Byggahus.se

Val av hydrofor och pump.

1. T
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag ska precis köpa hydrofor och pump till vårt nya hus med grävd brunn, och har lite svårt att komma till skott, framför allt med hydroforen. Som med hela värmeanläggningen (som halvt och halvt dödat mig att projektera) är det ju lite av en vetenskap. Rostfritt som inte är rostfritt, galvat och syrafast, allt i olika SS- och EN-klasser. På rekommendation av Callidus kommer vi inte göra ett vattenprov förrän 1-2 månader in med vattnet i rotation, men vi har en god indikation av vårt nuvarande vatten, också det i en grävd brunn som ligger endast 200 meter från vår nya. Vi hittade två stora vattenprover, ett från 2011 och ett några år äldre. Då fick vi bl.a. veta detta som är intressant för just rost och ledningsangrepp:

2011:
    Ph: 6,5
    Hårdhet: mkt mjukt
    Klorid: 9mg/ml
    Alkalin: HC03 51mg/ml (kan ha varit det äldre testet)
    Konduktivitet 16,8 mS/m

2008-09:
    Ph 5,8
    Hårdhet tyska grader 3,3 dH
    Koppar, anmärkning
    Aggressiv kolsyra 76 mg/l (<5 rekommenderas i det provet, <15 på ett annat på nätet)
    Påtagligt ledningsangripande

Uppenbarligen kan vatten ändra i ett kortare perspektiv, men vårt vatten bör betraktas som aggressivt, åtminstone i någon mån. Vissa parametrar är alarmerande medan andra är relativt okej.

Spontant sneglar jag åt galvat, prismässigt mittemellan rostfritt och syrafast. Det finns en tråd i ämnet här på forumet jag tagit inspiration från, http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/249504-funderingar-kring-kop-av-rostfri-hydrofor.html, men bortsett från att klassa massa olika tankar känns det inte riktigt som jag fick svar på det jag vill veta, vad just jag bör köpa. Visst, man kan köpa en Gävle galvan i "rätt" klassning, men de kostar ju 15 papp också, jämfört med 7 500 - 11 000 för andra märken/klassificering.

Någon haft snarlika funderingar? Vi har ett barn och ett på väg, så god kvalitet för bra pengar är av intresse, men det finns ju s.a.s. ingen anledning att köpa en Ferrari om man inte har behov för mer än en Passat.

Vad gäller pump känner jag nästan likadant. Man undrar ju lite hur stor skillnad det är på en jetpump för två papp och en för sju, liksom. Större flöde och kraftigare motor förstår jag, men det finns galet många pumpar och de flesta verkar ärligt talat ungefär likadana. Har PEM 40 själv och en kulvert på 50 meter mellan pann/vattenrum och bostadshus, så tänkte att det kanske kunde vara bra med lite blås och kollar därför på pumpar med 32/25 istället för 25/24, men jag famlar lite i blindo. Ska ringa några ÅF i veckan också, men känns bra med lite åsikter och kött på benen. Dessutom talar de ofta i egen sak. "Jo ser du, den HÄR ska du ha!"

Lite svamligt inlägg, men tacksam för allehanda tips!

2. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Varför inte en glasfiberarmerad tank tex WellMate e.dyl de är riktigt bra och då behöver du inte tänka på vattenegenskaperna för hydroforens skull.

3. C
    Medlem · Nivå 14
    Har du koll på tillrinningen i brunnen? Helt onödigt med kralligare pump än brunnen kan ge, dom fåtalet hundra liter vatten som ligger i buffert gör ingen lycklig om det pumpas fram 5min snabbare... ;)

Anslutningen på pumpen spelar ingen roll i ditt fall, däremot är det bra med grov slang, 40mm är lite i överkant, men ligger den så ligger den :)

4. T
    Medlem Nivå 6
    GK100: Största anledningarna till varför jag inte övervägt glasfiber är dels att plast känns obehagligt hälsomässigt, och att jag upplevt livslängden som kortare än de i metall (förutsatt att de inte rostar sönder, då...). Sedan noterade jag att även många metalltankar är plastade invändigt, så då kan man ju undra hur stor skillnaden är. Syrafasta har väl ingen plast, men de är nästan dubbelt så så dyra också.

Det låter onekligen rätt praktiskt med plast vid våra vattenegenskaper.

Man kan ju spontant undra varför man fortfarande säljer hydroforer av så många olika material om det inte är någon större skillnad mellan dem. Visst, det finns olika bilar och valfrihet är bra, men då borde man kanske tala om skillnaderna bättre. Jag gissar att livslängden på en syrafast är rätt brutal, men man kan ju byta ut komposittanken om 15 år också om det är så.

