Köpt nytt hus och vattnet från den borrade (djupa) brunnen är gulfärgat och luktar äggfisar. Inte så kul.

Har skaffat en britakanna under renoveringen men när vi flyttar dit permanent vill jag ju ha det lite bättre.

Fick offert på Filtrenas J-filter J40 samt Filtrena Easy Clean partikelfilter, Maxi Humus humusfilter samt Osmos filter. Det gick på 78.000:- vilket är lite mycket pengar helt enkelt.

Har tittat på Aquapal JA10 som även har automatisk backspolning, något som jag vet att folk här rekommenderar.

Tänkte försöka spola lite vatten direkt i brunnshålet också för att se om det hjälper lite mot fislukten men behöver kanske ett filter också?

Beställde ett vattenprov från kommunens lab men jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt vad det betyder.

Vad behöver jag köpa för att få bort lukten och gulfärgen?

Fosfat EF 0.52 mg/L
Fosfatfosfor EF 0.17 mg/L
Turbiditet 4.2 FNU
Fargtal <5 mg/L Pt
pH vid 25°C 7.7
Alkalinitet 339 mg/L
Konduktivitet 125 rnS/m
CODMn 1 mg/L
Nitrit <0.05 mg/L
Nitritkvave <0.015 mg/L
Ammonium 0.43 mg/L
Arnmoniumkvave 0.33 mg/L
Natrium 160 mg/L
Kalium 7 mg/L
Kalcium 47 mg/L
Magnesium 31 mg/L
Mangan <0.020 mg/L
Totalhardhet 13.7 dH°
Totalhardhet(Ca) 98 mg/L
Fluorid 1.7 mg/L
Klorid 191 mg/L
Nitrat <0.2 mg/L
Nitratkvave <0.1 mg/L
Sulfat 52 mg/L
Järn 0.52 mg/L

Jag kan tillägga att den befintliga installationen består av en pump av äldre modell samt en separat 60L hydropresstank.

Tänkte passa på att byta pumpen också och kanske tanken för att få en ny och fin anläggning så det får ju gärna fungera med filter. Finns bra med plats i källaren.

Uppdaterar med en prisoffert jag fick från Bra Vatten Norden AB.

Dom tyckte att man skulle sätta in en Royal RIF 100 för 18.000:-. Någon som vet om det skulle kunna funka?

rfa-100.png

https://www.aquagruppen.com/jarnfilter.php

kolla så du får garanti för resultatet så dom garanterar att vattnet blir bra efter installationen jag köpte min anläggning av europé vattenrening och är mycket nöjd med den och även deras support.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.