V
viffer: Rörmokaren kom tillbaka idag, han hade hittat en lösning när han pratade med tillverkaren av vår värmekabel. Så han lyckades koppla in den i ett uttag och det tog kanske fem-tio minuter så rann det vatten igen. Efter det satte han in en ny värmekabel, det enda som saknas nu är ett riktigt uttag under diskhon, det sitter i en skarvdosa nu från ett uttag ovanför diskbänken. Så jag ska
28 svar · 2,8k läst
·
Ludwig
Ludwig: Gött!
11 svar · 2,3k läst
Ludwig
11 svar · 2,3k läst
CHEMAS
CHEMAS: Gammal tråd men hur gick det? COOP Hur ser en sådan avluftare ut?
6 svar · 3,7k läst
fgo
fgo: Då letar jag på rätt koppling så löser det sig på rätt sätt! Tack för all hjälp.
6 svar · 3,4k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: Jag slängde i en flaska med lite vatten i tanken, med ett snöre genom brunnens hål. Tog en pinne och mätte tankens djup. La en bräda på marken där jag har markerat 0 - 5 M3, har en knut på snöret och drar tills flaskan lättar. Det blir väldigt exakt och nu kanske man slipper akuttömning för 2400 kr. [bild] Enkelt och i stort sett gratis, locket väger 100 kg, så det är otympligt.
9 svar · 20,9k läst
·
A
AndersS: Tänk på att du måste kunna tömma ledningen vintertid annars riskera den att frysa sönder, gäller där du har kopplingar till rördelar. En anslutning ovan mark med kopplingar och rör in i huset kommer att frysa och även spricka vintertid, Jag hade nog satt en vanlig vattenutkast på huset, som är självtömmande och då får du även en avstängning. Då kan du enkelt koppla bort
1 svar · 2,9k läst
F
Fred vom Jupiter: Är det själva röret som är trasigt så kan du byta ut det eller relina. Relining innebär att man lägger ett plastskikt inuti det gamla röret, så om det är alltför dåligt skick på det gamla röret kanske det inte funkar att gjuta i. Reliningfirman brukar filma röret inuti innan de gör något, så då får du veta, även om det kanske kostar någon tusenlapp. Är det golvbrunnen som
2 svar · 1,5k läst
jarlh
jarlh: [citat] Mycket bra fråga! Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, och förstår inte någonting nu... Tvättstugan finns på bottenvåningen, så någon tvättmaskin är det inte. Ej heller handfatet, för det avloppet går en annan väg. Duschen är inte nära. Så ingen aning är mitt svar.
8 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ett alternativ till plastgängor, än tejpen som kan vara lurig, är gängsnöret. http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802627059713
3 svar · 2,4k läst
·
P
Anonymiserad 138940: Tack! Kör silvertape å plastpåse på dom tills allt är klart.
2 svar · 786 läst
Krilleman
Krilleman: Montera en mindre VVB i tvättstugan med då. Jag vet inte i pengar vad driften kan tänkas vara, men jag skulle uppskatta varmvatten i tvättstuga om den låg i separat byggnad. 30L räcker långt...
4 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: Tillägg: Det kan ju även vara spolröret (alltså det rör där vattnet kommer från cisternen när man trycker på knappen) som gummit hamnat på sidan!
3 svar · 2,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Om röret i beredaren är av så är det nog svårare att ersätta det. Är det bara ett byte av insatsen i blandningsventilen så köper du lätt en ny sådan beroende på vilket LK-nummer du har. Gissningsvis 550?! (står på mässingen) Att kontrollera detta är ju relativt enkelt. Spola massor med varmvatten. Är själva röret ut från beredaren varmt (alltså innan blandningeventilen) Blir
9 svar · 6,1k läst
·
F
Fluxor: Det blev ett nytt ventilhus. Fungerar nu ypperligt!