Det känns som det står mellan glasfiber och syrafast. Galvat är plastat invändigt och rostfritt redan uteslutet med tanke på vårt vatten.

corre: Ang. tillförseln och pump. Tack. Mjo jag vet att 40 är lite overkill men jag hittade slang billigt. Tyvärr visade den sig vara lite klen, så en VVS:are jag hade där sade att har jag otur kan den "skrynklas ihop", nästan som implodera, av suget. Ofta nere i brunnen eller i skarpa böjar om jag minns rätt. Då kan man å andra sidan i värsta fall gå ner med en 32:a senare. Förhoppningsvis händer det inte.
    Jag valde 1200-ringar just pga osäker tillrinning, så jag bör ha omkring 2 000 liter som buffert.

Äh, det är mest samma sak som med tankar tycker jag. Vissa ÅF har 15 olika pumpar där det bara skiljer några hundralappar mellan varianterna. Då undrar man ju lite. De flesta jag kollat på ligger på mellan två och fem tusen, även om vissa drar uppåt sex, sju. Svårt det där. Sedan, apropå vattnet, bör man väl försöka hitta en rostfri eller galvad pump invändigt också då, antar jag?

En helt annan sak som slog mig för en tid sedan. Min plan är att ha pump och hydrofor i pannrummet. Finns det en risk att vattnet in blir onödigt varmt då? Acktanken isoleras så klart, men det vore kanske mer lämpligt att ha hydrofor i ett rum på vad vet jag, 10 grader, än 25. Ju större hydrofor jag köper, desto längre tid kommer ju vattnet ligga i ett förhållandevis varmt rum, eller hur? Att dricka tempererat kallvatten är ju inget kul.

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Jag skulle välja ett annat utrymme än pannrummet för hydroforen. Ju kallare desto bättre.
    Snåla inte med prestanda på pumpen. Tänk på att den dels ska övervinna höjdskillnaden mellan vattenytan och hydroforen inklusive förluster samt kunna bygga upp tryck. Ett exempel: Säg att max höjdskillnad är 5 m och du vill ha 4 bar som stopptryck. Då krävs det att pumpen kan trycka minst 45 m vattenpelare. Alla pumpkurvor visar maxtryck när flödet är 0 l/s. Du bör alltså ha marginal på trycket så att du får ett vettigt flöde vid stopptrycket.

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 6
    Tack för tipsen Patrick. Mjo, det kanske blev en tankevurpa där. Planen var att samla allt i VVS-väg i ett och samma uppvärmda rum. Nu ska jag visserligen isolera acktanken, men det är väl troligt att det blir relativt varmt i pannrummet oavsett. Jag har ett loft rakt ovanpå pannrummet. En idé är att försöka ha hydrofor och ev. expansionskärl där, istället för hydrofor i pannrum och expkärl i groventrén. Får fundera på det. Då skulle pump, el och diverse utrustning kunna monteras i pannrummet och sedan rören ta en vända upp och ner, så att säga. Blir några meter extra rör men inget större problem. Får däremot regla och isolera en bit på loftet, men det går ju att ordna.

Pump: jag funderar på något i stil med Maxi Jet 315T. Som sagt, jag kan inget om deras skillnader, men Billigt VVS har bra pris på den och den ligger i det högre prisområdet innan pumparna s.a.s. blir riktigt dyra. Känns som den bör orka med. Ska ringa dem i morgon tänkte jag.

Glasfiber kontra syrafast: är det bara inbillning, eller är det fler rekommenderade tillbehör till glasfibertankarna? När man kollar hos olika ÅF finns det rätt mycket lull-lull till komposittankarna, medan metalltankarna mest har mindre tillbehörssatser. Det är luftning och stigningsrör och tryckautomatik och deras mostrar. Ska höra lite om tankar om jag får tag på någon på telefon i morgon. Vill verkligen, verkligen bli klar med det här då det är den sista stora biten i min värmeanläggning, som dragit ut något kopiöst på tiden.

Fortsatt tacksam för tips. :)

7. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det är en enkel och rejäl pump du tittat på där kommer passa bra ingen tvekan om det, lite större modell av de så vanliga Jet-pumparna. Inte ska du väl krångla med hydrofor uppe av det skälet, så lite vatten använder du väl inte eller så har du alldeles för stor tank. Bättre isf att göra en hörna avskilt för den och pump om du tycker det skulle behövas.

Valet av armerad plasttank tycker jag är lätt de finns av mycket hög kvalite och med i praktiken obegränsad livslängd oberoende vattenegenskaperna. Och vill man inte behövs inga fler tillsatser till de kärlen, men en del av dem är bekväma och går för all del använda även till konventionella hydroforer.

