20 016 läst ·
16 svar
20k läst
16 svar
Byta träväggar i trekammarbrunn
Sida 1 av 2
Såhär ligger det till.
Vårt avlopp består av trekammarbrunn utan efterföljande rening vilket kommun inte jublar över precis. Därför kommer vi senare i år fixa markbädd eller möjligtvis infiltration, får se vad som är lämpligast etc.
Mitt dilemma är att trekammarbrunnen har innerväggar av trä vilka har börjat rasa samman. Det ger mig två alternativ
1 Byt trekammarbrunn i samband med att efterföljande rening fixas till.
2 Göra "skitjobbet" att bygga nya väggar i trekammarbrunnen och på så vis spara kostnaden för ny brunn o anläggning av denna.
Risken med alt 2 är att när jag väl fixat brunnen och ska börja planera för efterföljande rening så tycker inte kommunen om en trekammarbrunn med träväggar och jag måste iaf byta den vilket ger en massa ogjort arbete.
Likaså vill jag inte ta ut en miljöinspektör när brunnen ser ut som den gör nu, risken finns ju att jag får användningsförbud på den direkt eller att dom förbjuder mig att renovera den, förhoppningen är att kommer dom när den redan är renoverad så godkänns den enligt devisen "Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Så vad tror ni?
Finns det anledning för dom att dömma ut en trekammarbrunn med innerväggar av trä om allt är fint och fungerande?
Ska jag förbereda mig för brunnsbyte med en gång?
Vårt avlopp består av trekammarbrunn utan efterföljande rening vilket kommun inte jublar över precis. Därför kommer vi senare i år fixa markbädd eller möjligtvis infiltration, får se vad som är lämpligast etc.
Mitt dilemma är att trekammarbrunnen har innerväggar av trä vilka har börjat rasa samman. Det ger mig två alternativ
1 Byt trekammarbrunn i samband med att efterföljande rening fixas till.
2 Göra "skitjobbet" att bygga nya väggar i trekammarbrunnen och på så vis spara kostnaden för ny brunn o anläggning av denna.
Risken med alt 2 är att när jag väl fixat brunnen och ska börja planera för efterföljande rening så tycker inte kommunen om en trekammarbrunn med träväggar och jag måste iaf byta den vilket ger en massa ogjort arbete.
Likaså vill jag inte ta ut en miljöinspektör när brunnen ser ut som den gör nu, risken finns ju att jag får användningsförbud på den direkt eller att dom förbjuder mig att renovera den, förhoppningen är att kommer dom när den redan är renoverad så godkänns den enligt devisen "Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse"
Så vad tror ni?
Finns det anledning för dom att dömma ut en trekammarbrunn med innerväggar av trä om allt är fint och fungerande?
Ska jag förbereda mig för brunnsbyte med en gång?
Ring och fråga, de brukar även kunna ge bra råd och rekommendationer utifrån vart du har din fastighet och markförhållanden.
Har gjort det vid flertal tillfällen, både i kommun där vi har huset och sommarstuga.
Har gjort det vid flertal tillfällen, både i kommun där vi har huset och sommarstuga.
Jag skulle nog satsa på en ny slamavskiljare (trekammarbrunn).
Gräv ner den nya brevid den gamla och anlägg efterrening efter dom krav som kommunen ställer i det område du bor i. Prata med några entreprenörer och be dom lämna pris, gör du jobbet före mars/april så kan du nog göra en bra affär. Anlitar du en "diplomerad avloppsentreprenör" så brukar dem besiktiga anläggningen och sköta kontakterna med kommunen. Lycka till
Gräv ner den nya brevid den gamla och anlägg efterrening efter dom krav som kommunen ställer i det område du bor i. Prata med några entreprenörer och be dom lämna pris, gör du jobbet före mars/april så kan du nog göra en bra affär. Anlitar du en "diplomerad avloppsentreprenör" så brukar dem besiktiga anläggningen och sköta kontakterna med kommunen. Lycka till
Skulle nog som tidigare talare föreslår skaffa en ny trekammarbrunn och tillhörande rening, det borde inte vara särskilt mycket jobb att gräva ner en ny brunn och ska du ändå dit med grävare för endera infiltration eller minireningsverk är det ju inte mycket att prata om. trekammarbrunnen är inte jättedyr i sig själv heller och då vet man att man har en brunn som fungerar i många år framåt.
