Byggahus.se

Enkammarbrunn vidarekopplad till trekammarbrunn

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hejsan,

Tänkte jag skulle rådfråga er om en liten upptäckt idag.

Kort bakgrund:

I slutet av förra sommaren flyttade vi till en fastighet på landet. Vår fastighet har tillsammans med grannen en gemensam trekammarbrunn och delar på utgift såsom tömning av den.

I samband med köp frågade jag säljare om avloppet och fick bekräftat att fastigheten har trekammarbrunn och han pekade ut på lägdan nedanför vägen där ett brunnslock stack upp.

Problemet:

Igår kväll fick vi kronstopp i avloppet.
    Brunnarna i källaren svämmade över och vi försökte med vattenslang i sista rensluckan i golvet råda bot på problemet utan resultat, så det var bara att tillkalla slangbil.

Imorse var han här och gick upp med spolslang från trekammaren upp mot huset, men efter ca 22-24m blev det tvärstopp och han sa att detta är något väldigt lustigt. (Trodde att röret gått av i marken alt. rötter vuxit igenom och täppt igen).

Medans han fortsatte spola stegade jag de antal meter han sa upp mot huset, och där hörde jag hur det spolade och skvalpade som tusan under ett par stora buskar. Vi rev upp grenarna på buskarna och fann att där under överväxt av buskar och mossa fanns ytterligare ett brunnslock i metall.

Det visade sig att där fanns den gamla stora enkammarbrunnen. I botten av denna brunn hade man gått ut med ett plaströr som går vidare ned till den nya brunnen.

Så min fråga nu är egentligen..
    Ja jag vet inte.. Jag har aldrig sett någon sån här lösning tidigare.

Stoppet är åtgärdat nu iaf så vi kan använda toalett och dusch, men vad ska vi göra åt denna installation eller kan man bara låta det vara..?

Jag undrar samtidigt om detta på något sätt kan anses vara ett "dolt fel" då vi inte fått någon information alls om denna brunns existens och att all skit (ordagrant) mellanlandar där innan det, förhoppningsvis, rinner vidare till trekammarbrunnen?

Tacksam för era åsikter och råd.

Med vänliga hälsningar,
    Lidforsen

2. L
    Medlem Nivå 2
  3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Låt det vara men titta till det gamla brunnet 2ggr/år och slamsug det samtidigt som trekammaren om det behövs.

Protte

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 2
    Ska föresten lämna osagt om det är betong eller stålrör första biten till enkammarbrunnen.

5. L
    Medlem Nivå 2
    Tackar för ditt svar!

Han som var här och spolade sa att det var en lite knepig lösning, men att det kan vara bra att ha som spolbrunn vid eventuella problem då det är ganska långt till trekammaren.

Däremot tyckte han att man åtminstone skulle kunnat gjutit en "kanal" i botten för att leda allt rätt direkt.

Att koppla samman inkommande och utgående rör inuti enkammaren trodde han inte var en bra idé då det blir ett för stort fall på den korta biten.

Vi tror att detta är en förklaring till den enorma mängd flugor vi har haft både i och utanför huset. (Sitter hundratals ute på stenfasaden i solen).

Byta till ett ordentligt lock med en rejäl tätring kanske är att rekommendera mot både flugor och ev. lukt?

Med vänlig hälsning,
    Lidforsen

6. L
    Medlem Nivå 2
    Någon som har ytterligare erfarenhet av likvärdig installation?

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Är inte ovanligt i avloppsnät att man har haft uppsamlingsbrunnnar i betong där ledningar kan komma från 2-3 olika håll för att sedan gå vidare. Men de är då gjorda för att få jämnt fall och inte stora nivåskillnader, samt att man vallade in botten i halvrörsform.
    Det ni skulle kunna göra är att gjuta en botten och valla den så att avloppet styrs mot utloppet för att minska risken för stopp i brunnen. Men det kanske finns modernare metoder idag, min erfarenhet är 35år gammal och utifrån gjutning av brunnsbottnar.

• Laddar…
  8. L
    Medlem Nivå 2
    Tackar så mycket för ditt svar!

Vi ska hålla lite koll nu när vi väl känner till denna extrabrunn.

Surrade även med farsan igår som är gammal röris. Framöver mot sommaren ska vi spola ur och tömma brunnen helt, därefter gjuter en ny botten med ränna i mitten och vallar på sidorna som styr in mot rännan i mitten.

Med vänliga hälsningar,
    Lidforsen

9. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Hade det varit mitt avlopp, skulle jag grävt upp från den gamla brunnen och bort med den
    lagt nya rör in till huset med "snälla böjar".
    Man kan ju gå upp med en spolbrunn om man vill det.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Men under förutsättning att man ser till att få denna brunn slammsugen då och då. Är det verkligen ett problem?

• Laddar…
  11. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Det behöver det inte bli men risken är ju där, och nog ska det alltid bli stopp när man har bjudit till fest och hela familjen är samlad " ah jag ska bara ut o peta bort stoppet"
    Det är ju en del jobb med att gjuta upp kanter o göra fall nere i botten, så då hade jag hellre gjort om det.

Men det är bara min åsikt TS får göra som han tycker är bäst :)

• Laddar…
  12. I
    Medlem · Nivå 9
    Du kommer snart att liksom alla andra fastighetsägare i Sverige med gamla avlopp få krav på dig att antingen koppla in din fastighet till det kommunala va nätet alt skaffa ett minireningsverk. Så lägg inga pengar på dina gamla brunnar. Din enkammarsbrunn kommer dömas ut om du inte kan visa på att den är helt tät....Bara att undersöka detta kostar bra pengar. Så lägg inte tid på den. Den kommer du bli tvungen att helt bypassa i framtiden. Det enda som kommer godkännas är täta rör till va nätet eller minireningsverk eller annan godkänd reningsanläggning (markbädd med fosforfälla etc etc)

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 2
    Tackar och bockar för all input!

Ska hålla koll hur det verkar fungera framöver. Innan vi flyttade hit så stod huset obebott i ca 3 år med endast några helg/veckoboenden.

Nu när vi köpt och flyttat hit så har avloppsledningarna fått börja motionera igen, framförallt i källaren. Så stoppet kan bero på att de gamla ledningarna i källaren fått stå still under väldigt lång tid.

Håller ett vakande öga på allt och får smida planer för framtiden. Det är nog som du säger att om det skiter sig så händer det när släkten är här. ;)

• Laddar…