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 6
    Fasen, det låter ju som jag kanske kan slå till snart, då. :) När man läser, läser, läser och frågar når man ju ofta en viss gräns där man känner att man inte kan lägga hur mycket tid på något som helst. Man vill undvika de värsta fällorna, som i mitt fall kanske att köpa en "vanlig" rostfri tank med aggressivt vatten. Kommer man tillräckligt nära bör det ju funka ganska bra, tycker man. Får se hur jag gör med placering. Innan jag började läsa på nätet hade jag planerat för en 150-literstank, men de flesta rekommenderar en 300 för ett hushåll på 3-4 personer. Omsättning av vatten kontra slitage på pumpen lär väl göra marginell skillnad sett över 20 år, dock. Vid 150 kommer vattnet möjligtvis bli något svalare då, vad vet jag.

Ska försöka beställa idag, tror jag. Kör nog på 315-pumpen och en Wellmate, då. 300, troligtvis.

9. C
    Medlem · Nivå 14
    Redigerat 11 mar 2015 09:31
  10. T
    Medlem Nivå 6
    Den där kurvan säger inte mig något. Vet inte vad Mvp är. Men verkar den passa bra räcker ju det. :surprised:)

Brunnen är väl 4 - 4,5 meter djup och jag gissar att väggen i maskinhallen ligger cirka två meter över brunnen. Från brunnen in till maskinhallen är det 20, 25 meter. Från maskinhallen in till huset är det 50, 55 meter kulvert, och huset ligger cirka 1,5 meter högre än maskinhallen.

Tycker det blev lite småtrångt i brunnen efter de satte ner konsol och vinkel på PEM-slangen, och det blir inte lätt lätt att ex. byta ut sand i botten med en dränkbar. Och så ska man dra dit el, och så är den dyrare. Vet inte, men spontant låter det lite opraktiskt. Om det inte är så att de pumpar jag kikat på har svårt att klara mina förutsättningar då, förstås?

11. C
    Medlem · Nivå 14
    Snarare så att 315pumpen är dimensionerad för lantbruk än villa. Den kan ge 5bar vid minimalt vattenuttag, vilket motsv 50m höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkten.

Men i mer normalt tal så kommer den kunna prestera runt 80-100L/Min vid ditt bruk, vilket motsv typ 7-10 samtidiga duchar eller 3-4st vattenspridare. Vilket antagligen kommer vara mer än brunnen kan ge.
    Det behöver inte vara fel det heller om man behöver dyl prestanda.

Största problemet är nog snarare att den kommer fylla tanken på ett tiotal sekunder när du tappar vatten i normalförbrukning, vilket genererar onödigt mycket start/stopp om du vattnar i trädgården tex.
    Dessutom kan du få tryckstötar som är irriterande.

Dränkpumpen håller jag om att den är onödig i ditt scenario, nämnde den mest för att den kan passa om man har djupare brunnar än du har.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 6
    Okej. Mkt bra info där, tack corre. Då kanske jag borde sikta på en mindre krallig pump, typ 215T eller någon med lite mer Svensson-fokus?

13. C
    Medlem · Nivå 14
    215 var ju inte så mycket mindre egentligen.
    en 100T ligger ju både i en annan prisplass och drar mindre än halva effekten, men fortfarande 3fas vilktet är drifttrevligt. Robustare utan kondensator och snällare mot elnätet.
    http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/852

Det hänger väl lite på om du vill vattna mycket, och om det är bra tillrinning. Då blir det en ytterlighet man får fundera på om man ska dimensionera efter.

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 6
    Tja, tipsar du mig om pumpar som gör det jag vill för mindre pengar blir ju ingen gladare än jag. :) Vattna mycket... nej, knappast. Även om jag bor på landet och är lite månskensbonde ser jag inga gigantiska fält med känsliga grödor som ska konstbevattnas inom överskådlig framtid. Och dyker det behovet upp, tja då går det ju faktiskt att byta pump senare.

Helt ärligt har jag mest kollat på de pumpar jag gjort då jag inte velat köpa det billigaste. Samtidigt vet jag att utan kunskap riskerar man att både köpa fel och köpa dyrt. Duger en 100T för mig, fine. Jag har bättre saker för mig att göra än att kasta pengar i sjön. Du kan uppenbarligen det här rätt väl. Funkar en 100 köper jag en sådan. Är en 210, 215 eller annat märke bättre går det också bra. En pump för under två papp hade jag inte räknat med hur som helst, så win-win i så fall.

15. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Som corre skriver se till att få trefasmotor, och pga att du inte har större nivåskillnader på förbrukarsidan kan det passa bra med 100T annars är det lämpligt att kunna köra lite högre tryck. Och nu tittade även jag på den första du länkade till, den är överdimensionerad och det är inte bra heller så 100T eller 115T med lite mer tryck tillgängligt är mer än nog skulle jag säga. Annars är det samma pumptyp och de är riktigt enkla, robusta och driftsäkra.

• Laddar…