Bygg träväggar. Tryckt ohyvlat virke och syrafast spik eller skruv. Kommer att klara sig i många år och virket sväller av fukten så väggarna kommer att bli täta.
Måste bli betydligt billigare än att köpa ny brunn, gräva upp den gamla och montera den nya, samt återställa gräsmattan.
Arbetsgång: Köp hem material. Beställ slamsugning. Var hemma då den slamsugs. Snickra och montera mellanväggar. Borde ta en halv dag. Om man skall byta brunn och återställa gräsmattan tar det minst en växtsäsong.
Detta under förutsättning att volymen på brunnen är tillräcklig. Brukar vara c:a 3 m3.
För utformning se AVLOPPSGUIDEN.SE.
Hälsningar från en f.d. slamsugare som sett det mesta under 25 år i yrket.
Måste bli betydligt billigare än att köpa ny brunn, gräva upp den gamla och montera den nya, samt återställa gräsmattan.
Arbetsgång: Köp hem material. Beställ slamsugning. Var hemma då den slamsugs. Snickra och montera mellanväggar. Borde ta en halv dag. Om man skall byta brunn och återställa gräsmattan tar det minst en växtsäsong.
Detta under förutsättning att volymen på brunnen är tillräcklig. Brukar vara c:a 3 m3.
Precis. Något sånt jag tänkt, är man väl förberedd så är det ju inte någon längre tid man måste lägga nere i brunnen.
Gräsmattan spelar iofs ingen roll då brunnen ligger utanför tomten, men det blir ju säker en kostnadsskillnad på 10-15 tusen mot att anlägga en ny.
Måste bara kolla med kommun så de inte har några åsikter, vore ju synd om det blev ogjort arbete
Gräsmattan spelar iofs ingen roll då brunnen ligger utanför tomten, men det blir ju säker en kostnadsskillnad på 10-15 tusen mot att anlägga en ny.
Måste bara kolla med kommun så de inte har några åsikter, vore ju synd om det blev ogjort arbete
Kommunerna håller på med en landsomfattande inventering av enskilda avlopp.Immobil skrev:
De avlopp om inte klarar naturvårdsverkets och kommunernar krav får ett rekomenderat brev med en erinran om att anläggningen skall åtgärdas inom två år.
Kommunerna ligger olika långt fram med inventeringarna, men går man i tankar på att göra om eller reparera i anläggningen rekomenderar jag att man använder av kommunen godkännt material. Det är ju inte kul om man har lagt ner massa arbete, och så duger det inte vid en eventuell besiktning
Hos oss gjorde dom inventeringen redan 1999 men dom som ägde vår fastighet innan oss har inte gjort något åt det. Därav finns det nu ett föreläggande om att vi måste åtgärda anläggningen. Anmärkning är dock enbart på att det inte finns någon efterföljande rening. Trekammarbrunnens skick/modell/utförande nämns det inget om.
Så björnen är till del redan vaken...
Det kom ut nya "allmänna råd" från nturvårdsverket 2006.lenny skrev:Hos oss gjorde dom inventeringen redan 1999 men dom som ägde vår fastighet innan oss har inte gjort något åt det. Därav finns det nu ett föreläggande om att vi måste åtgärda anläggningen. Anmärkning är dock enbart på att det inte finns någon efterföljande rening. Trekammarbrunnens skick/modell/utförande nämns det inget om.
