Lite bakgrund: jag köpte en liten gård 2013 och sålde 2014. Eget vatten med En Gammal borradbrunn.

Nya ägaren har nu mätt brunnen och den var runt 10 meter djup. Ca 7 meter foderrör(måtten är jag inte helt hundra på) och en jetpump ovan jord med en slang(5 meter) som tar vatten UR foderröret. Detta Menar nya ägaren är ett doltfel. Kan så vara fallet?

Ingen besiktningsman anlitades innan husköp och Med en mindre ansträngning hade han kunnat få upp slangen så som han uppenbarligen fått nu? Jag har aldrig brytt mig om borrhål eller likande själv då brunnen inte sinat och vattnet var tjänligt!

Med vänlig hälsning

Men vad är problemet? Att slangen är för kort? Det är väl ändå samma vattenmassa som vattnet tas ur? 3 meter längre slang skulle lösa problemet?

Vet inget om dolda fel men jag förstår inte vad som är fel här? :x

• Gilla
CEK
  • Laddar…
Han tycker att det är fel att vattnet tas ur foderröret och förmodligen tycker han att brunnen är för grund och vill göra den djupare Trots att vattnet blivit godkänt av svensk vatten analys och inte Sinat. Och vill att jag ska stå för kalasEt 😛

Vad är det som är fel? En jetpump, eller vilken annan pump som helst, kan inte suga djupare än ca 7 meter, och det är väl samma vatten i foderröret, som längre ner?

Ja och han säger att så får det inte vara. Det ska tydligen vara totalt helt fel att vattnet tas ur foderröret påstår han. Han är rätt jobbig att ha att göra med då han är en "jag kan allt ". Och jag är oduglig på vvs så vänder mig till er som kan mer så jag kan få veta hur det ligger till ☺ Jag har nämligen inga planer på att betala hans nya djupborrade brunn.

kulle
Ger brunnen vatten i normal omfattning så är inte detta något fel, finns ingenting som säger hur djup en brunn ska vara.

Nej det tycker inte jag heller, men sen påstår nya ägaren att det är fel att vattnet tas ur foderröret? :S

Något "fel" har jag svårt att se att det är, och definitivt inte dolt, bara att glo ner i röret. Samt då att en jetpump ovan jord säger oss att det inte tas vatten på större djup än 7-8 meter, där 8 är absolut max.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Men det kommer ju vatten ur de nedersta 3 meter och det stiger uppåt när man pumpar ut.
Det kanske tom är en fördel då det blir omsättning på vattnet i de övre delarna av brunnen.
Sand och annat elände följer inte med om man kan ta vatten lång ifrån botten.

Konstig ny ägare, säg att du råkade göra brunnen 10 meter isf 5 meter som borde räckt.

Protte

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Det är knappast ett fel. Dessutom fullt inspekterbart om man är intresserad vilket han uppenbarligen inte var vid köpet, han vill ju bara få dig att betala ut pengar. Skit i det bara.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Nej det tycker inte jag heller, men sen påstår nya ägaren att det är fel att vattnet tas ur foderröret? :S

Ojoj blev lite fel! Tack alla svar, nu kommer jag kunna sova i natt! 😀

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Förresten har inte jag borrat brunnen, den är gammal som gatan 😉

O
ÄR det egen brunn så har jag för mig att den ingår i undersökningsplikten! Då borde det inte vara några problem att upptäcka...
Eftersom det är köparen som måste bevisa att något är fel... så är det han som måste visa att det är fel att ta vatten ur foderröret... Att säga att det är fel är inget bevis... Så sitt ner i båten...

Redigerat:
Oavsett om det är fel eller inte så är det ju inte dolt, därmed kan du fortsätta sova lugnt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.