nej, det var ju det vi inte hade. Skulle vara mycket enklare då :)
8 svar · 12,1k läst
·
M
M.Kristensen: Färgade gummi får inte gjutas in. Vid ingjutning måste en svart användas
6 svar · 5,2k läst
S
slurppe99: Jag skulle bara ha grävt ut kalket. Passa på att kolla elpatron som börjar närma sig att bytas. Varför tror du den tar extra mycket energi? Varmvattnet tar ganska mycket av energikostnaden. Den går väl att ställa på 1 kwh eller 3 kwh samt att du kan ställa in tempen. Den vägen kan du reglera energin beroende hur många ni är och använder varmvattnet. Min koppar Nibe höll i 36 år
3 svar · 4,4k läst
A
adhabe3: hej, skall du utnyttja en beg. tank så är det nog enklast att köra med en Jets Vacuumarator pump som inte kräver att tanken klarar stora undertryck.
2 svar · 1,6k läst
A
adhabe3: hej, räcker det inte att isolera ventilen med 100mm om den är hel förstås?
4 svar · 5,1k läst
·
A
adhabe3: Hej, Hör av dig till hakan.bergqvist@moretech.se
1 svar · 1,5k läst
A
adhabe3: hej, har du kommunalt avlopp så kör man med vakumventil inomhus som sagts tidigare. Men har du eget avlopp så skall man avlufta utan vakumventil till det fria för att den biologiska reningsprocessen kräver mycket syre. Avluftningen skall sitta så högt man kan , helst ovan tacknock. Sitter den lågt så är risken att odören slå ner mot marken.
5 svar · 11,8k läst
A
adhabe3: Hej, Jag har jobbat en del med avlopp och jag kan tänka mig att reningsverket luftas för hårt , dvs att luft omsättningen i tanken är för stor så att den sprider maximalt med lukt pga att både inlopp och utlopp ligger öppet till det fria. Jag tror att man bör gräva en liten stenkista till utloppet för att dämpa luftflödet till diket. När sedan reningsverket startar sin egen
2 svar · 11,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.