2 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Utgåva 3: http://www.ekenentreprenad.se/wp-content/uploads/2014/08/gamla_golvbrunnar-3.pdf Ingen större skillnad vad jag kan se. Men då är ju jakten igång på utgåva 1 + 2 ;)
5 svar · 11,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det låter som det är på den inkommande sidan av vattenmätaren (alltså från gatan) Köp en färdig självbegränsande värmekabel i lämplig längd (alltså med stickpropp) Här hittar du bla Altech:s variant som är Dahls egna varumärke. Prisvärd! http://www.vvsbutiken.nu/category.html/varmekabel-fardiga-kit Tejpa på denna på röret och isolera med någon typ av rörskål.
4 svar · 1,8k läst
D
dubMaestro: Jo jag vill inte köpa något i onödan givetvis. Proppen sitter som berget så jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få loss den utan att dra sönder spåret. Det är lite slitet redan tyvärr. Vad det är för gänga hoppas jag kunna få hjälp med hos någon rörhandel. Min blandare verkar vara en mora temp vilken det står att den kopplingen ska passa till. Men det kanske kan vara
22 svar · 7,9k läst
·
I
Ila: Jag vet faktiskt inte men jag skulle tro det. Den är inte bytt efter 2006 i alla fall.
9 svar · 11,8k läst
Krilleman
Krilleman: Fast det ska inte vara gängtape på M26 anslutningarna ;) Trådlyft från 2008! :thumbup: Eller menar du att det var tänkt till "grann-tråden"? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/248278-hyresvarden-foreslar-att-koppla-bankdiskmaskin-pa-direkt-pa-tappen.html
21 svar · 14,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Bara väggbrickan/blandarfästet är typgodkänd för PEX så kan du använda vilken du vill. Såhär skriver tex vatette (som inte tillverkar PEX): http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/636139_blandarfaste_150_plast_dy15.pdf
1 svar · 2,1k läst
Z
zingo: Behövde inte öppna. Tryckte nedåt i vänsterläget och vickade lätt åt höger. Kände att det gick att stänga allt närmare mitten så jag fortsatte vicka. Och nu är den som den ska vara :rolleyes:
5 svar · 2,4k läst
·
L
lordi: Ska du samisolera "ormboet" så tänk på att kallvattenröret skall isoleras separat från de andra rören.
2 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-rak-koppling-oevergang-plast-x-koppar.php?group=prod_prod_grp-s1/460 Du behöver inga stödhylsor med denna.
5 svar · 717 läst
·
Demmpa
Demmpa: Oftast kan man säga att det är görbart, nej det är inte krångligt, nej det är inte dyrt.
2 svar · 811 läst
K
kaptnen: Ah där ser man, då blir jag ännu mer säker på att behålla minst en riktig luftning iaf. Den andra byts däremot ut till en vakuumventil misstänker jag, dock kommer den såklart inte få sitta på vinden.
14 svar · 2,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ta en ficklampa (i snöre) och sänk ner i hålet, ta sedan några bilder på hur det ser ut, både vid ytan och en bit ner, kanske även ända längst ner. Jag känner inte heller till cementrör som har annan form än cylindisk/konisk, däremot finns det "brunsmaschetter" (vet ej ordet) som sex- eller åtta-kantiga (kommer ej ihåg vilket).
2 svar · 1,1k läst
F
Fredrik Å: Hej Jag tycker det låter sjukt dyrt. Vi anlitade Proline och det är minst 30 meter leding och jag tror att materialet gick loss på 9000 totalt. Fredrik
3 svar · 3,8k läst
N
norrbottenstorpet: Är det bara en fråga om att pumpen går för ofta, handlar det sannolikt om det du redan jobbar med, att luftkuddens storlek är för liten så att det blir liten tid mellan start och stopp för pumpen. Stäng av pumpen elektriskt. Töm ut hela hydroforen, gärna om du har en bottenventil eller avtappningskran och öppna toppnippel eller rensningslucka, så att den är helt tom. Stäng sedan
1 svar · 2,3k läst
kulle
kulle: Biltemas muff är ställbar beroende på hur man viker den så får man dom måtten som står i spec
9 svar · 7,7k läst
·
J
johankr: Jotack, just nu pendlar jag mellan "aha, nu fattar jag!" tills jag stöter på något som motsäger det jag precis lärt mig. Ganska frustrerande faktiskt.
18 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.