Regelverket ser annorlunda ut nu, än det gjorde 1999. Ring och prata med kommunens miljö-kontor, dem brukar vara hjälpsamma. Det är nog inte omöjligt att dem godkänner en trekammarbrunn med träväggar heller
Byggde ut huset 1990 och då skulle kommunen komma och kolla avloppet också. Mittenväggen i 2:a brunnen hade legat som plockepinn i många år, spikarna rostar av och då faller alltihopa samman.
Fickade upp alla bråder med en båtshake. Mätte och gjorde en ram i tryckimpregnerat med samma mått som den som hade varit där. Skruvade fast en takplåt trp 20 i ramen och ställde ner den i brunnen = godkänt av kommunen! Billigt framför allt!
Fickade upp alla bråder med en båtshake. Mätte och gjorde en ram i tryckimpregnerat med samma mått som den som hade varit där. Skruvade fast en takplåt trp 20 i ramen och ställde ner den i brunnen = godkänt av kommunen! Billigt framför allt!
Angående den stora inventeringen...
Vår anläggning är väl ca 30 år gammal, och består av trekammarbrunn, pumpbrunn och infiltrationsbädd. Precis som det ska vara.
Pumpen har vi fått byta några gånger, men i övrigt har det aldrig varit några problem med anläggningen. Infiltrationsbädden har aldrig haft några problem att svälja vattnet.
Men nu läser man på kommunens (Gotlands) websida att inventering pågår, och avlopp som saknar efterföljande rening måste åtgärdas. Men det står också att markbäddar och infiltrationsbäddar måste bytas efter 10-15år. (?!?)
Visst förstår jag att en markbädd mycket väl kan sätta igen eller förlora delar av sin renande effekt efter den tiden. Men en infiltration ska väl ha betydligt längre hållbarhet än så, och eftersom det inte är bädden i sig som filtrerar, utan marken under den, så bör filtreringskapaciteten vara enormt mycket högre. Och gräver man ur den och lägger i nytt grus så är det ju fortfarande samma gamla mark under som står för filtreringen.
Sätter infiltrationen igen så är det givetvis inget att fundera på, men kan kommunen kräva att man byter ut en fullt fungerande infiltration bara på grund av att den har några år på nacken?
Vår anläggning är väl ca 30 år gammal, och består av trekammarbrunn, pumpbrunn och infiltrationsbädd. Precis som det ska vara.
Pumpen har vi fått byta några gånger, men i övrigt har det aldrig varit några problem med anläggningen. Infiltrationsbädden har aldrig haft några problem att svälja vattnet.
Men nu läser man på kommunens (Gotlands) websida att inventering pågår, och avlopp som saknar efterföljande rening måste åtgärdas. Men det står också att markbäddar och infiltrationsbäddar måste bytas efter 10-15år. (?!?)
Visst förstår jag att en markbädd mycket väl kan sätta igen eller förlora delar av sin renande effekt efter den tiden. Men en infiltration ska väl ha betydligt längre hållbarhet än så, och eftersom det inte är bädden i sig som filtrerar, utan marken under den, så bör filtreringskapaciteten vara enormt mycket högre. Och gräver man ur den och lägger i nytt grus så är det ju fortfarande samma gamla mark under som står för filtreringen.
Sätter infiltrationen igen så är det givetvis inget att fundera på, men kan kommunen kräva att man byter ut en fullt fungerande infiltration bara på grund av att den har några år på nacken?
Befinner mig i samma situationen med dåliga innerväggar i min trekammarbrunn. Är inne på att fixa med väggarna enligt din beskrivning men brunnen är av något plastmaterial och markhålet är mindre än innerdiametern i själva brunnen. Kan inte klura ut hur jag ska kunna ordna med väggarna utan att på något vis avlägsna toppen av brunnen så jag får ner en ny vägg. Att bygga en på plats nere i brunnen ter sig smått omöjligt. Finns det en smart lösning på det här?valter53 skrev:Bygg träväggar. Tryckt ohyvlat virke och syrafast spik eller skruv. Kommer att klara sig i många år och virket sväller av fukten så väggarna kommer att bli täta.