100 eller 115 it is, then! Billigt VVS har inte 115 utan går direkt från 100 till 210, men det finns ju flera som har. (Smidigt att kunna köpa både pump och hydrofor på samma ställe till bra pris, förstås.) I morrn blir det beställning. Ska kika lite och se om jag hittar nåt ställe som har båda till bra pris, annars kör jag nog på 100 + Wellmate 300 från BVVS.

Rinkaby verkar inte ha hydrofortank utan hydropress från Wellmate.

Tänk på att du behöver motorskydd med kontaktor till en 3fas, kostar några kronor, men å andra sidan är pumpen driftsäkrare.

Jag hade valt EMS pumpen, det går att handla direkt från dom. Och det finns reservdelar längre till dessa. Med lättet kommer du kunna byta dysa och diffusor om ett par år när dom är slitna (slitagedelar).
Alla komponenter kan köpas direkt hos EMS, ink tankar.

Tack kulle, men som sagt, det är hydropresspaket, va'? De är avgjort dyrare så jag tror det.

EMS är en tusing dyrare än både BVVS och VVS-boden, så hittar jag det jag behöver någon annanstans köper jag nog där.

Detaljfråga angående slitdelar. Den pumpen jag har nu har stått i uselt klimat i en genomblöt källare i 17, 18 år utan att jag bytt en del. Den kostade typ 1 500, 2 000 då. Av nyfikenhet är det ju ganska stor skillnad mellan "ett par år" och närmare 20, men är det inga dyra grejer är det givetvis ingen stor sak att byta lite krafs.

Och ja, vissa har tillbehörspaket till hydrofor och pump, men jag är medveten om att jag behöver komplettera med diverse småkrafs.

Om man har sandigt vatten sliter man ut dessa pumpar snabbare, svårt att säga hur länge. Men antagligen 10talet år innan prestandförlusten blir irriterande. Det som slits är ett litet jetmunstyckte och en stor plastdel som är det av vakumskapandet mellan pumphjulet och vattnet.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Är inte 100 lite klent? Vid 4 bar kan pumpen ge ca 10 l/min. Med tanke på de långa ledningarna efter hydropressen skulle jag vilja ha ett stopptryck på upp mot 5 bar. Ca 50 mvp i diagrammet. Risken är ju att trycket inne i huset känns klent när trycket sjunker ner mot starttrycket som lär hamna på 2 bar eller strax därunder. ofta brukar minsta differens som går att ställa in på en tryckströmbrytare vara 2 bar. Ju högre stopptryck desto mindre differens kan ställas in.
Tror inte det finns anledning att oroa sig för att få för många starter på pumpen om man väljer en kraftigare pump.

Jag talade precis med EMS, och han trodde inte det skulle vara några problem med en 100-pump med mina förutsättningar. Det var en dålig linje, men en 100 ger 4,7 bar där jag får 5 om jag gått upp ett snäpp eller två, och han menade att om jag ex. satte intervallet mellan 2,5 och 4 kommer jag inte märka av något fallande tryck i kranarna inne alls, såvida jag inte har ett "grymt stort hus". 1,5 bar i intervall låter visserligen något lite i min lekmannabok, men det var bara ett exempel. Man kan säkert pröva 2 eller 2,2 också. Den ska orka i alla fall, tyckte han. Med tanke på att han talar i eget/säljande intresse bör det vara ett ganska väl underbyggt svar, kan man tycka. Hade han varit det minsta tveksam hade det ju varit lätt att tipsa om en större, dyrare modell.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Låter bra. De borde ju som du säger ha koll på sina egna produkter. Lycka till med installationen.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Tack, tack. Och tack alla för tips och kommentarer, allihop! Nu är det väl mest frågan om man ska ha stigarrör och luftinjektor också eller inte kvar. Tror man att man vill ha det är det ju enklare att montera direkt.

Beställde nu. Väntar med stigarrör och injektor tills jag vet mer om vattnet. Ringde BVVS men alla som jobbade med prylarna var på konferens idag. Ville ha bort punkten från att göra-listan.

Trevlig helg!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.